Sydän muljuu
Onko muita jotka stressissä tuntevat sydämen muljahduksia? Ilkee tunne jotenkin vaikka vaaratonta vissiin.
Kommentit (11)
Olen saanut sydärin
A) yhden ukon pettäessä emotionaalisesti
B) koiran kuollessa
En stressistä.
Kyllä muljuaa etenkin stressistä tai huonosti nukutun yön jälkeen. Lisälyönneiksi todettu sydänfilmissä ja kuulemma lähes kaikilla niitä on, mutta kaikki ei vain tunne niitä. Välillä niitä on paljonkin ja normaalistikkin päivittäin tunnen niitä.
Usein syynä on stressin ja kofeiinin yhteisvaikutus. Väsyneenä ja stressaantuneena tulee helposti ryypättyä kahvia vaikka kuinka monta kuppia.
Olin kipeänä kesällä ja siitä lähtien on ollut muljahteluja, enempi tai vähempi.
Stressi aiheuttaa. Kuormittavat elämänvaiheet. Itselläni äitini menetys, puolisoni sairaus. Lisäksi sain koronan, joka ei mennyt hetkessä ohi. Siitä jäi muljahteluita ja lisälyöntejä, joita tulee edelleen välillä. Hitaasti vähentyen, mutta kokonaan ei ole pois jääneet. -N45
Lisälyöntejä, ainakin minulla. Kävin tutkimuksessa kun tilanne meni stressin myötä niin pahaksi että joka 4 lyönti oli lisälyönti. Mitään vikaa pumpusta ei löytynyt. Beetasalpaaja-lääke auttaa. Itsellä myös kahvinjuonnin vähentäminen, alkoholin välttely, rauhallinen liikunta, unen laatuun panostaminen. Käytännössä stressin hallinta. Mutta minulla auttoi vain osittain, eivät ne minnekään ole poistuneet ja muutama vuosi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Montako "rokotetta" olet ottanut?
Ai elämäni aikana? Kymmeniä. Kuten sinäkin. En tosin ymmärrä mitä lainausmerkit tässä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Koronapiikki voivat myös aiheuttaa.
Niin koronahan ei tunnetusti aiheuta.
Sitähän me emme tiedä onko kyse stressistä vai keski-iässä tyypillisesti oireilemaan alkavasta synnynnäisestä tai elintapoihin liittyvästä sydänviasta. Kannattaa vähentää kofeiini minimiin, ulkoilla, liikkua rauhallisesti ei rehkimällä, nukkua kunnon yöunet. Jos oireet jatkuu tästä huolimatta niin lääkäriin.