Lapsiperheet miki pyydätte lapsillenne kalliita lahjoja jouluksi
Mutta ette anna saman arvoisia lahjoja niille keltä olette lapsillenne pyytäneet kalliita lahjoja. Ja ei emme ole yhdenkään lapsen kummeja mieheni kanssa. Kavereilla ja sisaruksilla on lapsia ja sitä kautta jouduttu tähän lahjaruljanssiin.
Kommentit (13)
Silppu se taas yrittää huudattaa porukkaa.
Emme pyydä mitään lahjoja keneltäkään mihinkään juhlaan. Jos haluaa antaa niin ok, mutta ei mitään turhaa kiitos. Esim synttäreille ei tarvitse tulla lahjojen kanssa, mutta saa tuoda jos keksii jotain nerokasta mitä meillä ei jo olisi ja mille olis kuitenkin tarve. Esim leluja ei tarvita koska niitä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei se oo tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Saa pyytää vaikka kuun taivaalta.
Itse ostan vain lapsilleni, olen lopettanut muiden muistamisen ja toivon, ettei mullekkaan osteta mitään rojua. Ilmeisesti vielä 20 vuoden jälkeenkään puolison suku ei tunne minua, kun tarpeetonta krääsää aina tulee.
Mekään ei tänä vuonna enää osteta kenellekkään mitään lahjoja. Saa nähdä minkälaisia itkupotkuraivareita ne saa tästä. Emmekä ota vastaan niitä halpis Fazein konvehteja joita meille on lahjoina annettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se oo tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Saa pyytää vaikka kuun taivaalta.
Itse ostan vain lapsilleni, olen lopettanut muiden muistamisen ja toivon, ettei mullekkaan osteta mitään rojua. Ilmeisesti vielä 20 vuoden jälkeenkään puolison suku ei tunne minua, kun tarpeetonta krääsää aina tulee.
Sori, mutta kyllä se pyytäjä on tyhmä - ja ahne.
Hyvä tapa saada ahneen maine. Eiköhän kaikki ala välttelemään näitä tyyppejä.
Useat hyväntekeväisyyskampanjat on pilattu ahneilla pyynnöillä. Moni jättää kokonaan väliin näiden takia. Vähävaraisten maineenkin nää pyytäjät on pilanneet.
Kyllä se on tyhmä, joka pyytää liikaa. Jää luu käteen.
Miksi ei osata sopia keskenään budjettia? Eikä tarvii itkeä, kun toinen ostaa 100e lahjan ja toinen saa 3e lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan vain lapsilleni, olen lopettanut muiden muistamisen ja toivon, ettei mullekkaan osteta mitään rojua. Ilmeisesti vielä 20 vuoden jälkeenkään puolison suku ei tunne minua, kun tarpeetonta krääsää aina tulee.Sori, mutta kyllä se pyytäjä on tyhmä - ja ahne.
Hyvä tapa saada ahneen maine. Eiköhän kaikki ala välttelemään näitä tyyppejä.
Useat hyväntekeväisyyskampanjat on pilattu ahneilla pyynnöillä. Moni jättää kokonaan väliin näiden takia. Vähävaraisten maineenkin nää pyytäjät on pilanneet.
Kyllä se on tyhmä, joka pyytää liikaa. Jää luu käteen.
Jos kerta ostetaan lahjoja puolin ja toisin, niin pitäs olla pokkaa sanoa, et tota toivetta en toteuta. Ehdota halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei osata sopia keskenään budjettia? Eikä tarvii itkeä, kun toinen ostaa 100e lahjan ja toinen saa 3e lahjan.
Aikuisten kesken pitäisi olla selvää että lahjoja vaihdetaan. Jos pyyetään xx hintaista lahjaa saman arvoinen ostetaan myös lahjan anatajalle.
Lapsen isovanhemmat haluavat ostaa kalliita lahjoja, joten heiltä pyydämme niitä. Muille sanomme, että ei ole välttämätöntä ostaa yhtään mitään. Ei jouluna eikä synttäreinä. Toivomme mielummin lapselle yhteistä aikaa tärkeiden aikuisten kanssa.
Vain yhdellä sisaruksistani on myös lapsi. Hän on niin pieni, ettei voida vielä niinkään antaa aineettomia lahjoja. Hänelle ostamme aina noin 20-30€ lahjan. Lelutkin on kalliita, niin halvemmalla ei oikein saa mitään.
Eikö sitä lahjojen ostamista voi lopettaa ja nythän se on helppoa sanoa kustannusten noustessa että menee omaan elämiseen kaikki ja pitäisi säästöjäkin jäädä nouseviin laskuihin.
Minä lopetin sen lahjaruljanssin ajat jo sitten että ei minun velvollisuus ei ole ostaa kalliita lahjoja sisarusten lapsille ja lapsenlapsille joita on niin paljon ettei kenenkään rahat riittäisi. En ymmärrä miksi joulupukin rooliin yleensä alkaa ollenkaan. Eihän siihen kukaan pakota ja yleensä omasta halusta siihen aletaan mutta kustannusten alkaessa noustessa liiallisuuksiin niin sitten vasta onkin vaikeeta lopettaa.
Meillä on kolme lasta, jotka saavat lahjoja isovanhemmilta ja kummeilta meidän lisäksemme. Emme ole missään vaiheessa pyytäneet kalliita lahjoja, edes isovanhemmilta. Olemme tietenkin antaneet vinkkejä silloin, kun niitä on kysytty, kuten lempiväriä, suosikkihahmoa ja niin edelleen.
Annamme omille kummilapsillemme lahjat toiveiden mukaisesti. 7v ja 15v saavat lahjat, mutta vanhin kummilapsi on jo 27v, joten hän ei ole enää vuosiin halunnut lahjoja, vaan vietämme aikaa yhdessä mahdollisuuksien mukaan hänen kanssaan, esim. syömme yhdessä, kävimme konsertissa ennen koronaa jne. 7v kummilapsen vanhemmat ovat yhden lapsemme kummeja ja mielestäni tasapuolisuus on toteutunut hyvin.
Muistamme lasten kummeja jouluja ja syntymäpäivinä, mutta muutama on toivonut, että saisi vain kummilapsen tekemän kortin lahjaksi, joten olemme kunnioittaneet toivetta ja kyseinen kummilapsi on sitten käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa tehdäkseen mahdollisimman upean kortin lahjaksi, olemme hankkineet yhdessä materiaalit korttiin, kuten luonnon ystävälle kuivasimme korttiin kukkia jne., eli kortti ei ole mikään parissa minuutissa sutaistu juttu, vaan sitä on suunniteltu huolella ja pohdittu kummin lempiasioita, käytetty lempivärejä ja niin edelleen.
Nykyisin minun vanhempani antavat mieluummin minulle vastuun hankkia lapsille sopivat lahjat ja niin teen. Olen joka kerta kertonut jokaisen lahjan etukäteen ja kallein maksoi 50 euroa, kun annettu budjetti per lapsi oli 150 euroa. Annamme mielellämme lahjat myös vanhemmilleni ja miehen vanhemmille, mutta he eivät kaipaa lahjoja, joten sen sijaan olemme ottaneet vetovastuun suvun joulusta, joten lahjamme heille on aikaa, valmiiksi katettu notkuva herkkupöytä, runsaasti valokuvia lapsenlapsista ja lasten tekemiä juttuja.
Mun periaate on että en halua lahjoja ja en anna enään. Itsellä on jo kaikkea mitä tarvitsen.
Jos joku kysyy lapsen lahjatoivetta, niin kerron mistä pitää- kuten: legot on mieluisia, vaikak niitä onkin jo paljon. Tai kerron jonkun konkreettisen toiveen sitä kysyttäessä. Yleensä ne toiveet on maksimissaan 30€, yli sen meneviä en sano edes kummeille ja mummeille.