Kannabis aiheuttaa psykooseja - miksi sen käyttö pitäisi laillistaa?
Kommentit (10522)
Alkoholikin on huume. Alkoholipsykoosi on todellinen ilmiö. On myös olemassa lääkekannabista, myös sellaista, joka ei päihdytä eikä sitä polteta. Mielestäni omaan käyttöön kasvattamisen pitäisi olla sallittua luvanvaraisesti. Myynti yksityisten välillä ei. Yleisen myynnin pitäisi olla valtion valvonnassa, valtio saisi hitonmoiset tulot ja niitähän voi sitten ohjata riippuuvuuden hoitamiseen. Miten olis kännykkäriippuvuus? Se on paljon isompi ongelma tällä hetkellä. Tai nuuska, kun ala-astelaisetkin sitä diilaavat. Odens on suosituin ja aika päihdyttävää kamaa. En käytä itse kovinkaan paljon päihteitä, kovia en ollenkaan, mutta kyllä, ihmisellä pitäisi olla oikeus laittaa kehoonsa mitä haluaa. Päihderiippuvuus on sairaus. Substanssi voi olla mikä vain, mutta sairaus sen takana on sama. Monet pystyvät käyttämään satunnaisesti. Minusta tämä alkoholi vs huumeet keskustelu saisi jo loppua. Alkoholi ON huume! Ja kyllä, jotkut pössyttelijät ovat todella ärsyttäviä ja omahyväisiä, mutta kas kummaa, niin ovat alkoholistitkin. Yleensä alkoholistit vain ovat väkivaltaisempia. Aivan kuten näin yleistäen, mikä hyvin pitkälle pitää paikkansa: opiaattiriippuvaiset ovat harmittomampia ja rauhallisempia, stimulanttiriippuvaiset ovat äkkipikaisia ja saavat raivokohtauksia. Säännölliset runsaat sekakäyttäjät ovat myös jälkimmäisen kuvauksen kaltaisia. Aina on toki poikkeuksia. Mutta kun tietää miten kyseiset aineet toimivat aivoissa, sille on myös tieteellistä pohjaa.
Alkoholi on myös huume mutta laillinen sellainen ja aiheuttaa suuria kuluja yhteiskunnalle, murhetta alkoholisteille ja heidän läheisilleen jne jne jne...
Äitini ja isä alkolisteja plus molemmilla puolilla sukua alkoholismia, valitettavasti.
Itse olen raitis alkoholisti ja addikti ja saan apua vertaistukiryhmissä jotka ovat pelastaneet henkeni
fshbdfa kirjoitti:
opiaattiriippuvaiset ovat harmittomampia ja rauhallisempia,
Mutta vain niin kauan kuin huumetta on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
fshbdfa kirjoitti:
Olen elänyt opiaattiriippuvaisen kanssa ja nähnyt heitä, yksi on kaverinakin. Vaikka huumeita ei ole saatavilla, eivät he silti tuppaa olemaan väkivaltaisia. Epätoivoisia, valehtelijoita, dyykkareita, varkaita jopa. Mutta useimmiten he kääntävät riippuvuuden helpommin johonkin muuhun riippuvuuteen ja sulkeutuvat sisäänpäin. Mutta jos opiaattiriippuvainen on väkivaltainen, taustalla on yleensä jo valmiiksi perusluonteeltaan väkivaltainen ihminen, tai kyseessä on sekakäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fshbdfa kirjoitti:
Olen elänyt opiaattiriippuvaisen kanssa ja nähnyt heitä, yksi on kaverinakin. Vaikka huumeita ei ole saatavilla, eivät he silti tuppaa olemaan väkivaltaisia. Epätoivoisia, valehtelijoita, dyykkareita, varkaita jopa. Mutta useimmiten he kääntävät riippuvuuden helpommin johonkin muuhun riippuvuuteen ja sulkeutuvat sisäänpäin. Mutta jos opiaattiriippuvainen on väkivaltainen, taustalla on yleensä jo valmiiksi perusluonteeltaan väkivaltainen ihminen, tai kyseessä on sekakäyttäjä.
jos väkivallalla saa subutexiä, sitä hankitaan.
Vierailija kirjoitti:
fshbdfa kirjoitti:
Minun perseeseeni pistettiin morfiinipiikki Laakson sairaalassa noin vuoden 2000 tienoilla. Poisti kivun tehokkaasti, mutta teki samalla myös täydeksi zombiksi. Kaikki tunnelämä ja kokemusmaailma totaalisen latteaa eikä yhtään mikään tuntunut miltään.
Heroiini on vielä kaksi kertaa morfiinia vahvempaa. En käsitä millainen vajaaakki käyttää opiaatteja "viihdehuumeena". Täysin vajaaälyistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fshbdfa kirjoitti:
Minun perseeseeni pistettiin morfiinipiikki Laakson sairaalassa noin vuoden 2000 tienoilla. Poisti kivun tehokkaasti, mutta teki samalla myös täydeksi zombiksi. Kaikki tunnelämä ja kokemusmaailma totaalisen latteaa eikä yhtään mikään tuntunut miltään.
Heroiini on vielä kaksi kertaa morfiinia vahvempaa. En käsitä millainen vajaaakki käyttää opiaatteja "viihdehuumeena". Täysin vajaaälyistä toimintaa.
Sairaalassa laittoivat jotain vahvaa ainetta. Luultavasti morfiinia. Tuli sellainen en ole täällä olo. Ei millään tavalla mielyttävää. Muutenkin kun näkee ohjelmissa niitä opiaattien käyttäjiä niin nehän vain nuokkuvat. Mitä kivaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fshbdfa kirjoitti:
jos väkivallalla saa subutexiä, sitä hankitaan.
Kaikki väkivallalla subutexiä hankkivat joita olen nähnyt, ovat käyttäneet myös stimulantteja. On muitakin opiaatteja ja opioideja kuin subutex. Subutex ei todellakaan ole hyväksi kenellekään. Mainitsin vain, että opiaattiriippuvaiset ovat helpompia ihmisiä, kuin stimulanttiriippuvaiset. Tiedän kyllä, että pahasti riippuvainen myisi vaikka oman äitinsä substanssia saadakseen, mutta pointti vain oli, että kumpi on aavistuksen parempi, ihan aivokemiallisestikin. Korvaushoito on itseasiassa vahingollisempaa kuin itse päihteidenkäyttö. Eräällä 14 vuotta suboxonea/subutexiä ja sanoi että siitä oli kaikista vaikein päästä eroon. Joten en todellakaan ole subutexin kannattaja. Mutta olen mm. valvottujen käyttöhuoneiden kannattaja. Ja sen, ettei narkomaaneja leimata kriminaaleiksi. Ei kukaan HALUA olla riippuvainen. Mutta veikkaan että valtaosa meistä on riippuvaisia jostakin. Joten jos on vaikka someriippuvainen, luuleeko hän olevansa parempi kuin narkomaani?
Olen huomannut että stimulanttiriippuvaiset pimahtavat tosi helposti kun sanon että opiaattiriippuvaiset ovat helpompia. Jos sanon opiaattiriippuvaiselle toisinpäin, he eivät lotkauta leukojaan, vaikka olisi himot päällä. Näen sen himon silmistä ja kehonkielestä kyllä. Kun on elänyt tällaisten ihmisten keskellä, sitä oppii vaistoamaan tosi herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fshbdfa kirjoitti:
Sairaalassa laittoivat jotain vahvaa ainetta. Luultavasti morfiinia. Tuli sellainen en ole täällä olo. Ei millään tavalla mielyttävää. Muutenkin kun näkee ohjelmissa niitä opiaattien käyttäjiä niin nehän vain nuokkuvat. Mitä kivaa siinä on?
Sitä minä juuri yritin sanoa, että täysin vajaaälyistä toimintaa. Eric Clapton kokeili ja jäi koukkuun, pääsi irti. Jimmy Page kokeili ja pääsi irti koukusta. Andy McCoy veti heroiinia vuosikymmeniä, menetti hampaansa ja hänestä tuli luuseri...mutta on nyt viime aikoina sanonut lopettaneenssa heroiinin käytön... Freen kitaristi Paul Kossoff kuoli heroiiniin...Miles Davis oli heroiinikoukussa mutta pääsi irti... Ihmeen moni muusikko on sotkeutunut tuohon passskaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fshbdfa kirjoitti:
Sitä minä juuri yritin sanoa, että täysin vajaaälyistä toimintaa. Eric Clapton kokeili ja jäi koukkuun, pääsi irti. Jimmy Page kokeili ja pääsi irti koukusta. Andy McCoy veti heroiinia vuosikymmeniä, menetti hampaansa ja hänestä tuli luuseri...mutta on nyt viime aikoina sanonut lopettaneenssa heroiinin käytön... Freen kitaristi Paul Kossoff kuoli heroiiniin...Miles Davis oli heroiinikoukussa mutta pääsi irti... Ihmeen moni muusikko on sotkeutunut tuohon passskaan....
ja kuuluisuuksille "kamaa" diilaavia ei yleensä edes yritetä etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Korvaushoito on itseasiassa vahingollisempaa kuin itse päihteidenkäyttö.
Millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla?
No, jos nyt ihan yksinkertaisesti aivokemian saloihin sukeltamatta. Hoitaisitko alkoholistia alkoholilla? Tai ruokariippuvaista ruoalla? Olen nähnyt millaista päihderiippuvaisten hoito subutexilla ja suboxonella on, ja useimmat ovat sanoneet että se on ollut koukuttavampaa kuin muut substanssit. Hoitojakso on hyvin lyhyt, terapiaa ei ole paljonkaan. Jos mokaat ja tunnustat, lennät pihalle. Silti saat hakea korvaushoitolääkkeesi vuosikausia ilman terapiaa kyljessä, ja silti käytät muitakin päihteitä. Se "lääke" ei todellakaan ole ratkaisu. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi tappaa Suomessa noin kuusi ihmistä päivässä ja tupakka noin viisitoista. Haluatko sanoa muutaman sanasen näiden laillisten huumeiden tappamien ihmisten omaisille?
Miksi mun pitäisi sanoa heille yhtään mitään? En minä ole kenellekään työntänyt viinaa ja tupakkaa väkisin suuhun. Huonoista valinnoista seuraa huonoja asioita.
Älä sitten ratsasta sentimentaalisesti huumeisiin kuolleilla lapsillakaan.
Suomihan johtaa tilastoa huumeisiin kuolleiden nuorten suhteen, mutta bullan mielestä Suomessa menee tosi hyvin.
Onhan se hienoa, että Suomi on taas jossain tilastossa ykkönen.
Sitten on vielä yksi tosi tavallinen väärinkäytetty lääke, Panacod. Parasetamoli+kodeiini. Kiltit mummotkin vaatii sitä itselleen reippaita annoksia ja muuttuvat varsin ärhäköiksi kun ei saa sitä. Kodeiini on heikko opioidi joka muuttuu morfiiniksi. Tämän kun sanoo sille mummukalle niin johan tulee herjaa. Eivät millään miellä sitä että ovat siitä riippuvaisia. Ja sitten tietty selkäkipuiset ym. kivuista kärsivät jotka jää koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla?
No, jos nyt ihan yksinkertaisesti aivokemian saloihin sukeltamatta. Hoitaisitko alkoholistia alkoholilla? Tai ruokariippuvaista ruoalla? Olen nähnyt millaista päihderiippuvaisten hoito subutexilla ja suboxonella on, ja useimmat ovat sanoneet että se on ollut koukuttavampaa kuin muut substanssit. Hoitojakso on hyvin lyhyt, terapiaa ei ole paljonkaan. Jos mokaat ja tunnustat, lennät pihalle. Silti saat hakea korvaushoitolääkkeesi vuosikausia ilman terapiaa kyljessä, ja silti käytät muitakin päihteitä. Se "lääke" ei todellakaan ole ratkaisu. :/
Kovien huumeiden korvaushoidossa joudutaan tosiaan myöntämään se, että monelle pitää vain jakaa aineet ilmaiseksi koko loppuelämä, että niiden hankkimiseen ei tarvitse enää tehdä rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla?
No, jos nyt ihan yksinkertaisesti aivokemian saloihin sukeltamatta. Hoitaisitko alkoholistia alkoholilla? :/
Ihan yhtä paljon kuin nikotiiniriippuvuutta hoidetaan suuremmilla nikotiiniannoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla?
Jos henkilö on riippuvainen subutex-huumeesta, lääkefirma tienaa, ja jos taas käytetään korvaushoitoa, lääkefirma tienaa.
Win-win-situation aina.
Vierailija kirjoitti:
Se "lääke" ei todellakaan ole ratkaisu. :/
Vaihtoehdot on kuitenkin aika vähissä.
Viihdekäytön vastustajana lääkekäytön kehittämiseen pitäisi panostaa mielestäni enemmän. Lääkefirmoja ei vaan kauheasti se kiinnosta koska tuloja ei ole niin paljon. Ja iso syy se, että kas kun sitä kasvia ei voi patentoida. Lääkefirmat saa miljoonatulonsa lääkkeen tullessa markkinoille ja tulot on suurimmat ensimmäisten vuosien aikana niin kauan ennenkuin patentti raukeaa ja sitten tulee osingoille halvemmat rinnakkaislääkkeet. Siihen mennessä originaali firma on käärinyt isot rahat.
Juurikin näin ja käyttö pidetään visusti salassa vaikka harvoin tapahtuvaa viihdekäyttöä onkin. Perheellisille ne seuraukset ovat aivan älyttömiä. Aika hyökkäävä tyyli tuolla jolle vastasit. Itsekkäinen käyttäjä muista välittämättä. En tunnista tuollaisesta kuvailusta tuntemiani satunnaiskäyttäjiä.