Läyliäinen
millainen paikka asua? Ollaan suunnittelemassa muuttoa pois pääkaupunkiseudulta ja myös Läyliäisillä ollaan käyty katsomassa taloa. Miten toimii lasten päivähodot ja koulujut?
Kommentit (5)
hyvin viihdytään eikä pois muuteta :) Kylä ei ehkä akikista kaunein mutta ihmiset on mukavia, kun ensin vaan pääsee sisään pieneen kylään.
Päiväkoti on tosiaan uusi ja neuvolantalossa on toinen pk. koulu on no se on peieni mutta se oli pieni jo siloin kun lisäosa valmistu mutta ihan mukava peruskoulu. ja ihan perus kivat opettajat . Ylä koululle on 13 km. ja ainakint uo mun teinipoikani siellä tuntuu viihtyvän.. mitä muuta tahdot tietää?
Voit ottaa yhteyttä vaikka s postillakin ja kysellä lisää..
onnillinen (at) hotmail (piste) com
olivatkin pois käytöstä. Tiedä sitten miksi. Ennen Lopen sivuilla oli suorat linkit noihin kahteen keskusteluplstan ja kävin nitä aina välillä lukemassa.
Lähetä kuntaan kyselypäivähoidosta ja kouluista tai soita sinne ja kysele. Eiköhän uudet veronmaksajat liene tervetulleita tähänkin kuntaan.
Nykyisestä lasten hoito ja koulu- politiikasta en tiedä. Omani ovat jo lentäneet pois pesästä.
Tämä on tyypillinen etelä-suomalainen kylä. Parikymmentä vuotta sitten tänne muutetuani, en ole vieläkään oikein sopeutunut joukkoon. Sisäänpäin lämpenevää porukkaa suurin osa, oikeita keltamahaloppilaisia.
Kunnallispolitiikka on avutonta. Tyrivät jäätelötehtaan tulemisen kylälle, kun osa kuntalaisista haluisi sen mielummin muualle kuin Läyliäisiin. Niinpä Valio perusti tehtaansa Turenkiin. Käsitellyn puun polttolaitos lipsahti Tuulokseen jne. Muutoinkin kunta on jämähtännyt perunanviljelyyn ja paskan levittämiseen, kehittymisellä ei ole niin väliä.
Osan mielestä palkkatöissä käynti toisessa kunnassa on kummallista, milteinpä arveluttavaa, kaikkien pitäisi vain viljellä perunaa, kasvatella lihakarjaa tai pitää maitotilaa ja nostella nauriita seipäille. Purkoot perunaa vielä ensi vuosituhannellakin. Koko kunta on oikea kepulaisten pesäpaikka.
Laiskuuttani en viitsi poiskaan lähteä. Sama se, missä sitä kuolemaansa odottaa.
Itse olen nyt asunut Läyliäisillä kymmenisen vuotta. Lapsia ei minulla ole. Kylään rakennettiin juuri uusi päiväkoti, mutta muutamien äitien mukaan se on jäämässä pieneksi jo nyt. Ala-astekin kylällä on.
Kylä kasvaa silmissä. Uusia omakotitaloja rakennettu toistakymmentä ja parikymmentä on rakenteilla. Kaavoitettuna on lisäksi noin viitisenkymentä tonttia.
Kylästä löytyy kaksi ruokakauppa, kukkakauppa, pankki, posti, kirpputori, rautakauppa, pubi....Joskus Seuralassa esitetään filmejä jne. Jos iltahuvituksia kaipaa kylä on aika köyhä ja oma auto on mielestäni välttämätön. Linja-autot kulkevat harvoin ja illalla liikennöinti on olematonta.
Käy Lopen kunnan kotisivuilla " loppi" . Sieltä löytyy parille keskustelupalstalle linkit. Kysele niiltä lisää.
Mielestäni kylä on ihan OK ja olen sitä yrittänyt positiivisesa mielesä markkinoidakin tutuille.