Chian siementen liotus
Tiedän että niitä pitäisi turvottaa ennen syöntiä. Mutta pitääkö ne turvottaa nesteessä (vesi, mehu) vai riittäiskö esim, että laittais viilin sekaan tai jonkun muun ei-niin-juoksevan aineen. Ja kauankohan olisi minimi liotusaika?
Kommentit (19)
Voi laittaa rahkan tai jogurtin sekaan esim. yöksi ja aamulla tuorepuuro on valmis
Mä oon syönyt ihan niin että sekotan jogurtin sekaan ja lappaan suuhun. En ole vielä tukehtunut.
Ei niitä mitään lioteta vaan niistä tehdään syötävää sekoittamalla ne johonkin nestepitoiseen. Itse teen chiavanukasta jogurttiin tai kauramaitoon. Johonkin ketoleipään tuli myös joskus laitettua.
Itse laitan illalla jogurtin sekaan plus pakastemarjoja, joista tulee sulaessaan jonkin verran nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan illalla jogurtin sekaan plus pakastemarjoja, joista tulee sulaessaan jonkin verran nestettä.
Niin ja siis annan olla yön jääkaapissa ja syön aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mitään lioteta vaan niistä tehdään syötävää sekoittamalla ne johonkin nestepitoiseen. Itse teen chiavanukasta jogurttiin tai kauramaitoon. Johonkin ketoleipään tuli myös joskus laitettua.
Chian siemeniä kuuluu liottaa vähintään 20min ennen käyttöä. Muuten aiheuttaa vatsavaivoja. Sinulla tätä ongelmaa näköjään ei ole.
Niitä ei tarvitse liottaa. Mä en liota.
Vierailija kirjoitti:
jKyllä, mutta pitää vähän aikaa antaa turvota nestepitoisessa ennen kuin lappaa suuhunsa. Muuten ne turpoo vasta mahassa, 27-kertaiseksi muistaakseni.
Maito, vesi, mehu, viili, jogurtti, smoothie jne. Minä suosin chiavanukasta, jonka annan turvota jääkaapissa yön yli. Minimissään olen smoothiessa odottanut 10 min ennen syömistä ja yleensä sitten juonut vesilasin vielä päälle.
Kuka tykkää tuosta sammakonkudusta?
Vierailija kirjoitti:
Hep! Ja lapsetkin meillä tykkää, niitä on kiva yrittää poksauttaa suussa.
Vierailija kirjoitti:
Oletettujen terveysvaikutusten vuoksi sitä syödään, tuskin siksi että olisi jokin huima nautinto.
kaupassa näin jotain sitruuna-chia-vanukasta, ajattelin nyt kokeilla millaista tulee, kun itse sekoittaa siemenet sitruunaviiliin. AP
pari minuuttia nesteessä niin ne turpoaa. voi niitä kuivanakin suuhun laittaa mutta ne turpoaa sitten mahassa/suussa.
Mikä niistä tekee terveystuotteen?
Varmaa jo edellisenä ilta veteen tai mehuun, niin voi aamulla sitten syödä viilin kanssa. Ainakin pellavansiemenille tehdään näin.