Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret aikuiset joutuvat niin lujille

Vierailija
16.09.2022 |

Kysytään otsikossa Helsingin sanomien Merkintöjä-palstalla.

Mielenterveyden häiriöistä on tullut ylivoimaisesti suurin tilasoitu syy nuorten aikuisten pitkille sairauspoissaoloille.

Ratkaisuiksi ehdotetaan perheiden palveluita, mielenterveystaitojen tukemista peruskoulussa ja vähemmän riittämistä koulussa ja työpaikoilla.

Metsään meni ja lakaistaan ongelmat maton alle. Mitä on lapsesta saakka rakennettu vahva mielenterveys? Nykypäivänä lapset otetaan huomioon paremmin kuin ikinä ennen. Itsemurhaa yrittävät ovat kasvaneet ehjissä hyvissä perheissä. Olleet hyvissä kouluissa. Neuvola, koulu, läheiset, normaali hyvä ympäristö, ei ongelmia, päinvastoin, kaikki menee paremmin kuin hyvin. Silti nuori voi pahoin. Mikä meni vikaan?

Toinen ratkaisu: Koulun pitäisi pystyä vahvistamaan jokaisen ikäluokan itseluottamusta. Miksi se ei pysty? Kivassa koulussa oppilas eristetään ulkopuolelle eikä kukaan huomaa, eikä välitä. Ei, vaikka opettajalle kirjoittaa, että nuorta ahdistaa tulla kouluun. Ei vastausta.

Koulu on vaativampi kuin ennen, se on totta.

Mikä muu on ratkaisu?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaali kilpailuyhteiskunta. Yksityisellä sektorilla otetaan löysät pois työntekijöiltä.

Vierailija
2/5 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koronapolitiikka ei ollut onnistunutta

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4206070

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin nuorempana itsetuhoinen, koska olin yksinäinen ja elämä tuntui olevan pilalla mikäli ei saa esim täydellistä todistusta. Oon syntynyt 90-luvun lopulla. Aikuistuessa ollut vähän yllätys, ettei elämä olekaan niin pienestä kiinni. Yksinäisyyden tunne helpotti kun poisti instagramin ja snapchatin.

Vierailija
4/5 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäkö meni vikaan? Liian helppo elämä. Vanhemmat raivaavat kaikki esteet lastensa edestä ja nämä pomottovat koko perhettä. Heillä ei kasvettuaan ole valmiuksia kestää elämän hennoimpiakaan vastoinkäymisiä koska eivät ole aikuisikään mennessä sellaisia kohdanneet.

Vierailija
5/5 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikaan meni juuri se, että lapset ja nuoret pidetään pumpulissa. Jos ei kohtaa mitään vastoinkäymisiä lapsena tai nuorena niin aikuisena ne tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Vain paineessa syntyy timantteja. Jos ei lapsena tai nuorena koskaan näe ristiriitoja ja niiden ratkaisumahdollisuuksia, ei aikuisena osaa sopeutua ristiriitatilanteisiin.

Koulu on huomattavasti lepsumpi kuin ennen. Ennen oli käytössä koulussakin ruumillinen rangaistus (karttakeppi) ja yleensäkin opettajilla oli enemmän valtaa kuin nyt. Nykyään lapset ja nuoret saavat tehdä lähes mitä tahansa rajoittamatta ja se ei koskaan ole johtanut mihinkään hyvään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme