Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatitko tänä kesänä ruokaa enemmän kuin ennen? Miten meni?

Vierailija
19.09.2022 |

Keväällä elintarvikkeiden hintojen lähtiessä nousuun moni suunnitteli lisätä kotiviljelyä. Lisäsitkö? Tai aloititko? Miten meni? Kannattiko? Saitko satoa säilöttäväksikin?

Itse en lisännyt entisestä, vaan olen ennenkin kasvattanut tomaatteja, kurkkuja ja yrttejä. Eipä juuri säästänyt kauppalaskussa, kovin huono sato oli tänä vuonna varsinkin tomaateista.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin ja nälkään kuolisin jos sen varassa pitäisi elää.

Vierailija
2/22 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa kasvatin ämpäreissä. En kyllä odottanutkaan, että se mitään taloutta pelastaisi🤣 Tuli paljon, mutta pieniä.

Ihan kivaa silti syödä itse kasvatettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsin lapsuuden pakkokasvimaalta, päätin etten ikinä pistä sormiani multaan, ja sen päätöksen olen pitänyt. Kaupat on ruuan hankkimista varten.

Vierailija
4/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta keräsin satoa aktiivisemmin, meillä on vanha okt ja piha täynnä marjapensaita ja omenapuita, yleensä olen ilmoitellut paikallisissa Facebook -ryhmissä että saa tulla keräämään, nyt keräsin itse sen sijaan ja kävin vielä marjastamassakin. Kellari on täynnä hilloja ja mehuja talveksi, kiitos äidille joka paitsi lainasi mehumaijaa oli säästänyt valtavat määrät lasipulloja ja purkkeja säilöntään :D

Vierailija
6/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita laitoin paljon. Ennen on ollut vain muutama säkki.

Vierailija
7/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön satoa edelleen. En olettanut, että sato riittäisi talven yli. Siihen pitäisi olla enemmän tilaa.

Vierailija
8/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvihuone on ensikevään projekti numero yksi.

Vierailija
9/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi ollut kasvamassa jotain kun omassa pihassa kerran on mahdollisuus ruokaa kasvattaa, mutta enemmän harrasteluahan tämä on, ei varsinaisesti ruokalaskuun vaikuta. Se on vaan kiva, kun grilliin voi laittaa halloumin lisukkeeksi omakasvattamat kesäkurpitsat ja sipulit. Kesäkurpitsan ja sipulien lisäksi perunaa tulee joka vuosi jonkin verran, muuten kasvatan lähinnä hernettä, marjoja, omenoita, yrttejä ym. pikkunaposteltavaa.

Vierailija
10/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran laitoin kasvamaan, mutta huono sato piinasi täälläkin. Kuivuus ja sitten taas kaatosateet.

Myös omenoissa oli tänä vuonna todella huono vuosi meillä ( ja tästä olen kuullut paljon muiltakin)

Lisäksi olin kesällä kolme viikkoa sairaana, joten myös villiyrttien kerääminen jäi tosi vähälle :( 

Vierailija
11/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman verran laitoin kasvamaan, mutta huono sato piinasi täälläkin. Kuivuus ja sitten taas kaatosateet.

Myös omenoissa oli tänä vuonna todella huono vuosi meillä ( ja tästä olen kuullut paljon muiltakin)

Lisäksi olin kesällä kolme viikkoa sairaana, joten myös villiyrttien kerääminen jäi tosi vähälle :( 

Voi harmi :/ mulla taas tuli omenasta paras sato vuosiin, vaikka tällä alueella on ollut koko kesän todella kuivaa. Mietin viimeisten viemistä mehustamoon, saisi käyrötön kun itse en jaksa tuota määrää alkaa mehumaijalla keittelemään.

Kasvatuslaatikoita joutui kyllä kastelemaan poikkeuksellisen paljon, onneksi isot sadevesitynnyrit sai täyteen keväämmällä ja nämä vedet riitti lähes koko kesäksi.

Vierailija
12/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi :/ mulla taas tuli omenasta paras sato vuosiin, vaikka tällä alueella on ollut koko kesän todella kuivaa. Mietin viimeisten viemistä mehustamoon, saisi käyrötön kun itse en jaksa tuota määrää alkaa mehumaijalla keittelemään.

Kasvatuslaatikoita joutui kyllä kastelemaan poikkeuksellisen paljon, onneksi isot sadevesitynnyrit sai täyteen keväämmällä ja nämä vedet riitti lähes koko kesäksi.

Täällä oli edelliskesä niin hyvä, että vieläkin mulla on muutamia pusseja lohkottuja omenoita jäljellä :D Hilloista ja mehuista en niinkään välitä. Ja täälläkin paikoin oli hyvä, joten kuivuudesta ei johtunut, vaan ilmeisesti pihljajanmarjakoi siirtyi omenapuihin, koska pihlajamarjoja ei ollut

Vierailija
13/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kokoiset vesitynnyrit teillä on ? olen hommamassa myös ensi kesäksi . Moneenko kasvilaatikkoon niistä riitti ?

Vierailija
14/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viljele paljoa. Sain lähinnä avomaankurkkuja, yhden kesäkurpitsan, kirsikoita ja luumuja. 

Metsästä saa kerätä huomattavasti paremmat saaliit ja ihan kasvattamatta ja ilmaiseksi. 

Vierailija
15/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi keväänä laitan jotakin kasvamaan parvekkeelle. Omaksi iloksi. Ei siinä paljo säästöä tule.

Vierailija
16/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kokoiset vesitynnyrit teillä on ? olen hommamassa myös ensi kesäksi . Moneenko kasvilaatikkoon niistä riitti ?

Talossa on kahdella nurkalla 400 litran tynnyrit, jotka keräsivät katolta sadevedet käyttöön aika hyvin. Iso kattopinta-ala, niin kerää tehokkaasti lyhyelläkin sateella vettä.

Pihassa isompia kasvatuslaatikoita neljä (kaksi auringossa, kaksi varjoisammalla paikalla eli veden tarve hieman eri), lisäksi pienehkö kasvimaa jota tosin en hirveästi lisäkastele ja pari kukkapenkkiä. Eli ei varmastikaan ison pihan hoitoon mitenkään riittävä systeemi, mutta harrasteluun riittävä :)

Vierailija
17/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 tainta oli tomaattia.... Taimista tuli isoja mutta tuotto 6-19 pientä tomaattia. Piti ottaa raakileena sisälle. Ensi vuonna uudelleen.

Vierailija
18/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitkästä aikaa laitoin parvekkeelle yrttejä. Tuli hyvä sato portulakkaa, hyvää ja pitäisi oleman todella terveellistä eikä sitä saa kaupoista

Vierailija
19/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talossa on kahdella nurkalla 400 litran tynnyrit, jotka keräsivät katolta sadevedet käyttöön aika hyvin. Iso kattopinta-ala, niin kerää tehokkaasti lyhyelläkin sateella vettä.

Pihassa isompia kasvatuslaatikoita neljä (kaksi auringossa, kaksi varjoisammalla paikalla eli veden tarve hieman eri), lisäksi pienehkö kasvimaa jota tosin en hirveästi lisäkastele ja pari kukkapenkkiä. Eli ei varmastikaan ison pihan hoitoon mitenkään riittävä systeemi, mutta harrasteluun riittävä :)

Kiitos, tiedän vähän miten varustautua, kun hommaan laatikot ensi kesälle.

Vierailija
20/22 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjoa, porkkanaa, punajuurta, kyssäkaalia ja perunaa, näistä olemme olleet omavaraisia aina.

Marjapensaita, mansikkaa, vadelmaa pakastimet täynnä.

Mustikkaa, puolukkaa myös omaksi tarpeeksi.

Kanttarelleja aika paljon, suppikset vielä keräämättä.

Omavaraisia ollaan.