Ärsyttää!!!!!!!!!!!!!!! Auttakaa!
Olen kotiäitinä vuoden ikäisen kanssa kotona ja yksi vuotiaan isoveli on 9 vuotta (eri isät). Isoveli on siis joskus isällään.
Eilen poika sanoi aikamoisella äänensävyllä minulle, et kun sä olet työtön, niin ethän sä mitään tee. Siis huh! Aivan isänsä sanoja! Sanoin pojalle, että en ole työtön vaan kotiäiti ja näytänkö kovin tytöömältä ja siltä etten tee mitään, no siihen poika sanoi sitten nolona, että no et.
Sitten huomaan, että pojan isä on alkanut JO NYT puhumaan pojalle armeijasta, kun poika yksi päivä sanoi, että mä en ainakaan mene sivariin mummojen peppuja pyyhkimään. Olin aika järkyttynyt tuostakin.
Harmittaa niin, kun poika ei ole tuollainen vaan oikeasti ihanan empaattinen, mukava, kiltti, ystävällinen ja nyt pojan isä ilmeisesti yrittää " kitkeä" noita piirteitä pojasta ja tuoda omia mielipiteitään pojan mielipiteiksi.
Mitä voisin tehdä? Enhän halua, että ihanasta 9-vuotiaastani kasvaa sovinisti, kuten isänsä on.
Auttakaa!
Kommentit (12)
Sinä näköjään haluat vaan mammanpoika-sivarin
Voit varmaan yrittää puhua näistä asoista poikasi kanssa, keskustelet ja perustelet oman kantasi. Poikasi on kuitenkin enemmän sinun kanssasi. Nämä tyhmät jutut ovat varmaan enemmän pinnassa kun poikasi tulee isänsä luota? Inhottava tilanne. Itse olisin varmaan aivan raivona vastaavassa tilanteessa.
sovinistit ovat kunnon miehiä? Vinksallaanpa on sinun maailmankuvasi.
hämilleen. Ettei hänelle tule sellanen olo, että pitäis valita sun ja isän mielipiteiden välillä. Muista kokoajan, että poika haluaa olla teille molemmille mieliksi ja se on sille vaikea paikka, jos vanhemmat erimieilisiä asioista. Eli ettet vaadi pojalta liikaa. Kuitenkin pieni vielä.
Voisithan tietty jos onnistuu, niin isän kanssa keskustella kasvatusperiaatteista, että mitä ja miten lapselle puhutaan asioista.
Korostat pojalle kaikessa sitä, että hän tekee sitten isona omat päätöksensä esim. armeija asiasta jne. Ja että ihmiset ajattelee asioista eritavoin, ei ole vain yhtä oikeaa tapaa ajatella. Ja että tärkeintä on kuitenkin se miten kohtelee muita ihmisiä, miten heistä puhuu. Täytyy opetella kunnioittamaan ja hyväksymään erilaiset ihmiset.
Älä lähde siihen peliin, että mollaisit hänen isäänsä tai isän mielipiteitä, vaan koitat aikuismaisesti luovia tilanteissa.
Vaikeeta varmasti on, mutta tsemppiä sulle ja kaikkea hyvää! :)
poika on myös puhunut siitä miten naiset nalkuttavat ja mäkättävät ja selvästi taas tulee isän jutut pojan suusta.
Tuntuu niin pahalta, että pikku poika puhuu noin ja selvästi isän mielipiteitä.
pojan isälle puhunutkin ja yksi syy eroomme silloin aikaa sitten oli juuri nämä ihan eri käsitykset lasten kasvatuksesta sekä asioista joite lasten kuullen saa ja ei saa puhua. Ei ole mennyt perille.
Isä haluasi pojasta sovinistin, rasistin, miehen joka halveksii naisia ja pitää heitä vai esineinä ja tyhminä.
Minä taas suvaitsevaisen, itse ajattelevan, mielipiteitä omaavan onnellisen miehen.
erilaisia mielipiteitä ja arvostuksia. Perustelet omat mielipiteesi ja lapsesi sitten kasvaessaan muodostaa ihan omat mielipiteensä ja arvomaailmansa.
Jotain ihanaa siinä lapsesi isäsäkin on sinusta ollut, kun kerran olet hänen kanssaan lapsen tehnyt. Älä missään tapauksessa sorru isää lapselle mollaamaan. Asiallisesti kerrot vaan omat mielipiteesi noista esiin tulleista asioista.
Koeta asettua myös sen isän asemaan. Ihan samalla lailla häntä varmaan tökkii, kun tietää, että sinä " tuputat" hänen lapselleen sellaisia mielipiteitä, joita hän itse ei arvosta. Sinulla ei ole mitään yksinoikeutta teidän yhteiseen lapseen. Tämä sama asia unohtuu usein myös ihan ydinperheessä asuvilta naisilta. Kuvitellaan, että vaan ne meidän tavat ja ajatusmallit ovat ainoita oikeita ja isän pitäisi toimia lasten kanssa just niillä meidän asettamilla tavoilla.
eikö lapsen isä saa puhua lapselleen armeijasta???? En ihan ymmärtänyt. Onko heti sovinisti, jos kasvattaa pojasta miehen
Tunnetko sinä ketään miestä, jota poikasi ihailee suunnattomasti? Pyydä sitä miestä apuun ja keskustelemaan pojan kanssa muistakin arvoista.
ole se, joka tuputtaa omia mielipiteitään ja tuosta armeija jutusta on mielestäni vähän tyhmää paasata 9-vuotiaalle.
Kun sitten selitin että, nyt tämä pikkuveljen hoitaminen on tällä hetkellä minun työtä, niin lapsi kysyi, " saatko palkkaa siitä" ?. Vastasin että, saanhan minä kotihoidontukea joka tavallaan on minun palkka. No, sitten tyttö sanoi että hänkin haluaa isona ruveta kotiäidiksi jos siitä kerran maksetaankin, johon mä taas selitin että, se " palkka" , ei ole järin suuri.
Mun mielestä se oli enemmänkin koomista kuin ärsyttävää.
esim. siviilipalvelus ei tarkoita sitä,e ttä pestään mummojen pyllyjä vaan voidaan olla palveluksessa vaikka koulussa apuopena. jne.
Ja sun kotiäitiydestä voisit sanoa, että jos olisit tavallisessa töissä niinoliskos hänestä kivaa tulla koulusta kotiin jos kukaan ei olisi kotona tai kukas sitten kerkiäisi pyykitpestä kaupass akäydä jne. siis korjailet ajatuksia mutta älä missään nimessä ala arvostelemaan isää lapsellesi. se olis niiiiin väärin. vaikkakin isä ehkä tekee sitä niin älä sinä alennu moiseen.