Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vastasyntyneen laittaa heti pinnasänkyyn nukkumaan?

Vierailija
10.09.2022 |

Jos pinnasänky on ihan vanhempien sängyn vieressä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Miksi epäilet, että ei voisi?

Jos näin tollon kysymysken laittaa ei varmaan ymmärrä myöskään verhoilla sisäpuolta että suojaa ettei vauva jää pinnojen väliin. 

Suomessa ei ole koskaan sattunut onnettomuutta, jossa vauva olisi loukkaantunut suojaamattomien pinnojen vuoksi. Jos näin olisi, ei pinnasänkyjä edes saisi myydä. Suomessa valvotaan vauvantarvikkeiden laatua todella tarkasti. Pinnasuojat on markkinoijien keksintö.

Vierailija
22/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oo tosissas.

Olen. Moni sanoo, että pitäisi olla joku kehto tai nukkua äidin vieressä!? Ap

Ei tarvitse olla mitään kehtoja tai vauvanpesiä. Joillakin ei ole edes sitä pinnasänkyä. Voit nukkua vauva kainalossa ja voit laittaa vauvan sinne pinnasänkyyn. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Ja kaikista näistä tavoista löytyy sitten varmasti kauhutarina siitä, miten lapsi tukehtui kyseisessä nukkumapaikassa kuoliaaksi ja miksi ainakaan tällä tavalla ei missään nimessä pitäisi vauvoja nukuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Sellainen pinnasängyn reunasuoja on kätevä, sängystä tulee pesämäinen. Se myös suojaa lasta laittamasta raajoja pinnojen välistä.

Reunasuoja on turhake. Kaikkein turvallisin olo vauvalle tulee, kun nimenomaan näkee vieressä nukkuvan äidin sieltä pinnojen välistä.

Näkee pimeässä?

Onko sinun kodissa aina säkkipimeää?

Yöllä on, kun nukutaan.

Kesälläkin? Ettekö koskaan nuku aamulla pitkään tai mene illalla nukkumaan ennen kuin tulee pimeää? Tai nuku päiväunia?

Vierailija
24/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Sellainen pinnasängyn reunasuoja on kätevä, sängystä tulee pesämäinen. Se myös suojaa lasta laittamasta raajoja pinnojen välistä.

Reunasuoja on turhake. Kaikkein turvallisin olo vauvalle tulee, kun nimenomaan näkee vieressä nukkuvan äidin sieltä pinnojen välistä.

Ei ole enää turhake siinä vaiheessa, kun vauva rupeaa liikkumaan. Silloin ne estää käsien ja jalkojen jäämisen jumiin pinnojen väliin ja pehmustaa päätyä pään kolinalta. Meidän keskimmäinen oli levoton nukkuja, nukkui milloin mitenkin päin.

Vierailija
25/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo itellä lasta, mutta tuttujen lapsellisten kautta aina kuvitellu pinnasängyn nimenomaan olevan se ensimmäinen sänky. Tai niin kaikilla tutuilla on ollu ja kuitenkin tilasto käsittää toistakymmentä nimeä.

Vierailija
26/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan pinnasängyn pehmusteet aiheuttaa pikkulasten kuolemia.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-pinnasangyn-pehmusteet-aih…

Vierailija
27/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin tollon kysymysken laittaa ei varmaan ymmärrä myöskään verhoilla sisäpuolta että suojaa ettei vauva jää pinnojen väliin. 

Suomessa ei ole koskaan sattunut onnettomuutta, jossa vauva olisi loukkaantunut suojaamattomien pinnojen vuoksi. Jos näin olisi, ei pinnasänkyjä edes saisi myydä. Suomessa valvotaan vauvantarvikkeiden laatua todella tarkasti. Pinnasuojat on markkinoijien keksintö.

Mitä ne nyt maksaa, 20-30 euroa? Ei mikään kultakaivos. Pinnasuojat on helppo tehdä itsekin ja niitä löytyy käytettyinä. Eihän ne mene käytössä miksikään. Jos vauva käyttää tuttia yöllä, niin ne ei tipu pinnojen välistä lattialle.

Vierailija
28/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ratkaisin tämän niin, että viritin reunasuojan kaikille muille reunoille, paitsi sille, missä itse olen. Enkä tehnyt sitä että vauva näkisi minut vaan että MINÄ näen vauvan. Tuli joku kauhea ahdistus tuoreelle äidille esikoisen kanssa, kun en nähnytkään vauvaa, joten viritin sitten näin :D Kuopuksen kanssa tein samoin. Voi sitten yöllä yninöihin havahtuessa vilasta onko se oikeasti hereillä vai ääntelehtiikö unissaan, eikä tarvitse vaivautua nousemaan, jos nukkuukin.

Nyt kun tuo 5kk kuopus myllää jo sen verran, että raajat löytyy pinnojen välistä ja välillä niitä raapii ja kolistelee hereillä ollessaan, pitänee laskea tuohon puoliväliin alusta ja laittaa reunapehmusteet joka puolelle, että ei ainakaan ala huutaa jos käsi jääkin rapistellessa jumiin. Silti kun on minua alempana, voin kytätä oman sängyn reunalta onko hereillä vai yniseekö unissaan. Win-win.

Eikä meillä ole siis mikään sivuvaunu, vaan siinä sängyn lähellä on. Välissä on oma yöpöytä.

Vastasyntyneet on meillä tosiaan alusta saakka pinniksessä nukkuneet, mutta ihan pieninä olen käärinyt peitosta kapalon, jossa nukkuvat ja myöhemmin rullannut peiton reunoista unipesämaisen (matalan) alustan ennen kuin ovat vaihtaneet ihan normaalisti peiton alle. Esikoisella tämä pesävaihe kesti pidempään, kuopus tottui nopeammin.

Vierailija
29/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee pimeässä?

Onko sinun kodissa aina säkkipimeää?

Yöllä on, kun nukutaan.

Kesälläkin? Ettekö koskaan nuku aamulla pitkään tai mene illalla nukkumaan ennen kuin tulee pimeää? Tai nuku päiväunia?

Silloin kun nukun, pimennän huoneen pimennysverholla ja sammuttamalla valot.

Vierailija
30/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ratkaisin tämän niin, että viritin reunasuojan kaikille muille reunoille, paitsi sille, missä itse olen. Enkä tehnyt sitä että vauva näkisi minut vaan että MINÄ näen vauvan. Tuli joku kauhea ahdistus tuoreelle äidille esikoisen kanssa, kun en nähnytkään vauvaa, joten viritin sitten näin :D Kuopuksen kanssa tein samoin. Voi sitten yöllä yninöihin havahtuessa vilasta onko se oikeasti hereillä vai ääntelehtiikö unissaan, eikä tarvitse vaivautua nousemaan, jos nukkuukin.

Nyt kun tuo 5kk kuopus myllää jo sen verran, että raajat löytyy pinnojen välistä ja välillä niitä raapii ja kolistelee hereillä ollessaan, pitänee laskea tuohon puoliväliin alusta ja laittaa reunapehmusteet joka puolelle, että ei ainakaan ala huutaa jos käsi jääkin rapistellessa jumiin. Silti kun on minua alempana, voin kytätä oman sängyn reunalta onko hereillä vai yniseekö unissaan. Win-win.

Eikä meillä ole siis mikään sivuvaunu, vaan siinä sängyn lähellä on. Välissä on oma yöpöytä.

Vastasyntyneet on meillä tosiaan alusta saakka pinniksessä nukkuneet, mutta ihan pieninä olen käärinyt peitosta kapalon, jossa nukkuvat ja myöhemmin rullannut peiton reunoista unipesämaisen (matalan) alustan ennen kuin ovat vaihtaneet ihan normaalisti peiton alle. Esikoisella tämä pesävaihe kesti pidempään, kuopus tottui nopeammin.

Unohtui lisätä, että päivisin ovat nukkuneet unipesässä ja vaunukopassa ja kuopus myös sinivalolaitteessa useamman vuorokauden aikamoisen kovalla alustalla. Yöllä ovat joskus nukkuneet vieressäkin, kun olen imettäessä nukahtanut tai antanut hellyyspuuskassa jäädä köllimään viekkuun, kun en ole raaskinut siirtää. Kaikki on kelvannut. Ulkolenkillä myös kantorepussa pää äidin rintoja vasten on hyvä nukkua (paitsi nälkäisenä) ja joskus ovat sitterissäkin lyhyitä aikoja nukkuneet, kun ovat siihen nukahtaneet eikä olla haluttu herättää.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai paikkaa nukkumiseen. Kehto on mielestäni turhake, mutta niin on monet muutkin tässä luettelemani asiat jonkun muun mielestä.

Vierailija
31/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne nyt maksaa, 20-30 euroa? Ei mikään kultakaivos. Pinnasuojat on helppo tehdä itsekin ja niitä löytyy käytettyinä. Eihän ne mene käytössä miksikään. Jos vauva käyttää tuttia yöllä, niin ne ei tipu pinnojen välistä lattialle.

Ei kaikkea, mitä on varaa ostaa tai osaa tehdä itse, kannata vauvaan sänkyyn laittaa. Kaikki ylimääräinen siellä on turvallisuusriski. Esim. Chigagossa pinnasänkyjen pehmusteiden myynti on kielletty runsaiden onnettomuuksien vuoksi.

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2011091214371756

Vierailija
32/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ap, varaudu tosiaan näihin kauhujuttuihin. Milloin pehmusteet tappaa, milloin pehmusteiden puute, milloin tukehtuu syliin, milloin peitteisiin, milloin väärään nukutusasentoon jne. Todennäköisesti lapsesi ei onneksi kuole mihinkään näistä.

Vierailija
33/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki menneet heti omaan sänkyyn ja huoneeseenkin alusta asti ja vähillä uniongelmilla on selvitty kun oppii alusta asti omaan. Minulla on hyvä tuoli vauvan huoneessa missä imetän öisin vauvanjatakaisin sänkyyn sen jälkeen.

Vierailija
34/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkea, mitä on varaa ostaa tai osaa tehdä itse, kannata vauvaan sänkyyn laittaa. Kaikki ylimääräinen siellä on turvallisuusriski. Esim. Chigagossa pinnasänkyjen pehmusteiden myynti on kielletty runsaiden onnettomuuksien vuoksi.

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2011091214371756

No ohhoh. Eipä tullut mieleenkään, mutta siinä vaiheessa vauva ei vielä osannut edes kääntyä, joten isoa vaaraa ei ollut. Tosin nukuttaahan jotkut vauvaa vierellään vaikka se vasta vaarallista on.

Vierailija
35/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ap, varaudu tosiaan näihin kauhujuttuihin. Milloin pehmusteet tappaa, milloin pehmusteiden puute, milloin tukehtuu syliin, milloin peitteisiin, milloin väärään nukutusasentoon jne. Todennäköisesti lapsesi ei onneksi kuole mihinkään näistä.

Kauhujutut on oma lukunsa, mutta samoin kannattaa varoa niitä, jotka vakuuttavat, että jokin härpäke on välttämätön. Niin kuin nyt tämä reunapehmustefanatismi.

Vierailija
36/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ap:sta kovin kummoinen äiti tulla, kun nyt jo noin tyhmiä kyselee.

Vierailija
37/37 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä uusavuttomuutta kyllä. Miksi ei voisi laittaa pinnasänkyyn nukkumaan? Kerropa ap se.