Multa kysyttiin työhaastattelussa laittomia kysymyksiä
Oltiin jo käyty viralliset asia käpi kuten koulutus, kokemus, motivaatio jne. Sitten haastattelija halusi kuulla mitä puuhaan vapaa-ajalla jne, joten oliko tuo enää osa työhaastattelua? Tuolloin kysyi ohimennen onko puolisoa tai lapsia. Eikös nuo ole laittomia kysymyksiä?
Kommentit (45)
Ei ole.
Toki jos on sisäinen haku niin perhestatus voi olla jo tiedossa. Ja sisäisessä haussa voi ehkä olla enemmän rentoa jutustelua?
Kauheaa, jos olisi tuollainen mielensäpahoittaja työkaverina.
Ei laissa ole eritelty sisäistä ja ulkoista työpaikkahakua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Toki jos on sisäinen haku niin perhestatus voi olla jo tiedossa. Ja sisäisessä haussa voi ehkä olla enemmän rentoa jutustelua?
Aika harmaalla alueella liikutaan silti, jos kyseiset kysymykset kysytään työhaastatteluun varatun tapaamisen aikana. Vaikka viralliset työhaastattelukysymykset oltaisiinkin jo esitetty aiemmin ja siirrytty juttelemaan niitä näitä.
Annoitko laittomia vastauksia?
Jos minulta kysytään työhaastattelussa lapsista, kysyn, onko firmassa heillekin töitä tarjolla. Sitten kertoisin, mitä lapseni ovat ammatiltaan.
Multa kysyttiin aikoinaan, onko mulla lapsienhankinta-aikeita, se nyt ainakin pitäisi olla kiellettyä. Ja on pyydetty kuvailemaan myös normaali päivä, eli mitä teet aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Annoitko laittomia vastauksia?
Jos minulta kysytään työhaastattelussa lapsista, kysyn, onko firmassa heillekin töitä tarjolla. Sitten kertoisin, mitä lapseni ovat ammatiltaan.
Ei vastaaminen ole laitonta. Vastaaminen ei ole pakollista lain nimessä. Siinä on vissi ero.
Ala huutaa heille että "laittomia kysymyksiä!" niin pääsevät nopeammin haluamiensa hakijoiden pariin.
Luultavasti ei saa kysyä perheestä jne. Ihmisiä silti kai kiinnostaa ne. Mutta onko sinkku huonommassa asemassa?
Etkö haasta oikeuteen? Noista kyssäreistä jo häkki heilahtaa!
Vierailija kirjoitti:
Etkö haasta oikeuteen? Noista kyssäreistä jo häkki heilahtaa!
Miten todistaa että ko. kysymykset esitettiin?
Harrastukset ja vapaa-ajan touhut kertoo aika paljon ihmisestä. Paremman kuvan niistä saa kuin ulkoaopetelluista itsekehuista joista puolet valetta tai liioittelua.
Ehkä ei laitonta, mutta läheltä pitää. Harrastusten kysyminen on ok. Raskaana olosta ei saa kysyä ja myöskin perhesuunnitteluun viittaavat aiheet ovat useinmiten laittomia. Voi kysyä onko perheellinen ja missä näkee itsensä esim. viiden vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Multa kysyttiin aikoinaan, onko mulla lapsienhankinta-aikeita, se nyt ainakin pitäisi olla kiellettyä. Ja on pyydetty kuvailemaan myös normaali päivä, eli mitä teet aamusta iltaan.
Kuulostaa lain kiertämiseltä.
Kuulostaa siltä ettei haastattelija oikein tiedä millaista osaajaa on oikeasti hakemassa. Tai sitten yrittää urkkia onko henkilö mahdollisesti painostettavissa (palkattomiin) ylitöihin.
Huonosti laaditun työpaikkailmoituksen pitäisi herättää epäilykset hakijassa. Kannattaako paikka edes ottaa vaikka tulisi valituksi. Samoin, jos haastattelija ei oikeasti tunne työtehtävää, johon on rekrytoimassa.
Koska ei saa kysyä, en koskaan kutsu haastatteluun nuoria naisia.
Perhesuhteista ei saa kysyä.
Kysymykset kuten mitä teet vapaa-ajallasi, missä näet itsesi viiden vuoden päästä ovat kyseenalaisia.
Mulle työnantaja sanoi suoraan, ettei valitse minua, koska minulla on pienet lapset. Lipsautti vahingossa.
Sanottakoon vielä että oli firman sisäinen työpaikka, olin siis sisäinen hakija. Onko tuolloin enemmän ok kysyä tuollaista ikään kuin small talkin nimissä?
Ap