Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aika työsopimus duunarilla, miten toimia?

Vierailija
09.09.2022 |

Jos työsopimus on vuokrafirman kautta sovittu 20-40h./vko. Joka sitoo puolin ja toisin.
Voinko mennä ja tulla miten huvittaa, kunhan min. 20h./vko tulee viikossa täyteen
vai pitääkö erikseen kysyä asiakasyrittäjältä voinko lähteä jne?
Miten pekkaset? Sovitaanko asiakasyrityksen kanssa vai vuokrafirman?
Vai voiko vain ilmoittaa sellaisen pitäväni?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työnteko maistu,kun vaan minimituntimäärän haluat tehdä?

Vierailija
2/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kyselen miten tämä käytännössä toimii,

kun en ole koskaan aiemmin ollut osa-aika töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalisti vuokrafirma ilmoittaa montako tuntia minäkin päivänä on ja missäkin kohteessa

samana päivänäkin voi olla 2 työvuoroa jos huonosti käy, välissä vaan "hyppytunteja"

Vierailija
4/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen trollitehtaan aloituksia nr. 493853.

Vierailija
5/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne työvuorot sovitaan etukäteen.

Vierailija
6/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

normaalisti vuokrafirma ilmoittaa montako tuntia minäkin päivänä on ja missäkin kohteessa

samana päivänäkin voi olla 2 työvuoroa jos huonosti käy, välissä vaan "hyppytunteja"

Ei minulle sellaisia ole annettu.

Neuvottu vain täyttämään päiväkohtaisesti montako tuntia olen työssä.

Asiakasyritys pysyy kokoajan samana.

Vierailija
7/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekkasia kertyy vain kun työviikko on 40h, ei sitä ennen. Ja ne tulee siltä vuokrafirmalta ei asiakkaalta. Työsopimus on kahdenkeskinen, eli jos sopparissa lukee 20h- jotain, täytät oman osuutesi kun ilmestyt paikalle sen 20h viikossa. Mutta siitä ei sitten tosiaan sitä pekkasta kerry

Vierailija
8/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimus sitoo sinut tekemään töitä 20-40h viikossa.

Jos ylärajaa ei olisi asetettu, eli työaika olisi merkattu min. 20h/vko, niin silloin voit kieltäytyä 20h ylittävältä työajasta.

Pekkasia ei välttämättä kerry ollenkaan jos työaika ei jatkuvasti ole 40h/vko.

Vierailija
9/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työ sen luonteista, että joka päivälle tehtäviä on tietty määrä ja kun ne on tehty, ei enää mitään tekemistä sille päivää ole? Vai onko se sen luonteista, että on tietty tehtävä ja saat itse päättää, miten sen rytmität?

Käytännössähän kaikki työaikaan liittyvät asiat sovit esimiehesi kanssa, ja koska olet vuokrafirman kautta, niin se tarkoittaa tässä tapauksessa asiakasyritystä. Eli sovit siitä, että miten se 20-40 tuntia rytmittyy, ja onko ok vaikka tehdä koko ajan 40 tuntia tai koko ajan 20 tuntia. 

Vierailija
10/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorot tulisi olla tiedossa työntekijällä 2 vkoa etukäteen. Tuo 20-40 h tarkoittaa sitä, että sinulla on minimissään 20 tuntia, enimmillään täydet 40 h/vko. Käytännössä se on asiakasyrityksen tarve, joka määrittelee sinulle annettavien tuntien määrän, tosin heillä on velvoite tarjota vähintään 20 h/vko tai he rikkovat osaltaan sopimusta.

Periaatteessa he voivat merkitä sinulle työvuorolistaan myös tuon 40 h, jolloin sinun on erikseen sovittava työnjohdon kanssa, jos haluat/pystyt ottamaan tätä vähemmän, jotta voivat tarjota tunnit jonnekin muulle. Sinällään jos kovin usein vähennät tuntejasi niin, että he joutuvat jatkuvasti paikkaamaan listalle paikallesi jonkun, niin voi olla, ettei työtarvetta kovin kauaa ole. Yleensä jos soppari on noinkin isoille tunneille määritetty, niin hyvin todennäköistä on, että teet lähes täyttä viikkoa, koska ei noita minimitunteja kyllä yhtään korkeammalle tarjota kuin mitä on pakko, ne kuitenkin velvoittaa työnantajaa.

Vierailija
11/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että asiakasfirmalla on kiinnostusta tietää, työskenteletkö 20 vai 40h viikossa, koska onhan siitä maksettava palkkakin kaksinkertainen. Lähtökohtaisesti tällaisissa asioissa ei kannata olettaa mitään, vaan täsmällisesti kysyä ja tiedustella niin kauan että sekä sinä että työnantaja olette varmasti samalla sivulla.

Vierailija
12/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ollut vuokrafirman kautta, vaan ihan suoraan työnantajalle palkattuna, mutta minulla sopimus oli 30-40h/viikko. Siitä huolimatta tein koko ajan täyttä työviikkoa (37,5h). Silloin kun minä aloitin, tuo oli tavallinen tuntimäärä, mikä työsopimukseen merkittiin. Myöhemmin kuulin, että uusilla oli jopa 10-40h. Pääsääntöisesti kaikilla oli aina täydet viikkotunnit, mutta juhlapyhinä tehtiin usein töitä kevyemmällä miehityksellä.

Kun työsopimuksessa luki 10-40h niin pystyi helpommin säätämään niitä työtunteja alaspäin, ei tarvinnut jokaisen kanssa sopia erikseen. Aina löytyi riittävästi niitä, jotka halusivat olla töissä jouluna tai juhannuksena ja myös niitä, joita ei haitannut olla silloin palkattomalla vapaalla.

Vierailija
13/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se toimii niinkuin sovitte asiakasyrityksen ja työnantajan kanssa. Jossain voi olla vapaasti liukuva työaika ja jossain pitää sopia tarkat työajat.

Lomista sovit sekä työnantajan että asiakasyrityksen kanssa. Kumpikin taho tarvitsee tiedon siitä milloin olet lomalla.

Vierailija
14/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden tein 8h päiviä että sain itse kokonaan päättää työajan. Ei kylläkään ollut vuokrafirma.

Menin klo 5-9 välillä miten satuin heräämään. Muissa ollut määrätyt työajat

Vierailija
15/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työ sen luonteista, että joka päivälle tehtäviä on tietty määrä ja kun ne on tehty, ei enää mitään tekemistä sille päivää ole? Vai onko se sen luonteista, että on tietty tehtävä ja saat itse päättää, miten sen rytmität?

Käytännössähän kaikki työaikaan liittyvät asiat sovit esimiehesi kanssa, ja koska olet vuokrafirman kautta, niin se tarkoittaa tässä tapauksessa asiakasyritystä. Eli sovit siitä, että miten se 20-40 tuntia rytmittyy, ja onko ok vaikka tehdä koko ajan 40 tuntia tai koko ajan 20 tuntia. 

Ensimmäiseksi tehtäväksi annettiin parityöskentelynä tehdä monivaiheinen projekti.  Mutta jos parini on poissa en pääse eteenpäin, koska hän samalla perhdyttää minut.

En vielä tiedä juuri muista töistä, mitä ehkä aikanaan tulen tekemään.  Joten en omatoimisesti voi alkaa mitään tekemään. Siksi pyysin lupaa lähteä kotiin, kun parinikin lähti. Sain luvan.  Mietin vain, että pidetääkö minua nyt sitten laiskana tms.  Vai saako "anteeksi" kun sopimuksessa on 20-40h.  

Kun onko väärin olettaa, että asiakasyrityksen esimies tulee kertomaan minulle korvaavan tehtävän, jos sillä hetkellä määrätty työ ei onnistu, että se 8 tuntia tulee täyteen, kun en nyt itse alkaa kyselemään ja tyrkyttämään itseäni, niinkuin normaalisti tekisin, jos olisin suoraan asiakasyrityksellä töissä. Miten tällainen käytännössä toimii?

Voi tuntua tyhmiltä kysymyksiltä, mutta en vain tiedä, kun osa-aikaisena vuokratyöläisenä toimiminen on kumpikin uusi asia.

Vierailija
16/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut vuokrasuhteessa ja kyllä minulle annettiin työajat. Sovelluksesta kävin hyväksymässä tarjotut vuorot ja niiden jälkeen hyväksyin niiden tekemisen. Jos olin muun ajan kuin ilmoitetun vaihdoin aikaa. mutta lopulliseen hyväksymiseen tarvittiin asiakasyrityksen kuittaus tehdyistä vuoroista, joten ei voinut jättää menemättä ja saada palkkaa.