Onko joku työllistynyt 50 +++++ ikäisenä?
Vai pitääkö lyödä hanskat tiskiin?
Entä työkokeilu?
Ei tässä enää vain mennä töihin kun ikää on.
Kommentit (43)
Toiset saa töitä,toiset ei! Kukaan ei niitä töitään hautaan mukaansa saa!
Mutta kukin tyylillään!
Tähän keskusteluun kaipaisin tietoa siitä, millä aloilla yli 50v:t ovat työllistyneet.
Voiko yli 50v nainen työllistyä tekniselle alalle? Koulutusta on, mutta työkokemusta ei niinkään.
Ja toinen, mikä kiinnostaa: Olitko alanvaihtaja vai työtön työnhakija? Jos työtön, niin kuinka kauan olit ollut työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen, mikä kiinnostaa: Olitko alanvaihtaja vai työtön työnhakija? Jos työtön, niin kuinka kauan olit ollut työttömänä?
Kysyt työpaikan saaneilta, mutta tuon tähän yhden näkövinkkelin lisäksi. Yli viisikymppisenä entisenä yrittäjänä on erikoisen mielenkiintoista pyrkiä palkkatöihin. Arviolta nollan prosentin mahdollisuus onnistua.
Tarjolla on huippupaikkoja näköalapaikoilla. Toimistolla vaaleat seinät ja kahvinkeitin, kahvipurut tuot itse. Palkkana meillä on innostava provisiopalkka ja koko tiimin tuki. Myyntituotteena huippupillerit jotka täyttä kussetusta. Pakkomyyt vaan vanhuksille ja dementikoille, tienaat reilusti yli 200€/kk bruttona. Laita heti hakemusta tulemaan, pääset mukaan hakuprosessiimme.
60-vuotiaana sain elämäni parhaan työpaikan ja myös korkeimman palkan. Tosin taustalla oli työnantajan kanssa yhteinen pätkä työhistoriaa muutaman vuosikymmenen takaa. Muualle tuskin olisin kelvannut edes haastatteluun. Tein siellä töitä 6 vuotta ja sain todella paljon kiitosta työpanoksestani, olisivat halunneet, että jatkan, mutta jäin eläkkeelle 66 vuotiaana onnellisena ja kiitollisena viimeisistä työvuosistani.
Ihan paras huijaus oli avoin työpaikka, ständimyyjänä ostoskeskuksiin. Ja toimit yrittäjänä. Parhaat myyjät laskuttavat 17000€/kk. Tuotteena kaikkea kivaa, sanomalehtiä ja sähkösopimuksia. Eikä ole ikärajoja tähän huippupaikkaan.
Että semmoinen huippukusetus tällä kertaa.
Joo, tunnen läheisesti useamman, sukulaisia ja kavereita. 53-vuotias, hoitoalalla, vaihtoi juuri työpaikkaa muuttaessaan toiselle paikkakunnalle, sai työn ihan tuosta vain. 58-vuotias ammatinvaihtaja valmistui myös äskettäin hoitoalalle ja lähti Ruotsiin töihin. 59-vuotias, rakennusalalla, oli useita vuosia työttömänä ja tilanne näytti jo toivottomalta - sitten hän vain yhtäkkiä työllistyi 54-vuotiaana ja nyt on jo kolmannessa työpaikassaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tunnen läheisesti useamman, sukulaisia ja kavereita. 53-vuotias, hoitoalalla, vaihtoi juuri työpaikkaa muuttaessaan toiselle paikkakunnalle, sai työn ihan tuosta vain. 58-vuotias ammatinvaihtaja valmistui myös äskettäin hoitoalalle ja lähti Ruotsiin töihin. 59-vuotias, rakennusalalla, oli useita vuosia työttömänä ja tilanne näytti jo toivottomalta - sitten hän vain yhtäkkiä työllistyi 54-vuotiaana ja nyt on jo kolmannessa työpaikassaan sen jälkeen.
Ja unohdin vielä yhden 58-vuotiaan, hänkin vaihtoi työ- ja asuinpaikkaa tänä kesänä, yhdyskuntatekniikan suunnitteluhommia.
Varmaan sairaanhoitaja ja lähihoitaja voivat saada töitä. Tunsin erään paikan kautta monta 50-65 vuotiasta ihmistä. Monella oli 30-vuoden työura takana mutta sitten yritys oli vähentänyt henkilökuntaa tai lopettanut kokonaan. Kukaan näistä ei ollut enää työllistynyt ja monella oli sitten ilmennyt ongelmaa esim. alkoholin kanssa. Tosin en tiedä oliko alko kuulunut elämään jo ennen fuduja mutta nämä kaikki keikkuivat työkkärin kirjoilla ja odottelivat eläkeikää.
Oletteko mielestänne kokeneet ikärasismia työmarkkinoilla. Millaista.
Ap. Mietin hoiva-avustajaksi kouluttautumista. Olen siis toimistotyöntekijä ilman taloushallinnon osaamista. Taloushallinnon osaajat työllistyvät 100 %.
Kaupanala myös kiinnostaa mutta sinne en ole hakenut vielä.
Sote-alalle. Muutama vuosi ennen viisikymppisiä kokeilumielessä tuntipohjalla avustajahommia, sitten päälle viiskymppisenä työn ohessa koulutus. 55v. alan yritys. Töitä liikaa.
Olen minä. Hain paikkaa, johon en tullut silloin valituksi. Kun olin ollut työttömänä tarpeeksi pitkään, työnantaja sai vuodeksi palkkatukea. Ehkä se oli minun suurin ansioni ja toiseksi suurin se, että pystyin lähtemään heti työkokeilijaksi eli opettelemaan sitä työtä, kun valituksi tullut lähti siitä toiseen paikkaan. Ensin olin sijaisena, sitten useamman pätkän määräaikaisena ja nyt viimein eläkeiän kynnyksellä vakivirassa.
Kai te olette kuulleet siitä hirmuisesta työvoimapulasta, että eläkeläisiäkin kiskotaan puoliväkisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tarjolla on huippupaikkoja näköalapaikoilla. Toimistolla vaaleat seinät ja kahvinkeitin, kahvipurut tuot itse. Palkkana meillä on innostava provisiopalkka ja koko tiimin tuki. Myyntituotteena huippupillerit jotka täyttä kussetusta. Pakkomyyt vaan vanhuksille ja dementikoille, tienaat reilusti yli 200€/kk bruttona. Laita heti hakemusta tulemaan, pääset mukaan hakuprosessiimme.
Olen tainnut hakea tuohon paikkaan. Sähköpostiini tuli viesti "haluamme sinut nuorekkaaseen tiimiimme" tai jotain sen suuntaista. Minähän ryntäsin heti liittyäkseni nuorekkaaseen tiimiin, mutta avokonttoriin sisään astuessani totesin, että en taida olla tähän tiimiin tarpeeksi nuorekas.
N58
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pääsi 56-vuotiaana uuteen työhön. Oli siis ihan koulutustaan ja aiempaa kokemustaan vastaava työ. Hyvä palkka, hyvät työehdot muutenkin.
Näin pääsin itsekin ja olin töissä 66-vuotiaaksi asti.
51-vuotiaana vielä pääsin, suhteilla. Kun sieltä tuli parin vuoden päästä lähtö, on ollut ihan toivotonta. Nyt ikää 59. Olen tässä opiskellut lisää, niin kauan kuin oli lupa opiskella, sain sentään haastattelukutsuja, mutta nyt kun olen taas virallisesti työtön, ei tule niitäkään. Haastattelijat varmaan säikähtivät kun näkivät, että olenkin ihan vanha kääkkä jo.
Vierailija kirjoitti:
Tähän keskusteluun kaipaisin tietoa siitä, millä aloilla yli 50v:t ovat työllistyneet.
Voiko yli 50v nainen työllistyä tekniselle alalle? Koulutusta on, mutta työkokemusta ei niinkään.
Olen 59-vuotias koodarinainen, alan koulutus jota olen nyt päivittänyt, sekä pitkä työkokemus. Ihan mahdottomalta tuntuu työllistyä. Oman alan tehtäviin en pääse työhaastattelua pidemmälle, muualle en sinnekään asti. Löytäisinpä sen paljon puhutun koodaripulan jostakin!
Olen ja ihan paska työ ja karmea työyhteisö ja osa työkavereista. Esimiehet ulkoistanut johtamisen kaikkein ikävimmille alaisilleen, jotka sitten surutta käyttää tätä valtaa kiusaamiseen. Eikä esimiehet tajua että jos siitä joku nostaa metelin, vastuun kantaa se esimies, ei nämä wannabe pomot.