Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi, kun nenä ei turru hajuihin?

Vierailija
14.09.2022 |

Ensinnäkin hajuaistini on äärettömän hyvä ja toiseksi nenäni ei turru hajuun, vaan haistan hajun niin kauan kuin olen hajun luona (esim. hajusteellisella pyykinpesuaineella pestyt vaatteet).
Tämä on raivostuttavaa.
Onko jotain apuja tähän vaivaan?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä suun kautta.

Vierailija
2/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en hengitä suun kautta, yyyh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos pesen hajusteellisella käsisaippualla käteni, haistan koko ajan ollessani tuon saippuan hajun käsistäni. Se haju ei katoa lainkaan. Ja sitten se alkaa häiritsemään.

Sama juttu kaikessa siis, esim. hajusteellisissa kasvovoiteissa, ei vain voi käyttää, kun haju käy tuntien päästä hermoille.

Miten sen aivoissa olevan hajuihin turtumiskeskuksen saisi takaisin toimintaan?

Vierailija
5/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.medkit.fi/nosa-hajusuoja-nenatulppa-100-kpl-ltk

Tuossa on mentolin tuoksu!!! Siis nenässäni olisi kiinni taukoamatta haiseva kappale, ei ikinä hyi hemmetti. Tajuatko, ongelmani on se, että haistan kaiken todella hyvin ja sen lisäksi nenäni ei turru siihen hajuun yhtään!!! Ja lopulta on aivan kaameaa olla siinä taukoamattomassa kemikaalilöyhkässä.

En ikinä voisi käyttää mentolille haisevia nenätulppia!!!

Vierailija
6/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
7/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pppp

Vierailija
8/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa vaivaa. Ehkä jotain herkistymistä kemikaaleille? Homealtistumista tms. En tiedä.

Vierailija
9/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muu kuin välttää niitä hajuja. Kotona onnistuu kyllä mutta muualla on vaikeampaa.

Vierailija
10/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hajusteyliherkkyys

Vierailija
11/48 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä itse hajusteettomia tuotteita.

Vierailija
12/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tähän vaivaan ole parannusta? Siis siihen, että hajuaisti on aivan liian hyvä ja siihen, että nenä ei turru hajuihin. Kaksi vaivaa siis. Olin lapsuuteni (ala-aste, yläaste ja lukio) eli 12 vuotta järkyttävissä homekouluissa, jotka purettiin pian sen jälkeen, kun olin valmistunut ylioppilaaksi. Muuta homealtistumista elämässäni ei ole. Olen nelikymppinen nyt. Vaiva puhkesi juuri tuossa neljänkympin kohdalla. Sitä ennen hajusteista ei ollu mitään vaivaa.

ap

Vierailija
13/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut purettiin siis juuri sen takia, koska olivat niin pahoin homeessa, ettei niiitä voinut korjata. Kyseessä 60-luvulla rakennetut rakennukset.

Vierailija
14/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP,

täällä toinen jolla on samanlainen taustatarina. Olin kolme vuotta työkyvytön hajusteyliherkkyyden vuoksi. En ole täysin päässyt vaivasta mutta olen saanut sen hallintaan ja kykenen taas normaaliin elämään.

Hajuihin turtumiseen on oikeasti apua aromaterapiasta. Lähettämällä aivoillesi viestin, että tuoksu ei ole vaarallinen, rauhoitat hermostoasi. En ole noita nenätulppia käyttänyt mutta apteekista saa Aromastick-puikkoja, joita voi nuuhkia. Aluksi pelkäsin astmakohtausta tai migreeniä mutta kun pelko helpotti ja totuin eteerisiin öljyihin, olen oppinut sietämään paremmin niitä synteettisiäkin hajusteita, joiden kanssa minulla on ollut vaikeaa.

Suosittelen muutenkin perehtymään siihen, kuinka saisit rauhoitettua hermostoasi ja mieltäsi. En sano tätä loukatakseni, vaan oman kokemuksen pohjalta: monesti tuoksuongelmia pahentaa oman mielen yliaktiivisuus ja neuroottisuus. Hajusteet eivät ole meille terveellisiä tai tarpeellisia mutta ne eivät myöskään ole niin vaarallisia kuin ylikierroksilla oleva mieli väittää.

Vierailija
15/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tähän vaivaan ole parannusta? Siis siihen, että hajuaisti on aivan liian hyvä ja siihen, että nenä ei turru hajuihin. Kaksi vaivaa siis. Olin lapsuuteni (ala-aste, yläaste ja lukio) eli 12 vuotta järkyttävissä homekouluissa, jotka purettiin pian sen jälkeen, kun olin valmistunut ylioppilaaksi. Muuta homealtistumista elämässäni ei ole. Olen nelikymppinen nyt. Vaiva puhkesi juuri tuossa neljänkympin kohdalla. Sitä ennen hajusteista ei ollu mitään vaivaa.

ap

Ei ole. Pitää vaan välttää hajusteita. Tästä syystä monessa julkisessa tilassa toivotaan että ihmiset eivät näyttäisi hajuvesiä yms. koska moni niistä joutuu kärsimään...

Vierailija
16/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mulla sama homma. Alkoi, kun vähensin kemikaalikuormaa ja hajusteita. Nyt ne haisee jatkuvasti. Mutta en kuitenkaan pidä sitä ongelmana, vaan hyväksyn sen, että tässä tilassa nyt haisee tältä. Vähän niinkö mulla oli joskus ongelmaa kuunnella jatkuvaa kellon tikitystä, varsinkin jos tarvi yrittää nukahtaa. Se vaan täytyy hyväksyä, että se kuuluu jatkuvasti.

Vierailija
17/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP,

täällä toinen jolla on samanlainen taustatarina. Olin kolme vuotta työkyvytön hajusteyliherkkyyden vuoksi. En ole täysin päässyt vaivasta mutta olen saanut sen hallintaan ja kykenen taas normaaliin elämään.

Hajuihin turtumiseen on oikeasti apua aromaterapiasta. Lähettämällä aivoillesi viestin, että tuoksu ei ole vaarallinen, rauhoitat hermostoasi. En ole noita nenätulppia käyttänyt mutta apteekista saa Aromastick-puikkoja, joita voi nuuhkia. Aluksi pelkäsin astmakohtausta tai migreeniä mutta kun pelko helpotti ja totuin eteerisiin öljyihin, olen oppinut sietämään paremmin niitä synteettisiäkin hajusteita, joiden kanssa minulla on ollut vaikeaa.

Suosittelen muutenkin perehtymään siihen, kuinka saisit rauhoitettua hermostoasi ja mieltäsi. En sano tätä loukatakseni, vaan oman kokemuksen pohjalta: monesti tuoksuongelmia pahentaa oman mielen yliaktiivisuus ja neuroottisuus. Hajusteet eivät ole meille terveellisiä tai tarpeellisia mutta ne eivät myöskään ole niin vaarallisia kuin ylikierroksilla oleva mieli väittää.

Yksi tuttu myy tälläsiä huuhaa-verkkokursseja, joopajoo...

Jos tuoksuyliherkkyys aiheuttaa vuosien työkyvyttömyyttä, tulee mieleen että vikaa on jossain muuallakin? Tavallisille tuoksuherkälle (joka ei ole yliaktiivinen eikä neuroottinen) riittää että välttelee niitä hajuja jotka oireita aiheuttaa.

Vierailija
18/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, kysymyshän on ihan hassu.

Ei nenän tehtävä ole turtua hajuihin.

Sen tehtävä on aistia haju ja viedä siitä viesti aivoillesi.

Vierailija
19/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP,

Voitko antaa yksityiskohtaisempia ohjeita? Esim. mitä tuoksuja aromaterapiasta tulisi kokeilla? Niitähän on kymmeniä. Ja miten?

Mulla ei ole ongelmia luonnon tuoksuissa, kuten ulkona, missä tuoksuu luonto, kukat, puun havut sun muut. Mun ongelma on just nää keinotekoiset synteettiset hajut, joita en vain kestä, kun se haju on niin voimakas eikä lähde pois vaan haisee nenään niin monta tuntia kuin siinä hajun lähteellä olen. Esim. kasvovoiteessa oleva haju ei hälvene, vaan haisee tunti tunnilta yhä häiritsevämmin nenään. Samoin kaikki hiustuotteet ja jopa käsisaippua. Yksi hyvä esimerkki hajuaististani on se, että ostin hajusteellista käsisaippuaa ja pesin sillä käteni. Haju oli niin voimakas, että pari tuntia kärvistelin, kunnes oli pakko mennä pesemään kädet hajusteettomalla saippualla. Hinkkasin käsiä viisi eri pesukertaa enkä saanut käsiäni hajuttomiksi. 

Jos joku leikkaa kurkkua ison asunnon toisella puolella, haistan kurkun sekunneissa.

Jne.

Vierailija
20/48 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, kysymyshän on ihan hassu.

Ei nenän tehtävä ole turtua hajuihin.

Sen tehtävä on aistia haju ja viedä siitä viesti aivoillesi.

Etkö tiennyt, että normaalisti toimivilla aivoilla on sellainen hajuihin turtumiskeskus? Eli kun olet ollut x ajan tietyssä hajussa, et enää haista sitä? Minulla ei siis toimi se enää.

Uudet hajut kuuluukin haistaa heti, mutta niihin pitäisi myös turtua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi