Lapsi joka ei suostu syömään aamupalaa, mutta nälkäkiukkuaa aina aamupäivät
Neljävuotias on oikeastaan aina ollut sellainen, että ennen lounasaikaa sille ei maistu oikein mikään. On kokeiltu murot, puurot, voileivät, jugurtit, hedelmät jne. Ei vain syö. Ei kuulemma ole nälkä eikä edes käskemällä suostu syömään, mikään houkuttelu ei tosiaan tehoa. Ei syö kotona eikä hoidossa. Mutta aamupäivät menee sitten nälkäkiukun kourissa. Mikähän tähän auttaisi?
Kommentit (24)
Olin itse samanlainen lapsena ja vähän vieläkin. Mikään ei vain mennyt alas. Mehua, mehukeittoa ja smoothieta voisi testata, saisi edes vähän energiaa.
Ota lapsi kauppaan ja sanot, valitse itse. Etukäteen kerrot ettei karkkeja jädeä tms.
Tai tosiaan illalla lämmin puuro, velli mitävaan, että jaksaa aamuun ja lounaaseen. Voihan sen lounaan antaa jo kymmeneltä jos mahdollista, siis kotona.
Hedelmäpatukka/ välipalakeksi lapselle käteen matkalla hoitoon, ulkona kaikki maistuu paremmin tai autossakin voisi vahingossa tylsyyttään syödä.
Meillä on vähän sama. Ei suostu syömään aamiaista, mutta samalla valittaa että vatsaan sattuu. Toisinaan onneksi suostuu syömään välipalakeksin tai juomaan smoothien. Itsekin olen kyllä ollut samanlainen, että heti aamusta ei ruoka vaan maistu. En syö aamiaista vieläkään, vaan juon pelkän kahvin.
Mulla on itselläni tommoinen vatsa, että aamulla ei pysty syömään mitään. Toisella lapsella kans. Mua auttaa kun syön heti herätessä 1 pieni smoothiepussi (siis niitä vauvan sosepusseja) jotain lempeää makua esim päärynä.
Siitä saa vähän energiaa ja vatsalaukku jotenkin normalisoituu yön tyhjyyden jäljiltä ja sitten pystyn syömään normaalia aamupalaa siitä 30-60 min päästä.
Mulla on smoothiepusseja vessassa, että syön sen tosiaan aivan heti heräämisen jälkeen.
Voisitkohan koittaa tämmöistä esim viikon?
Vierailija kirjoitti:
Hedelmäpatukka/ välipalakeksi lapselle käteen matkalla hoitoon, ulkona kaikki maistuu paremmin tai autossakin voisi vahingossa tylsyyttään syödä.
Minun tuon ikäinen kävelee tai pyöräilee hoitoon, ei voi syödä matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama. Ei suostu syömään aamiaista, mutta samalla valittaa että vatsaan sattuu. Toisinaan onneksi suostuu syömään välipalakeksin tai juomaan smoothien. Itsekin olen kyllä ollut samanlainen, että heti aamusta ei ruoka vaan maistu. En syö aamiaista vieläkään, vaan juon pelkän kahvin.
Meillä ei ole ongelmaa aamupalan kanssa (syö sen muutenkin hoidossa), mutta muulloin esiintyy just tuota että mahaan sattuu mutta ei suostu syömään. Tosin joskus auttaa kun sanotaan että syö nyt edes vähän, muistatko miten viimeksi tuli maha kipeäksi kun et syönyt. 4v ikäinen myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mun tuon ikäinen osaa jo syödä ja kävellä samanaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun 4v jo jenkkityylinen tankki vai lihooko vasta parin vuoden sisään niihin mittoihin missä kävellen syövät yleensä ovat?
Kevennä iltapalaa, tulee luonnollinen ruokahalu aamuun. Moni joka sanoo, ettei aamulla maistu itseasiassa syö iltaisin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itselläni tommoinen vatsa, että aamulla ei pysty syömään mitään. Toisella lapsella kans. Mua auttaa kun syön heti herätessä 1 pieni smoothiepussi (siis niitä vauvan sosepusseja) jotain lempeää makua esim päärynä.
Siitä saa vähän energiaa ja vatsalaukku jotenkin normalisoituu yön tyhjyyden jäljiltä ja sitten pystyn syömään normaalia aamupalaa siitä 30-60 min päästä.
Mulla on smoothiepusseja vessassa, että syön sen tosiaan aivan heti heräämisen jälkeen.
Voisitkohan koittaa tämmöistä esim viikon?
Alapeukku ruualle vessassa, voitko viedä yöpöydän laatikkoon ja syödä matkalla vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vaikka syö sen välipalan päiväkodin pihalla. Sehän on kiva pyöräilyn päätteeksi juoda smoothie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun 4v jo jenkkityylinen tankki vai lihooko vasta parin vuoden sisään niihin mittoihin missä kävellen syövät yleensä ovat?
Ei. Hän vain ajoittain kieltäytyy syömästä aamiaista, ja jotta jaksaisi päiväkodin lounaaseen asti, syö hedelmäpatukan matkalla hoitoon.
Vaikutat hieman negatiiviselta, olethan muistanut syödä aamiaisen?
Mihin aikaan nenee hoitoon? Jääkö riittävästi aikaa aamupalan syömiseen? siihen saa ainakin sellaisen puolituntia varata.
Käveleekö lapsi itse hoitoon? Se ois hyvä herättää ruokahalua..
Kaikki herkut ja välipalat pois. Säännölliset ruoka ajat, niin ruoka alkaa maistua silloin kun pitää.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ongelmaa ei ollut ennen, kun lapsen sai vielä pakottaa syömään lautasensa tyhjäksi ilman, että siitä tuli lasua. Valitettavasti lastenoikeudet eivät pakottamista enää salli, joten nälkäkiukku on vaan siedettävä. Kiukun sietämistä toki helpottaa osaltaan tunteiden sanoitus joka on uutena keinona käytössä.
Onneksi enää ei saa pakottaa ja painostaa.
T. Se joka istui sitten yksin ja syömättä kuitenkaan. Ei auttanut pakotus.
Vierailija kirjoitti:
Suolakeksi, esim. tux.
LAPSELLE! Sehän saa viikon suolasatsit siinä yhdessä! JA se on TUC. 100grammassa on suolaa 1,7grammaa.
Ei kaikille maistu ruoka aamulla. Me siirryttiin illalliseen klo 20 ja ns aamupalaksi suklaapala ja trippi. Tämä lapsi ei syö myöskään koulussa. Tällainen järjestely ollut meille paras vaihtoehto. Estää täydellisen kuukahtamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolakeksi, esim. tux.
LAPSELLE! Sehän saa viikon suolasatsit siinä yhdessä! JA se on TUC. 100grammassa on suolaa 1,7grammaa.
2-3 suolakeksiä ei ole lapselle vaarallinen annos. Lisäksi suolainen keksi pysyy alhaalla muuta ruokaa paremmin ja aamuinen öklöttävä olo menee nopeammin ohi.
Suolakekseistä ei tule pahaolo. Yksi konsti on tarjota lämmin ruoka iltapalaksi, jolloin energiaa riittää vielä aamuunkin.