En usko että kukaan olisi niin hölmö että irtisanoutuisi tässä taloustilanteessa ilman kunnollista suunnitelmaa
Media nyt tykkää huudella vaikka mitä. Ei kukaan järkevä ihminen eroa kohtuu palkkaisesta työstä nyt kun ensi talven sähkölaskut ja asuntolainat on tulossa maksuun. Puhumattakaan ruoan hinnan noususta.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eroaa, ja aina keinot keksitään
Voitko hieman tarkemmin avata näitä keinoja?
Minulla on perhe, onko sinulla? En ikipäivänä eroaisi nyt vaikka minulla suht huono palkka onkin. Sitähän olisi vieläkin pahemmassa lirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on perhe, onko sinulla? En ikipäivänä eroaisi nyt vaikka minulla suht huono palkka onkin. Sitähän olisi vieläkin pahemmassa lirissä.
Minäpä säästin pahan päivän varalle ja jäin sitten pois päivätyöstä. Keikkailin silloin kun huvitti/pyydettiin töihin. Ihan hyvin meni. Siitä sitten eläkkeelle.
Viitisen vuotta tein niin.
Irtisanouduin maanantaina, ei tiedossa uutta työtä, eikä säästöjä, enkä saa työkkäristä rahaa, koska minulla on yritys, jolla ei ole asiakkaita. Rahat on ihan loppu, tilillä 75 euroa. Luotan silti että löydän paremman työpaikan, joka ei vie terveyttä. Niin ja perheeseen kuuluu myös 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanouduin maanantaina, ei tiedossa uutta työtä, eikä säästöjä, enkä saa työkkäristä rahaa, koska minulla on yritys, jolla ei ole asiakkaita. Rahat on ihan loppu, tilillä 75 euroa. Luotan silti että löydän paremman työpaikan, joka ei vie terveyttä. Niin ja perheeseen kuuluu myös 2 lasta.
Ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä. Toisaalta ymmärrän kyllä että työ ei saa viedä terveyttä. Mutta vie se rahattomuus ja syömättömyyskin terveyden.
Hoitajilla ei ole kuvaa todellisuudesta. Nauran kun he tajuaa ettei sillä koulutuksella pääse ku Max 2000 palkoilla. Mutta heidän kertoman mukaanhan se on jo paljon yli heidän orjapalkan.
Mitä tarkoitat? Tällä palstallahan on kaikilla ilmaiset sähkösopimukset, velattomat asunnot ja satojentuhansien osakesalkut, joiden osinkotulot riittävät rikkaaseen elämään. Töissä käynti on ollut lähinnä harrastus.
Ihmiset eivät vaan tee päätöksiään niin paljon järjellä kuin kuvittelevat, vaan tunteet vievät. Seuraukset sinänsä ovat varsin selvät, ei se ole niin helppoa työllistyä uudelleen ja varsinkaan paremmalle palkalle. Sitä vaikeampaa, mitä enemmän on ikää.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla ei ole kuvaa todellisuudesta. Nauran kun he tajuaa ettei sillä koulutuksella pääse ku Max 2000 palkoilla. Mutta heidän kertoman mukaanhan se on jo paljon yli heidän orjapalkan.
Työskentelen sh-koulutuksella asuiantuntijatehtävissä n. 3 000 peruspalkalla. Ei se mikään huippupalkka tietenkään ole, mutta parempi palkka kuin sh:n peruspalkka.
En saa vuorolisiä, mutta paljon kevyempi työ ja paljon paremmat työolot. Saan olla viikonloput ja joulut vapaalla perheen kanssa, niin ei kyllä edes vuorolisät houkuttele palaamaan vanhaan.
Ihmisiä kuolee sodassa ja ei ole varaa sähköön, ja hoitajat kehtaa valittaa valittamistaan. Ei voi käsittää.
Miksi oletetaan, että irtisanoutuvilla hoitajilla ei olisi kunnollista suunnitelmaa valmiina? Täällä pieni paikallinen hoivayritys on saanut palkkalistoilleen paljon keikkahoitajia, jotka tekevät entistä työtään eli kotihoitoa. Ennen työnantaja oli kaupunki, nyt yritys. Palkka parani, työolot paranivat, työ ei ole enää yhtä stressaavaa kuin ennen - ja se maksaa kaupungille paljon enemmän kuin ennen!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Tällä palstallahan on kaikilla ilmaiset sähkösopimukset, velattomat asunnot ja satojentuhansien osakesalkut, joiden osinkotulot riittävät rikkaaseen elämään. Töissä käynti on ollut lähinnä harrastus.
Juuri näin, täällähän kaikilla on ongelmia kun ÄO on liian suuri
Minulla on sairaanhoitajan koulutus, takana 9 hoitotyövuotta ja nyt olen ollut kohta 2 vuotta IT-alan yrityksessä vähän yli 4000 e/kk palkalla. Ei viikonlopputöitä, ei joulutöitä, ei vuoronvaihtoja, ei lapsen vuoropäiväkotipaikkaa jne.
Miksi oletetaan, että sairaanhoitajat ei voi työllistyä kuin hoitoalalle?
Väittäisin että, suunniteltujen lakkojen järjestäminen oikeuden päätöksestä välittämättä olisi saattanut olla pienempi paha. Kun suuri määrä ihmisiä jää lakkoon, ei ne sille mitään olisi voineet eikä toisaalta pakoilla saa motivoitunutta työntekoa aikaan. Ne antoi liian helposti periksi jos irtisanoutuminen joukkona on nyt ainoa vaihtoehto josta voi olla irtisanoutujalle enemmän haittaa kuin mitä "laittomasta" lakosta olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sairaanhoitajan koulutus, takana 9 hoitotyövuotta ja nyt olen ollut kohta 2 vuotta IT-alan yrityksessä vähän yli 4000 e/kk palkalla. Ei viikonlopputöitä, ei joulutöitä, ei vuoronvaihtoja, ei lapsen vuoropäiväkotipaikkaa jne.
Ei kukaan oleta, mutta oletatko sitten itse, että esimerkiksi 10000 sairaanhoitajaa työllistyy helposti IT-alalle?
Jos aloituksessa viitataan hoitajien joukkoirtisanoutumiseen, se on mielestäni irtisanoutujille melko riskitöntä. Koska tilalle ei ole tulossa uusia työntekijöitä, suurin osa irtisanoutujista saa halutessaan heti uuden työn hoitajana. Lisäksi keikkatyö on hyvä vaihtoehto tulojen hankkimiseen.
Joukkoirtisanoutumisen tarkoitus on todennäköisesti ravistella sairaanhoitojärjestelmää rankasti ja osoittaa joukkovoima.
Osalla voi olla tosiaan asuntolainat maksettuna ja suunnitelmana pärjätä hetki esimerkiksi vain puolison tuloilla. Silloin valinta on tietysti helpompi.
Itselleni irtisanoutuminen tyhjän päälle olisi liian stressaavaa, koska ajattelisin riskiarviointia pahimman skenaarion mukaan. Mutta työskentelen ihan eri tehtävissä, minulle sopivia avoimia paikkoja ei ole määrättömästi nykyisellä palkalla.
Kyllä vaan eroaa tai on eronnut jo.
Katsos kun niillä jotka näin voi tehdä on yleensä ollut sen verran järkeä että sukanvarressa on säästöjä joiden turvin voi lähteä työpaikasta jossa ei viihdy tai se on käynyt ylivoimaiseksi sietää esim toksisen ilmapiirin takia.
Tällä palstalla kaikilla on satojentuhansien säästöt ja työttömäthän saa muutenkin rahaa enemmän mitä työssäkäyvät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on perhe, onko sinulla? En ikipäivänä eroaisi nyt vaikka minulla suht huono palkka onkin. Sitähän olisi vieläkin pahemmassa lirissä.Minäpä säästin pahan päivän varalle ja jäin sitten pois päivätyöstä. Keikkailin silloin kun huvitti/pyydettiin töihin. Ihan hyvin meni. Siitä sitten eläkkeelle.
Viitisen vuotta tein niin.
Toimii varmaan eläkeikää lähestyvälle jolla asuntolaina maksettu. Mutta ei asuntovelalliselle pienten lasten vanhemmille. Siinä on äkkiä säästöt syöty ja kodittomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan oleta, mutta oletatko sitten itse, että esimerkiksi 10000 sairaanhoitajaa työllistyy helposti IT-alalle?
En oleta, mutta tiedän, että on muitakin vaihtoehtoja kuin IT-ala. Olennaista on se, että väki tulee jättämään julkisen sektorin seuraavien vuosien aikana, osa siirtyy yksityiselle puolelle (jossa hinnat tulevat nousemaan), osa vaihtaa alaa. Hoitotyössä ei ole enää pitoa eikä ole mitään, mikä sinne työntäisi, koska se ns. varma työpaikka on pakkolain takia sama asia kuin töitä vuorotta olemattomalla palkalla.
Me näemme nyt vasta jäävuoren huipun, muutaman vuoden kuluttua et saa hoitoa, jos sinulla ei ole vakuutusta.