Hirvittää katsella sukulaislapsen Tiktok-addiktiota
Olen varmaan vähän vanhanaikainen, mutta mielestäni 10-vuotiaalla ei pitäisi mitään Tiktokin kaltaisia sovelluksia edes olla. Istuin tytön vieressä sohvalla kun hän avasi jälleen kerran kys. sovelluksen ja alkoi selata videoita. Aikuisten sisältöä suurin osa, joitain hauskoja eläinvideoita lukuunottamatta. Ei siis mitään sinänsä järkyttävää, mutta aikuisten parisuhteisiin liittyvää materiaalia kuitenkin.
Lisäksi lisää kavereidensa kanssa samaiselle alustalle tanssivideoita.
Kuka tietää millaiset ihmiset noita videoita katsovat? Ja miten vanhemmat uskaltavat antaa noin nuoren katsella päivässä suuria määriä videoita, jotka ovat kenen tahansa kuvaamia ja käytännössä moderoimattomia?
Taas kiitän onneani siitä että olen vela. Olisin se kamala hirviömutsi joka ei todellakaan päästäisi lastaan someen ennen teini-ikää, ja silloinkin varmaan aika rajoitetusti. Toisaalta hankala sitä on rajoittaakaan, kyllä lapsi keinot keksii ja viimeistään kavereiden puhelimilla näkee kaikenlaista materiaalia.
Rajoitatteko te lasten/teinien sometusta tai valvotteko somen käyttöä? Onnistuuko se, tuleeko riitaa?
Kommentit (386)
TikTokissa on todella pimeä puoli ja se on se että siellä on vanhempia jotka myyvät lapsensa yksityisyyden, koko elämän, ihan puhtaasta rahasta. On tilejä joilla äiti pistää 12-vuotiaan poseeraamaan seksuaalisiin asentoihin, taaperot leikkivät intiimialueiden sheivaamista, zoomaillaan lapsen suuhun tai uimapuvun sovituksiin...
Tuotetaan siis rahasta CSAMiä mutta juuri laillisuuden rajoissa. Ja menestyneimmät noista vanhemmista ovat oikeasti jo miljonäärejä. Kun katsoo statistiikkaa, heidän taaperovideoitaan katsoo miljoonst aikuiset miehet. Ja he tietävät asiasta, jatkavat silti.
TikTok on saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
TikTokissa on todella pimeä puoli ja se on se että siellä on vanhempia jotka myyvät lapsensa yksityisyyden, koko elämän, ihan puhtaasta rahasta. On tilejä joilla äiti pistää 12-vuotiaan poseeraamaan seksuaalisiin asentoihin, taaperot leikkivät intiimialueiden sheivaamista, zoomaillaan lapsen suuhun tai uimapuvun sovituksiin...
Tuotetaan siis rahasta CSAMiä mutta juuri laillisuuden rajoissa. Ja menestyneimmät noista vanhemmista ovat oikeasti jo miljonäärejä. Kun katsoo statistiikkaa, heidän taaperovideoitaan katsoo miljoonst aikuiset miehet. Ja he tietävät asiasta, jatkavat silti.
TikTok on saatanasta.
Lisään vielä että tämä ei ole ylitulkintaa - videot on täynnä kommentteja tyyliin "so sexy". Siis videot joissa esiintyy LAPSI!!!
Vierailija kirjoitti:
tik tok on ihan sairas paikka, en todellakaan päästäisi alle 16v sinne jos sittenkään. Vihaatkoon minua aivan rauhassa mutta sille tiukka ei.
Netissä saisi olla enemmän positiivista materiaalia, ettei kaikki ole creepyä tai jotenkin epämääräistä. Vaihtoehtoja, hyviä esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
TikTok on saatanasta.
Kammottavaa.
Enkä voi olla miettimättä millaiset silmäparit löytävät ne ihan lasten itsensä lataamat tanssivideot omaan käyttöönsä. Viattomiahan ne pätkät ovat, mutta kyllä niille löytyy katsojia muistakin kuin ikätovereista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TikTok on saatanasta.
Kammottavaa.
Enkä voi olla miettimättä millaiset silmäparit löytävät ne ihan lasten itsensä lataamat tanssivideot omaan käyttöönsä. Viattomiahan ne pätkät ovat, mutta kyllä niille löytyy katsojia muistakin kuin ikätovereista.
Ap
Jep. Tuo EI ole harmiton harrastus.
niin ja siellä on paljon petofiilejä kannattaa varoa
Tietääkö kukaan millainen juttu on Zoomerang sovellus? 7 vee kummityttöni tekee sillä videoita ja lisää niitä WhatsAppin tila - kohtaan.
Olen vielä nuori itsekin, mutta kuitenkin sitä porukkaa, jotka ehtivät vielä elää lapsuuden ja teini-iän alun ilman somea ja älypuhelimia. Olen siitä kyllä niin iloinen! Nyt löytyy joo älypuhelin ja someakin selailen, mutta niin onnellinen siitä somettomasta lapsuudesta! Hirvittää miten nuoret ihmiset on jo somessa ja näkevät siellä ties mitä. Lisäksi vielä se kun ollaan herkässä iässä ja nähdään sitten näitä täydellisten ihmisten täydellisiä muokattuja kuvia ja vertaillaan itseensä. Ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä nuori itsekin, mutta kuitenkin sitä porukkaa, jotka ehtivät vielä elää lapsuuden ja teini-iän alun ilman somea ja älypuhelimia. Olen siitä kyllä niin iloinen! Nyt löytyy joo älypuhelin ja someakin selailen, mutta niin onnellinen siitä somettomasta lapsuudesta! Hirvittää miten nuoret ihmiset on jo somessa ja näkevät siellä ties mitä. Lisäksi vielä se kun ollaan herkässä iässä ja nähdään sitten näitä täydellisten ihmisten täydellisiä muokattuja kuvia ja vertaillaan itseensä. Ei käy kateeksi.
Samaa mieltä!
Ulkonäköpaineitahan teinit ja varhaisteinit ovat kokeneet aina, mutta nyt epärealistisen kauniiden ihmisten kuvia tuutataan heidän silmilleen ennennäkemättömän kovalla tahdilla.
Muistan itsekin noin 10-vuotiaana pitäneeni itseäni lihavana kun selailin sadepäivänä naistenlehtiä kesäpaikan nuorisotilassa. Lehdissä oli silloin kuvia langanlaihoista malleista lantsarifarkkuineen. Se tunne kuitenkin suurimmaksi osaksi hävisi kun läpsäisi lehden kiinni ja lähti kavereiden kanssa kiskalle. Nyt altistus on lähestulkoon jatkuvaa ja some hämärtää mallien ja tavisten eroa. Esimerkiksi Instagram luo illuusion että tavallisetkin ihmiset (lue: ei-ammattimallit) ovat tavoittelemattoman hyvännäköisiä. Ja niin ovatkin; ennen riitti että oli laiha, nyt pitää olla hoikka, treenattu, leikelty, täytetty ja photoshopattu jotta seuraajia riittää.
Ei tosiaan käy kateeksi, kuten sanoit. Tähän tosiaan vielä lisäksi seksi ja väkivalta joita on paljon helpompi nähdä kuin ennen, tai oikeastaan mahdotonta välttää. Plus riski siitä että ikätoverit jakavat someen matskua itsestä jota ei sinne haluaisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan millainen juttu on Zoomerang sovellus? 7 vee kummityttöni tekee sillä videoita ja lisää niitä WhatsAppin tila - kohtaan.
Ainakin maikkarin uutisen mukaan siinäkin voi jakaa videoita muille suoraan sovelluksessa. Whatsappin tilaan jakaminenhan on sinällään turvallista koska sen näkevät vain omat yhteystiedot, ainakin käsittääkseni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä!
Ulkonäköpaineitahan teinit ja varhaisteinit ovat kokeneet aina, mutta nyt epärealistisen kauniiden ihmisten kuvia tuutataan heidän silmilleen ennennäkemättömän kovalla tahdilla.
Muistan itsekin noin 10-vuotiaana pitäneeni itseäni lihavana kun selailin sadepäivänä naistenlehtiä kesäpaikan nuorisotilassa. Lehdissä oli silloin kuvia langanlaihoista malleista lantsarifarkkuineen. Se tunne kuitenkin suurimmaksi osaksi hävisi kun läpsäisi lehden kiinni ja lähti kavereiden kanssa kiskalle. Nyt altistus on lähestulkoon jatkuvaa ja some hämärtää mallien ja tavisten eroa. Esimerkiksi Instagram luo illuusion että tavallisetkin ihmiset (lue: ei-ammattimallit) ovat tavoittelemattoman hyvännäköisiä. Ja niin ovatkin; ennen riitti että oli laiha, nyt pitää olla hoikka, treenattu, leikelty, täytetty ja photoshopattu jotta seuraajia riittää.
Ei tosiaan käy kateeksi, kuten sanoit. Tähän tosiaan vielä lisäksi seksi ja väkivalta joita on paljon helpompi nähdä kuin ennen, tai oikeastaan mahdotonta välttää. Plus riski siitä että ikätoverit jakavat someen matskua itsestä jota ei sinne haluaisi.
Ap
Epävarmuus kuuluu siihen kasvuun koska huomasin joutuvani kokiksi ja piiaksi jos olin paikalla
Olet nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?
Nämä asiat kuuluu siihen kasvuun ja kehitykseen. Ja se jatkuu läpi elämän. Itsetunto ei ole mikään pysyvä ominaisuus. Leikkimälläkö vanhempien pitäisi näitä asioita opettaa käärimällä se lapsi kuplamuoviin? Nämä on sitä elävää elävää oppimateriaalia, jota ei pidä ohittaa vaan käsitellä sitä mukaan kun elämässä tulee tilanteita vastaan.
Tiktok ladataan nykyään jo 7 ja 8 vuotiaillekin, oman lapseni luokalla useimmilla on se osalla ollut jo 1 luokasta eteenpäin. Äitinsä ovat sanoneet kun olen jutellut että kun kaikilla muillakin on se. Omalla lapsellani ei ole eikä käytä puhelinta kuin äänikirjojen kuunteluun ja whats up viestittelee suljetussa ryhmässä. Leikkii leluilla ja ulkona. Nämä joilla on tuo Tiktok pelaavat muutenkin paljon eivätkä leiki tai ulkoile. Asumme Helsingissä keskiluokkalaisella alueella. Olen alkanut miettiä muutenkin muualle, löytyisiköhän jostain pk seudun ulkopuolelta perheitä joissa lapset ovat vielä lapsia vai onko se sama juttu paikkakunnasta riippumatta? En tarkoita vain Tiktokkia vaan kaikkia muitakin ikärajallisia sovelluksia.
Lapset tuijottavat Tiktokia eivätkä enää lue kirjoja, ja sitten ihmetellään huonoja Pisa-tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tuijottavat Tiktokia eivätkä enää lue kirjoja, ja sitten ihmetellään huonoja Pisa-tuloksia.
Tämä lapsi menestyy koulussa, harrastaa, tapaa kavereita, jne. Ei nämä asiat ole joka lapsen kohdalla peikko.
Vierailija kirjoitti:
Tiktok ladataan nykyään jo 7 ja 8 vuotiaillekin, oman lapseni luokalla useimmilla on se osalla ollut jo 1 luokasta eteenpäin. Äitinsä ovat sanoneet kun olen jutellut että kun kaikilla muillakin on se. Omalla lapsellani ei ole eikä käytä puhelinta kuin äänikirjojen kuunteluun ja whats up viestittelee suljetussa ryhmässä. Leikkii leluilla ja ulkona. Nämä joilla on tuo Tiktok pelaavat muutenkin paljon eivätkä leiki tai ulkoile. Asumme Helsingissä keskiluokkalaisella alueella. Olen alkanut miettiä muutenkin muualle, löytyisiköhän jostain pk seudun ulkopuolelta perheitä joissa lapset ovat vielä lapsia vai onko se sama juttu paikkakunnasta riippumatta? En tarkoita vain Tiktokkia vaan kaikkia muitakin ikärajallisia sovelluksia.
En usko että se on mitenkään paikkakunta kohtaista, että maailma on muuttunut siitä meidän lapsuudesta. Olemmehan me vanhemmatkin muuttuneet. Omassa lapsuudessani siellä leikki-ja pelikentillä hääri aikuinen, jos toinenkin ja nyt ei paljon näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lapsi menestyy koulussa, harrastaa, tapaa kavereita, jne. Ei nämä asiat ole joka lapsen kohdalla peikko.
No sitä mitä haittaa tuosta on kehittyville aivoille ja emotionaaliselle kehitykselle ei heti näy. Aikuisten maailma ja asiat mitkä ei lapsille kuulu levähtävät siellä silmille. Lapset ovat syystäkin lapsia ja heidän maailmansa on erilainen kuin meidän aikuisten, ei sen ikäisenä kuulu katsella sekaivinkkejä tai seurata miten vietellään vastakkainen sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että se on mitenkään paikkakunta kohtaista, että maailma on muuttunut siitä meidän lapsuudesta. Olemmehan me vanhemmatkin muuttuneet. Omassa lapsuudessani siellä leikki-ja pelikentillä hääri aikuinen, jos toinenkin ja nyt ei paljon näy.
Ja jos näkyy se lähinnä tuijottaa näyttöpäätettä. Lapset oppii esimerkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos näkyy se lähinnä tuijottaa näyttöpäätettä. Lapset oppii esimerkistä.
Joo, ei mun iskä bleikkaa pelannut vaikka meillä sellainen oli vaan otti sen pallon kainaloon ja sitten lähdettiin yhdessä ulos.
TikTok on läpeensä paha sovellus. Se tallentaa kaiken mitä laitteellasi kirjoitat (myös salasanat) ja lähettää tiedot eteenpäin kiinalaisyritysten palvelimille. Mikäs siinä jos haluaa elämänsä jakaa psykopaattisen diktaattorivaltion kanssa.
Kyllä vain. Eivätkä ole ainoita.
Ap