Miten opetella auton ulottovuudet
Olen suorittanut ajokorttia opetusluvalla ja pakolliset ajotunnit onkin tulleet täyteen. Ongelmaksi kuitenkin koen auton ulottuvuudet, tai no etuosan.
En näe auton etuosaa kovin hyvin mikä voisi auttaa etuosan havannoinnissa. En tiedä johtuuko siitä etten sitä näe etten oikein kykene havainnoimaan missä renkaat ovat.
Olen tästä opettajalleni sanonut muutaman kerran mutta vastaukset on olleet tyyliä "no tuossahan ne on edessä reunoissa" joten sieltä en tähän enempää opetusta tai apua saa, koen kuitenkin aika tärkeäksi että oppisin hahmottamaan paremmin.
Hahmotan kyllä missä auton sivut menevät ja peränkin paremmin.
Kysyisinkin siis teiltä muilta miten olette tämän oppineet? Miten opetella hahmottamaan missä eturenkaat ovat, olisiko tähän joitakin hyviä harjoitteita?
Ajaessa ei ole ongelmaa pysyä omalla kaistalla tms mutta esimerkiksi monttujen väistäminen tuottaa ongelmaa.
1
Kommentit (26)
Ajamalla, ajamalla ja ajamalla. Ja jokaisen uuden auton kohdalla sama sitten uudestaan.
Laita jotkut tikut tai putket auton etunurkkiin pystyyn, niin näet, missä auton kulma menee. Sitten koitat parkkeerata lähelle pahvilaatikkoa tms harmitonta kohdetta.
Vuokraa sellainen auto jonka olet ajatellut ostaa ja sitten 80-luvulla rakennettuun parkkihalliin harjoittelemaan .
Etukulmat saa ajettua lähemmäs estettä kuin luulisikaan, kun ja jos ne ovat nykytyyliin pyöristetyt. Ei tarvitse parkkipaikalla pahemmin peruutella kun opettelee kääntelelemään kymmenen sentin marginaalilla...
Tuntumalla. Kun kolahtaa niin vähän takaisin. Ja sano oho!.
No ei kai siihen muu auta kuin harjoittelu. En itsekään alussa niitä niin hahmottanut, mutta ajamalla oppii ja sen alkaa osata ihan automaattisesti.
Sitten kun kolahtaa niin vähän taaksepäin.
Oletko keskimäääristä lyhyempi? Tyyny takapuolen alle voi auttaa, niin näet paremmin.
Se on lahja joka ihmisellä joko on tai sitten ei ole.
V...U ETTÄ VIHAAN TÄTÄ PALSTAA!!!! TÄYSIN TAVALLINEN KOMMENTTI EI MENE LÄPI VAIKKS MITÄ S A A T A N A N KOMMERVENKKEJÄ TEKISIN!!!! OLEN PALSTAILLUT VUOSIA JA VUOSIA JA TIEDÄN KYLLÄ MITÄ TÄÄLLÄ SAA JA EI SAA KIRJOITTAA!!!
Tosin ironista on se, että todellisuudessa täällä ei saa sanoa YHTÄÄN MITÄÄN IKINÄ!!!!!!
En tiedä, mutta itse olen oppinut hahmottamaan automobiilini ajattelemalla, että kaipa nuo hallit ja parkkialueet on suunniteltu niin, että siellä mahtuu tavallinen henkilöautomobiili kulkemaan etu- ja takaperin. Joten ylivarovainen ei tarvitse olla. Useimmilla teilläkin mahtuu tekemään uu...rin ilman ongelmia. Harvassa on tiet, joissa ajautuu heti ojaan u-k...tä yrittäessä.
EI TUO LOPPU MENE LÄPI EI VTTU MILLÄÄN!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Oletko keskimäääristä lyhyempi? Tyyny takapuolen alle voi auttaa, niin näet paremmin.
peilit pitää säätää ja jos ei näe ratin yli niin silloin voi korottaa istuinta.
Missään tapauksessa auto ei saa osua toisiin autoihin, se aiheuttaa aina vaurioita ainakin maalipintaan. Hyvin kalliissa autossa siitä voi koitua tuntuva korjauslasku.
Esimerkiksi parkkihallissa voit ajaa lähelle seinää ja käydä katsomassa miten lähellä auto todellisuudessa on.
Lisäksi peruuttaessa kun käännät, huomioi, että keulan ulkoreuna kiertää yllättävän kaukana ja jos et sitä hoksaa, se voi kyntää viereisen auton kyljen valtaville lommoille, mikä varmuudella tulee erittäin kalliiksi korjata.
Aina kun vaihtaa autoa, uuden auton ulottuvuudet on opeteltava vaikka kortti on ollut pidempään, autojen mitat, akselivälit, leveydet, etu- ja takaylitykset, mittasuhteet poikkeavat toisistaan, samoin millainen näkyvyys ulos on.
80-luvun autoissa oli melko helppoa kun oli isot, avarat ikkunat, ohuet pilarit ja kulmikkaat muodot :)
Peruutuksessa en hahmota yhtään, mutta onneksi mulla on auto jossa on peruutuskamera ja hälytykset, jotka kertoo kuinka lähellä olen jotain "estettä". Tuo että pysyn tiellä olen oppinut vaan kokemuksesta. Nuorena ekat pari vuotta kun ajoin vähän väliä ajoin auton sivun reunakiveyksen tms päälle ja helmapellit meni ruttuun, kun en vaan hahmottanut.
Onneksi meillä miehillä ei ole tätä ongelmaa, avaruudellinen hahmottaminen vakiovarusteena...
Varmaankkn harjoittelemalla,jokainen auto on yksilö.
Laita jotain pehmeää, vaikka pahvilaatikoita, ja ajele/peruuttele niitä kohden.