Kannattaako lainojen yhdistäminen, mikäli on ottanut useamman kulutusluoton eri firmoilta?
Ollut vähän vaikeaa ja olen töpeksinyt raha-asioitani.
Minulla on velkaa yhteensä n. 13 000€.
Nyt töitä kyllä riittää kun valmistuin ammattiin.
Nämä velat ovat eri firmoilta, kolmelta eri luotonantajalta.
Ajattelin alkuun, että maksaisin pian yhden lainan pois kokonaan (3000€) ja sitten toisen ja taas kolmannen. Näin korkoa ei ehtisi niin paljoa kertymään.
Se ei kuitenkaan ole realistista varmaan kuin vasta puolenvuoden - vuoden päästä, että saan edes ensimmäisen lainan hoidettua pois.
Lyhennyksiä maksan kuukaudessa yht. 500-600€.
Se on aika paljon.
Kannattaako lainoja yhdistää?
Kommentit (13)
No ei tällä perusteella voi sanoa, kannattaako. Ethän sä sedes määrittele, MIKÄ sun mielestä olisi kannattavaa (eli haetko sitä, että lainat tulisi maksettua mahdollisimman pienillä kuluilla vai sitä, että sulla olisi mahdollisimman mukava elämä maksaessasi (eli käytännöss pienempi kuukausierä ja rahaa jäisi muuhunkin).
se, mikä on taloudellisesti kannattavinta eli missä kulut tulevat pienimmiksi täytyy laskea ja lopputulos riippuu aika paljon siitä, millaiset korot ja kulut sun aikaisemmissa lainoissa nyt on, missä järjestyksessä ne tulisivat maksetuiksi, samoin kuin siitä, millaisen koron/kulut ja maksuaikataulut saisit yhdistelylainaan. Et anna tarpeeksi tietoja, jotta tuota pystyisi edes alustavasti laskemaan. Joudut laskemaan vertailuvaihtoehtosi itse.
Ottamalla pankista joku täsmä- tai joustoluotto yhdistelylainaksi pitkällä maksuajalla (esim 8 vuotta) on mahdollista saada kuukausierä pariin sataseenkin, mutta nyt kun korot ovat nousset, tarajottavien lainojen todellinen vuosikorko on tällä hetkellä yli 10%. Eli kun maksuaika on pitkä, tulet helposti maksaneeksi lainan puolitoistakertaisena.
Mitä haet yhdistelyllä? Pienempää kuukausierääkö, että jäisi enemmän muuhun rahaa? Se onnistuu vaarmaan lainojen yhdistelyllä kyllä. Se muuttuuko kokonaisuudessaan takaisin maksettava summa miten ei olekaan yhtä selvää.
Pienempiä kuukausieriä mutta en toki haluaisi, että laina kasvaisi entisestään.
Aion tehdä kovasti töitä kyllä maksaakseni lainat pois.
Kuitenkin kokonaisuudessaan kaikkiin kiinteisiin kk menoihin menee yhteensä n. 1300€. Siihen siis sisältyy vuokra, vesi, sähkö, bussikortti, ajokortti jne.
Minun täytyy tällä hetkellä saada nettona vähintään 2000€/kk. Yritän pyrkiä vähintään siihen ja teen tuplavuoroja.
Ap
Pyydä tarjousta vaikka Anyfiniltä, he ns. ostavat velan itselleen mutta saattavat saada sen huomattavasti pienemmällä korolla ja sinullakin kuukausierät pienentyvät. Itse velkapääoma ei siis pienene eikä mitään uusia luottoja tule, mutta korkokulut pienenevät ja tätä myötä myös ne kuukausierät. Kannattaa laittaa sinne kyselyä, en tiedä saako jopa yhdistettyä lainat yhteen sieltä kautta. Tämä ei siis ole mikään maksettu mainos, itse olen palvelua kokeillut ja sain vähän helpotusta omiin maksuihin.
Ei välttämärrä kannata yhdistää lainoja, ei ainakaan jos yhdistelmälainasta menee joku avausmaksutyyppinen kulu ja korkokin on samaa luokkaa kuin nykyisillä lainoilla. Jos vielä yhdistelmälainan maksuerä on pienempi kuin nykyiset yhteensä, niin olet vain entistä pidempään ahdingossa.
Nopeiten saat helpotusta tilanteeseen maksamalla lainoja yksi kerrallaan pois. Kun saat ensimmäisen lainan maksettua, niin rahaa jää sen lyhennyksen verran enemmän ja voit käyttää sen seuraavan lainan ylimääräisiin lyhennyksiin, jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämärrä kannata yhdistää lainoja, ei ainakaan jos yhdistelmälainasta menee joku avausmaksutyyppinen kulu ja korkokin on samaa luokkaa kuin nykyisillä lainoilla. Jos vielä yhdistelmälainan maksuerä on pienempi kuin nykyiset yhteensä, niin olet vain entistä pidempään ahdingossa.
Nopeiten saat helpotusta tilanteeseen maksamalla lainoja yksi kerrallaan pois. Kun saat ensimmäisen lainan maksettua, niin rahaa jää sen lyhennyksen verran enemmän ja voit käyttää sen seuraavan lainan ylimääräisiin lyhennyksiin, jne.
Näin olen ajatellut.
Nyt kun teen töitä paljon, yritän säästää joka kuukausi rahaa siihen, että saan maksettua yhden lainan kerralla pois tässä vuoden sisään nyt ainakin. Sitten helpottaa taas ja maksan toisen ja kolmannen.
Taidan pysyä tässä suunnitelmassa.
Ap
Jos saat pankkilainan, niin tietysti kannattaa. Noissa kukutusluotoissa on järkyttävät korot.
Kannattaa ainakin kokeilla. Moni on saanut korkokuluja alas. Kokeile vaikka https://www.xn--lainojenyhdistminen-twb.com palvelua. Mutta muista että lainojen yhdistäminen ei poista ongelmaa, vaan auttaa hoitamaan sitä paremmin. Muutos pitää lähteä itsestä, eli älä enää ota kalliita luottoja.
Olet aivan oikeassa lainojen yhdistäminen voi olla hyvä keino pienentää korkokuluja ja helpottaa talouden hallintaa. Esim. https://yhdistelylaina.online/ sivulla voi kokeilla. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että se ei yksin ratkaise ongelmaa, vaan oman talouden hallintaan täytyy panostaa myös pitkällä tähtäimellä. Kalliiden luottojen välttäminen on ehdottomasti avainasemassa!
Riippuu koroista ja muista luottokuluista eli laske itse. Jos saat vain lisää maksuaikaa niin kulut nousee.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat pankkilainan, niin tietysti kannattaa. Noissa kukutusluotoissa on järkyttävät korot.
Riippuu lainasta ja luotosta.
No toki, kuten täälläkin mainitaan https://lainaluotsi.fi/yhdistelylaina/ lainojen yhdistäminen voi säästää /kk jopa tonnin (jos kymppitonnien velat). Näissä yhdistelylainoissa kuitenkin usein ongelma on, että jos oma taloudenpito ei muutu, niin sitten on kohta taas sen yhdistelylainan jälkeen samat luotot tapissa.. :/ Eli kyllä - kannattaa yhdistää lainat, mutta vaatii myös perusteellista remonttia omaan talouteen jotta ei päädytä samaan tilanteeseen uudelleen.
Up