Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkutyttöjen äidit! Välittävätkö lapsenne teistä?

Vierailija
17.09.2022 |

Vähän tönkkö otsikko. Odotan ensimmäistä lastani, ihanaa pikkutyttöäni. Ärsyttää, kun saan jatkuvasti kuulla sukulaisten ja kavereiden suusta, miten pojat ovat äidille mukavempia ja leppoisampia. Kuulemma tytöt välittävät vain isästä ja korkeintaan sietävät äitiä. Pelotellaan kuinka isällä tulee olemaan helppoa ja hän tulee olemaan lapsen koko universumi, siinä missä minulla tulee olemaan vääntöä joka asiasta enkä koskaan tule saamaan mitään rakkaudenosoituksia tytöltä - hyvä jos hän haluaa koskaan edes viettää aikaa kanssani. Ihmetyttää nämä yleistykset, sillä jokainen minun tuntemani tyttö on kyllä osoittanut kiintymystään myös äidille, vaikka isin tyttöjä ovatkin olleet. Itsekin olin, mutta äitikin oli tosi tärkeä, ihana ja aina niin aurinkoinen ja kivaa oli viettää äidin kanssa aikaa laatuaikaa kaksisteen.
Neuvolassa sanottiin, että lapsella/taaperolla on kausia milloin suosii toista vanhempaa jne. enkä tarkoita tällä nyt sitä. Puhun ehkä isommista lapsista, noin 3-6 v. Jotenkin nuo kommentit on jääneet vaan hiertämään. Tiedän, että lapsi on minulle äärettömän rakas joka tapauksessa eikä hänellä ole mitään velvollisuutta pitää minusta tai osoittaa rakkauttaan, mutta kyllähän se salaa sattuisi jos oma lapsi ei ikinä koskaan haluaisi minua:0

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sulle on yritetty uskotella? Mulla on kolme tyttöä, 2v, 4v ja 6v ja kyllä minusta on koko ajan tuntunut, että lapseni välittävät minusta ja ovat kyllä aina tähän asti olleet enemmän mun perään kuin isänsä, vaikka kyllä isäkin on tärkeä. Unohda tuollaiset puheet.

Vierailija
2/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei lapsia ole, mutta muistan sekä itseni että siskoni olleen juurikin isän tyttöjä ja äidin kanssa on ollut vaikeat välit niin kauan kuin jaksan muistaa. Väitän kyllä, että vika on ollut äidin kasvatustyylissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sulle on yritetty uskotella? Mulla on kolme tyttöä, 2v, 4v ja 6v ja kyllä minusta on koko ajan tuntunut, että lapseni välittävät minusta ja ovat kyllä aina tähän asti olleet enemmän mun perään kuin isänsä, vaikka kyllä isäkin on tärkeä. Unohda tuollaiset puheet.

Kiitos kommentistasi. Voi olla että tunnen vaan outoja ihmisiä.

Etenkin miespuolinen kaveri jauhaa tuota, kommentteja mitä olen saanut kuulla: "lapsi tulee rakastamaan kaikkea tekemistä isän kanssa, mutta äidin kanssa se on vaan pakkopullaa." "Sulla ja tyttärellä tulee sitten olemaan paljon monimutkaisempi suhde, kannattaa varautua siihen että miehelläsi on lapsen kanssa paljon helpompaa." "Niiden välillä tulee olemaan niin vahva suhde että ei kannata haaveilla samanlaisesta." Yms..

Vierailija
4/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaisten äitien panettelua.

Vierailija
5/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolella ei ole mitään tekemistä sen kanssa välittääkö lapsi vanhemmastaan. Se tapahtuu automaationa. Toki, jos äiti tai isä perseille, sitten voi käydä välittämisellekin huonosti. Mutta se on sitten äidin/isän oma valinta. 

Vierailija
6/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin miespuolinen kaveri jauhaa tuota, kommentteja mitä olen saanut kuulla: "lapsi tulee rakastamaan kaikkea tekemistä isän kanssa, mutta äidin kanssa se on vaan pakkopullaa." "Sulla ja tyttärellä tulee sitten olemaan paljon monimutkaisempi suhde, kannattaa varautua siihen että miehelläsi on lapsen kanssa paljon helpompaa." "Niiden välillä tulee olemaan niin vahva suhde että ei kannata haaveilla samanlaisesta." Yms..

Todella outoja kavereita sinulla, jos et ole joku outo trolli. Jos tämä on totta, tuolla miehellä on jotain omia traumoja suhteessa poikalapseensa, joita purkaa nyt ääneen. 

Vierailija
7/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, kyllä oma tyttäreni ainakin on kovasti äidin perään, haluaa syliin, silittelee, pussailee ja sanoo rakastavansa. Ei tietysti koko ajan, saa sen kanssa myös vääntää asioista, mutta silti. Isästään tykkää myös ja on oppinut isältä kinumaan, jos jotain haluaa, mutta kyllä äiti on vielä tärkein.

Vierailija
8/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hengailet tuollaisten ihmisten kanssa? Itsestähän se on kiinni, millaisen suhteen lapsiinsa luo. Se suhde kun muodostuu ajan kanssa. Ei ole mitään valmista muottia. 

Vierailija
9/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata uskoa kaikkea mitä av;lla sanotaan

Vierailija
10/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Todellakin välittää minusta, niin kuin myös pikkuveljensä. Molemmat ovat (toistaiseksi) aina olleet enemmän minun perääni, kuin isänsä, vaikka heilläkin on lämpimät välit.

Vierailija
11/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan kuullutkaan tollasta. Mun tyttö on vasta 2v mutta kertoo rakastavansa, antaa pusuja ja haleja. Ja yleensä haluaa että minä luen iltasadun tms.

Vierailija
12/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehen kanssa aina toivottiin tyttöä ja eka saatiin 2 poikaa, kun he olivat melkein jo aikuisia saatiin tyttö. Oon niin onnellinen hänestä, nyt jo koululainen. Nukutaan miehen kanssa erillään koska hän kuorsaa ja melkein jo toinen yö tyttöni nukkuu vieressäni, halitaan illalla, kuunnellaan äänikirjaa ja sit nukahdetaan sylikkäin. On lapset olleet molemmille rakkaita ja läheisiä me molemmat ollaan lapsien kanssa. Muistan kyl tuon et raskaana murehti ihan ihme asioista.

Vierailija
13/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja minulla on isääni lähinnä kohteliaan ystävälliset välit. Äidin kanssa olen hyvin läheinen ja hän tuntee minut paremmin kuin kukaan. Äiti ollut aina enemmän läsnä meille lapsille kuin isä. Myös veljelleni äiti on läheinen ja isä aika etäinen. Vanhemmista siis kiinni, millainen suhde tulee olemaan. 

Vierailija
14/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pötypuhetta. Lapset rakastavat vanhempiaan, jos nämä ovat suunnilleen kelvollisia. Ja mielellään noin pieninä viettävät aikaa sen kanssa joka vaan jaksaa touhuta. Mitä hittoa muutenkin, mulla on tyttöjä ja poikia mutta enpä tule edes ajatelleeksi että sukupuoli vaikuttaisi mihinkään kun ovat vielä pieniä lapsia.

Vierailija
15/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoista potaskaa sulle puhuttu, täytyy sanoa. Itse rakastin äitiäni valtavasti, ja niin myös oma (ainokainen) tyttäreni minua, äitiään. Eikä tosiaan koskaan ole tullut mieleenkään kaivata poikaa hänen tilalleen.

Vierailija
16/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin tilanne jossa lapsi vieroksuu äitiä on se, jos isä on perheessä ylimääräinen lapsi ja se jonka kanssa tehdään kaikki hauska ja joka vähättelee äidin auktoriteettia äidin selän takana. Tämä ei ole lapsen vika vaan jommankumman tai molempien vanhempien. (Äiti on tiukkisvilijonkka, isä on mieslapsi tai sekäettä. Ja roolit voi tietenkin olla myös toisinpäin.)

Vanhempien tulee vetää yhteistä linjaa, joka myös määritellään yhdessä. Jos molemmat vanhemmat ovat sopivassa määrin sekä tiukkoja että rentoja, niin lapsella on turvallinen ja kiva olo molempien kanssa.

Vierailija
17/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aikuiset tytär ja poika.

Pojan tapa rakastaa on ollut erilainen, vaativa, hurmaava, haastava ja kovaääninen.

Tytär taas koetteli suhdettamme, mutta osasi myös vaatia rakkautta. Pienenä hän mm tuli puseroni alle, ihoa vasten. Hän myös osasi huutaa, miten äiti on tyhmä ja pilaa kaiken.

Minulla oli molempien kanssa helppoa valita päivittäin, että rakastan. Kumpaakin omana itsenään.

Vierailija
18/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on kumma yleistys. Ihan päinvastaisiakin on tarjolla.

Meidän perheessä sattuu olemaan niin, että pojan luonne ja kiinnostuksenkohteet ovat pohjimmiltaan samanlaisia kuin minulla ja tytöllä samanlaisia kuin miehellä. Silti he välittävät meistä molemmista. Minä äitinä olen ollut molempien kanssa enemmän kuin hieman etäisempi ja vähemmä lasten kanssa ollut isä.

Erityisesti nyt, kun lapset ovat teini-ikäisiä, niin tytär on minulle erittäin läheinen (poika myös). Meillä on yhteisiä "naisten juttuja".

Vierailija
19/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tyttö on äidintyttö viimeiseen asti. Tuo on jotain vanhan kansan hourailua, että juuri pojat ovat kiinni äidissään. Ehkä siihen aikaan ne kasvatettiinkin niin (ikään kuin isän korvikkeeksi taloon) ja tyttöjä kaivattiin lähinnä pikkuapureiksi.

Vierailija
20/30 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tyttö ja poika, ja koen olevani kummallekin rakas ja tärkeä.

Eroja voi löytää, mutta vaikea sanoa sitä mikä johtuu iästä, mikä persoonasta, mikä sukupuolesta. Poika alkoi kyllä siinä 3+ kääntyä enemmän isää kohti. Ja on myös samantyyppisiä asioita siinä miten äitiin suhtaudutaan sekä hyvässä että pahassa itsestäänselvyytenä. Kumpikin luottaa minun jollain hyvin syvällä tasolla, vaikka on myös taistelua ja haastamista.

Tutuillasi on jotkut omat syynsä puhua tuollaisia, tai sitten ehkä sinä syystä tai toisesta hermoilet asiaa.