Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Irlanti hyvä maa elää?

Vierailija
15.09.2022 |

Miksi?
Miksi ei?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin läinsäädännöltä on ollut vähän jäljessä aina. Esimerkiksi aborttilaki oli maailman tiukimpia vielä muutama vuosi sitten. Avioero ei ollut sallittua vielä ysärilläkään. Katolilaisuus hallitsee vahvasti edelleen.

Vierailija
2/10 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaanivaltiohan se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään Irlannin maisemista, mutta onhan se tavallaan tosi korvessa, etenkin henkisesti ja aatteellisesti.

Vierailija
4/10 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä musta m@mumäärä, ottavat lisää koko ajan. Päänkatkomisia tapahtuu todella usein. Jeps, uutisoidaanko niistä?

Vierailija
5/10 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkilaista sielunveljeyttä ehkäpä suomalaisten kanssa?

Vierailija
6/10 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok maa. Asuminen on tosi kallista ja hyvän asunnon löytäminen varsinkin nyt hankalaa kun halukkaita on niin paljon. Lainsäädäntö toki poikkeaa Suomen vastaavasta mutta voiko nyt sanoa että olisi jäljessä. Joissain asioissa Irlannissa ollaan paljon joustavampia eikä tuijoteta lakipykäliä toisin kuin Suomessa. Monessa asiassa ollaan kyllä vanhanaikaisempia ja tehdään edelleen esimerkiksi juttuja paperilla ja hoidetaan asiat puhelimitse (lankapuhelimetkin edelleen käytössä joillain). Sää on mun mielestä ihan ok, en ole kaivannut lumisia talvia ja pakkasta. Viihtyminen maassa riippuu hyvin paljon siitä mihin olet tottunut ja miten joustava olet. Joskus voi olla vähän kylmä sisällä ja lämmittää ei voi samaan tapaan jatkuvasti kuten Suomessa (tai voi, mutta on kallista), mutta samanlaiseen saattaa joutua tottumaan Suomessakin nyt tulevana talvena. Vaatetta vaan enemmän päälle ja usein kyllä pystyy järjestämään niin että ikkunat on vähintään kaksinkertaiset. Olen asunut Irlannissa useita vuosia ja viihtynyt ihan hyvin. Ainoa negatiivinen puoli on se, että paikallisiin on vaikea tutustua ja maahan kotoutua. Ovat tosi ystävällisiä päällisin puolin mutta sisäänpäin lämpiäviä. Toisiin ulkomaalaisiin on tosi helppo tutustua.

Vierailija
7/10 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin läinsäädännöltä on ollut vähän jäljessä aina. Esimerkiksi aborttilaki oli maailman tiukimpia vielä muutama vuosi sitten. Avioero ei ollut sallittua vielä ysärilläkään. Katolilaisuus hallitsee vahvasti edelleen.

Myös ehkäisy oli laitonta Irlannissa vuoteen 1980 asti.

Vierailija
8/10 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolinen kirkko on pitänyt sen köyhänä.

Vierailija
9/10 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös ehkäisy oli laitonta Irlannissa vuoteen 1980 asti.

Kiehtovaa. Olisiko mitään ajankohtaisempaa kerrottavaa kuin tietosanakirjatietoa 42 vuoden takaisista asioista?

Vierailija
10/10 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin juuri siellä vuoden, it-alan hommissa Dublinissa. Itse en ehkä haluaisi siellä pysyvästi asua näin ulkomaalaisena, vaikka luonto on upea, kaupungit kauniita jne. 

Paljon tähän vaikuttaa se, että Irlannissa on valtava asunnottomuusongelma, ja asuntojen hinnat nousseet monien paikallisten maksukyvyn yli, ja samaan aikaan maa ottaa pa ko laisia sieltä sun täältä, nyt viimeksi Ukrainasta. Tästä syystä ulkomaalaisiin on alettu suhtautua vähän epämiellyttävästi, koska koetaan että valtio ja kunnat kusee omaa väkeä linssiin samalla kun majottaa ties mitä muualta tulijoita hotelleissa ja uusissa hyvissä asunnoissa. Itsekin kuulin useamman kerran että Irlanti on täynnä, mene kotiisi, kun tietysti aksentista kuulee etten ole paikallisia. 

Siellä on myös takapajuisuutta sekä henkisesti että aineellisesti. Aineellisesti, maahan oli vielä hetki sitten euroopan PIIGS-ongelmamaita, köyhä ja kurja, mutta on onnistunut jonkin verran sieltä nousemaan. Kasvu on kuitenkin jakautunut hyvin epätasaisesti ja monessa kohtaa yhteiskunnan toiminta on ihan järjettömästi jäljessä Suomesta. Esim. sähköinen asiointi ei ole vieläkään mikään normaali. 

Henkisesti itse törmäsin tähän siinä, että kun olen lähes nelikymppinen sinkku, minua ihmeteltiin ja paheksuttiinkin. Minusta oli juoruja olenko lesbo (mikä olisi ilmeisesti paha asia jos olisin) vai mitä vikaa minussa on kun ei ole miestä eikä lapsia. Töissä törmäsin hyvin vahvasti siihen että vaikka minut palkattiin tietyn asian huippuasiantuntijaksi it-firmaan, koska olen nainen minun olisi pitänyt olla viihdyttäjä, kokoussihteeri, miesten avustelija yksinkertaisiissa pikkuhommissa jne.  Minulle myös pari vanhempaa kaveria sanoi suoraan että nämä on miesten hommia eikä nainen näissä pärjää (ennen kuin tiesivät pärjäämisestäni mitään). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän