Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö paljon eläkkeesi pienenee, kun hoidat lasta kotona vuosikausia?

Vierailija
12.09.2022 |

Vaikuttiko eläkekertymän pieneneminen päätökseesi jäädä kotiin hoitamaan lasta? Miksi naiset ei mieti tätä asiaa ja sitten tulee "yllätyksenä" että se oma eläkekertymä onkin satoja euroja pienempi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovin paljoa pohtinut. Mielummin kyllä vietän enemmän aikaa lasteni kanssa. Eipä tuota kukaan meistä edes tiedä onko elossa sitten eläkeiässä.

Vierailija
2/21 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut, eikä kohdallani puhuta satojen eurojen kk kertymästä.

En kyllä muutenkaan luota eläkejärjestelmään, ja toki olen turvannut mahdolliset vanhuuspäivät muilla taloudellisilla sijoituksilla.

Lapset ovat kuitenkin pieniä vain lyhyen ajan, joten olen todella kiitollinen että vietin ne vuodet kotiäitinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että vaikuttaa. Mutta olin kotona silti. Vuosia. Nyt kun mies jätti minut, ymmärrän, että ennen eläkettä kannattaa kuolla. Sillä rahalla mitä sitten tulen saamaan en tule yksin pärjäämään mitenkään.

Silti ne vuodet antoi todella paljon. Ja varmaan tekisin kaiken uudelleen. Tosin tekisin jonkinlaisen taloussopimuksen miehen kanssa asiasta...

Vierailija
4/21 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että vaikutti. Olin kotona 10 vuotta. Eläke on joka tapauksessa pieni, olen naisvaltaisella matalapalkka-alalla.

Vierailija
5/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa nyt tarkistaa, mutta n. 70000 eur vuositulosta tulee muistaakseni jotain 90e. Toki tuon sitten saisi jokaisena kuukautena eläkkeellä ollessaan. Mutta nyt lapsia saavat pääsevät eläkkeelle lähempänä 80v ja moniko on sitten edes hengissä? Verrattuna nykyvanhuksiin nuoremmat on lihavampia jne., että alkaakohan eliniänodote laskea?

78v mennessä on jo muutenkin oletettavasti säästöjä ja asunto maksettu jne. Ja ehtii sitä aika monena vuonna sitä eläkettäkin kerryttää, jos työskentelee edes 25-75-vuotiaana, vaikka olisikin muutaman vuoden välissä pois. Ei kai ne kulut suhteellisesti nyt 80-vuotiaalla niin kovat ole kuin vaikkapa lapsiperheellä, jossa n. 40v vanhemmat.

Vierailija
6/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä enkä välitä. Mistä tiedän, jos vaikka kuolen ennen eläkeikää? Mieluummin olen nyt lasteni kanssa, koska voin.

Vierailija
7/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 300 euroa pieneni. Mutta olen tavannut eläkkeen oikealle tasolle tekemällä ylitöitä muutaman viimeisen vuoden. Eli olen nyt samassa kuin työpaikkani miehet.

Kolmen vuoden päästä pääsen eläkkeelle ja eläke tulee olemaan tämän hetkisen laskelman mukaan 2660 e

Vierailija
8/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekarttuna on noin 1,5% bruttopalkasta, eli palkansaajan keskiansiolla noin 50e vuodessa. Noilla tiedoilla on helppo laskea karkea arvio.

Tosin en tiedä karttuuko eläke lapsen kotihoidostakin, sehän kasvaa nykyisin ainakin työttömille ja hoitovapaalla oleville, vaikka kukaan ei maksa vastaavia eläkemaksuja. Tai ne eläkemaksut maksetaan siis yhteisvastuullisesti korkeampana eläkemaksuna.

Vierailija
9/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jäädä eläkkeelle jo nuorena ja nauttia elämästä. :DDDDD

Vierailija
10/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kolme vuotta kotona lapseni kanssa eikä tullut mieleenkään miettiä jotain eläkkeen kertymistä.

Vierailija
11/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Olen jo eläkkeellä jos lapsen hommaisin mutta jostain kumman syystä en sitä hommaa.

-työkyvyttömyyseläkeläinen

Vierailija
12/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin totta kai tätäkin, ja vaikutus oli suuri. Olin viisi vuotta kotona. Mutta sepä se vasta vaikuttaakin, että vaihdoin duunia mukavampaan ja lapsiystävällisempään, jolloin palkka laski 4500 e -> 4000 e, ja kauhistus, tätä nykyistäkin teen vain 80 prosenttisena!

...Mutta kaikkea ei mitata rahassa.

Vierailija
13/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ehkä ymmärtänyt väärin, eläke ei voi pienentyä, sitä nimittäin kasvatetaan koko työelämäuran ajan. Siellä ei siis ole jotain summaa, joka pienenesi.

Vierailija
14/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein lapset vuosituhannen alussa. Silloin oli niin, ettei kenenkään alle 21v eläkekertymä olisi karttunut vaikka olisi ollut töissä. Kun täytin 21v, lapset menivät päiväkotiin ja minä töihin, enkä ole sen koommin lapsia tehnyt lisää.

Vierailija
15/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaan ottaen ei se eläke suinkaan laske, vaikka onkin poissa töistä. Mutta ei nousekaan.

Vierailija
16/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö paljonko*?

Vierailija
17/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia josta pitäisi puhua. Mun eläkekertymä on 300e pienempi hoitovapaiden takia ja kyllä se vituttaa vaikka olikin oma valinta. Ei oikeastaan ollut muuta vaihtoehtoa, sitä aikaa en vaihtais pois tai valitsisi toisin mutta ärsyttää silti. Naisvaltaisella matalapalkka-alalla eläke tulee muutenkin olemaan huono.

Vierailija
18/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mutta laitoin asiat tärkeysjärjestykseen.

Ehkä tästä voisi mainita perheille vaikka neuvolassa niin kaikki osaavat huomioida sen?

19/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri yhtään. Olet kateellinen naisille.

Vierailija
20/21 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miettinyt asiaa yhtään, tuumasin silloin aikanaan ja tuumaan yhä, että minä kyllä sitten eläkeiässä kestän hitusen pienemmän eläkkeeni vs se, että lykkäisin lapseni jo pienenä kestämään päiväkotimaailman raadollisuutta ja ylipäätään sitä hektisempää ja aikataulutetumpaa elämää.

T. Varhaiskasvattaja (lapseni aloittivat päiväkodin ollessaan 3,5v ja himppua vaille 5v, nyt ovat nuoria aikuisia joista toinen asuu vielä kotona)