Miksi nuoret aikuiset joutuvat niin lujille
Kysytään otsikossa Helsingin sanomien Merkintöjä-palstalla.
Mielenterveyden häiriöistä on tullut ylivoimaisesti suurin tilasoitu syy nuorten aikuisten pitkille sairauspoissaoloille.
Ratkaisuiksi ehdotetaan perheiden palveluita, mielenterveystaitojen tukemista peruskoulussa ja vähemmän riittämistä koulussa ja työpaikoilla.
Metsään meni ja lakaistaan ongelmat maton alle. Mitä on lapsesta saakka rakennettu vahva mielenterveys? Nykypäivänä lapset otetaan huomioon paremmin kuin ikinä ennen. Itsemurhaa yrittävät ovat kasvaneet ehjissä hyvissä perheissä. Olleet hyvissä kouluissa. Neuvola, koulu, läheiset, normaali hyvä ympäristö, ei ongelmia, päinvastoin, kaikki menee paremmin kuin hyvin. Silti nuori voi pahoin. Mikä meni vikaan?
Toinen ratkaisu: Koulun pitäisi pystyä vahvistamaan jokaisen ikäluokan itseluottamusta. Miksi se ei pysty? Kivassa koulussa oppilas eristetään ulkopuolelle eikä kukaan huomaa, eikä välitä. Ei, vaikka opettajalle kirjoittaa, että nuorta ahdistaa tulla kouluun. Ei vastausta.
Koulu on vaativampi kuin ennen, se on totta.
Mikä muu on ratkaisu?
Kommentit (5)
koronapolitiikka ei ollut onnistunutta
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4206070
Itse olin nuorempana itsetuhoinen, koska olin yksinäinen ja elämä tuntui olevan pilalla mikäli ei saa esim täydellistä todistusta. Oon syntynyt 90-luvun lopulla. Aikuistuessa ollut vähän yllätys, ettei elämä olekaan niin pienestä kiinni. Yksinäisyyden tunne helpotti kun poisti instagramin ja snapchatin.
Mikäkö meni vikaan? Liian helppo elämä. Vanhemmat raivaavat kaikki esteet lastensa edestä ja nämä pomottovat koko perhettä. Heillä ei kasvettuaan ole valmiuksia kestää elämän hennoimpiakaan vastoinkäymisiä koska eivät ole aikuisikään mennessä sellaisia kohdanneet.
Vikaan meni juuri se, että lapset ja nuoret pidetään pumpulissa. Jos ei kohtaa mitään vastoinkäymisiä lapsena tai nuorena niin aikuisena ne tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Vain paineessa syntyy timantteja. Jos ei lapsena tai nuorena koskaan näe ristiriitoja ja niiden ratkaisumahdollisuuksia, ei aikuisena osaa sopeutua ristiriitatilanteisiin.
Koulu on huomattavasti lepsumpi kuin ennen. Ennen oli käytössä koulussakin ruumillinen rangaistus (karttakeppi) ja yleensäkin opettajilla oli enemmän valtaa kuin nyt. Nykyään lapset ja nuoret saavat tehdä lähes mitä tahansa rajoittamatta ja se ei koskaan ole johtanut mihinkään hyvään.
Globaali kilpailuyhteiskunta. Yksityisellä sektorilla otetaan löysät pois työntekijöiltä.