Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kalpea, tummat silmänaluset ja vuodan joka kuukausi verta järkyttävän määrän mutta kunnallisella koska hemoglobiini normaalia niin raudanpuutetta ei kuulemma ole!

Vierailija
05.09.2022 |

Näin ollen en saisi kai syödä rautaa ksoka hemoglobiini on ihannelukemissa. Ferritiinistä ei puhettakaan ja sitä ei suostu mittaamaan.Miksi? No , menen nyt yksityiselle, mutta miten raudahnsyönti jos hemoglobiini on jo tarpeeksi korkea?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihmiset tekevät elämästä vaikeaa. Jos on raudanpuute oireita, syö kuuri rautaa. Ei pari kuukautta lisärautaa mitään ongelmia aiheuta, vaikkei olisi raudanpuutetta. Myös rautapitoisia ruokia kannattaa lisätä ruokavalioon: esim. kaikki vihreä (erityisesti pinaatti, parsa, herneet), pavut, täysvilja, soija, pähkinät ovat hyviä raudan lähteitä. Ruokailuilla ei kannata syödä samalla maitotuotteita, kahvia tai teetä, ne estävät raudan imeytymisen.

Vierailija
2/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaako sua? Onko rytmihäiriöitä? Oletko hirveän väsynyt?

Omia oireita tarkkailemalla se selviää tarviiko lisää rautaa.

Onko alaluomet sisäpuolelta valkoiset?

Minulla on  niin vaalea iho joten olen aina kalpea, ja silmän aluset näyttää tummilta koska vaalean ohuen ihon läpi verisuonet näyttää tummilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kuukautiset selvästi runsaat,ja heikko olo,niin vois luulla,että näkyy verikokeissa vai eikö se vaikuta aina hemoglobiiniarvoihin???

Vierailija
4/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaankin vampuuri.

Vierailija
5/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäänhän ei estä sinua syömästä lisärautaa kokeeksi. Se ei vaan ihan viikossa tai muutamassakaan korjaannu.

Vierailija
6/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen ferritiini voi nostaa hemoglobiinia.

Täytyisi täyspäisen lääkärin tämä tietää. Raudanpuutoksesa ei tuijoteta hemoglobiiniarvoa.

On kyllä uskomatonta ettei tässä maassa osata terveyskeskustasolla hoitaa raudanpuutosta, kilpirauhasen vajaatoimintaa, kipua, vaihdevuosioireita, ahdistusta ym

Perusvaivoja mutta liian paljon osaamista vaativaa Suomen tk-lääkäreille.

Vierailija
7/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua olet saanut runsaisiin kuukautisiin?

Vierailija
8/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka niin loppuu kuukausittainen valuminen eikä tarvi miettiä tarviiko rautaa vai ei.

Vierailija
9/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä täällä valitat? Saati terveyskekuksessa? Syö rautapitoisia ruokia, liiku riittävästi, vältä huonoja ruokia ja alkoholia. Ota vähän vastuuta itsekin asiasta. Dor ka

Vierailija
10/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailet itseäsi, kuin olisit vegaani.

Vierailija
11/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään sukurasitteita tai esteitä, kokeile apteekin rautavalmiste joinakin päivinä kuusta ja magnesium. Muutakin vitamiinia olisi. Ei sinua kukaan estä testaamasta.

Vierailija
12/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin voi mittauttaa edullisesti yksityisessä labrassa. Ainakin treella voi ihan itse varata ajan ja marssia kokeeseen ilman lääkärin lähetettä. Maksaa joku 30-40 euroa. Raudanpuute voi olla ilman anemiaakin, on todennäköistä jos on runsaat kuukautiset.

Mene siis labraan ja jos arvo on alle 70, niin aloita rautakuuri. Mun lääkärin mukaan ferritiinin olisi parempi olla lähellä sataa tai sen yli. Ite söin kaks vuotta rautaa lääkärin ohjeella joka toinen päivä (apteekista maltofer), mutta vain hemppa nousi, ferritiini ei. Eikä oireet poistuneet. Oli tosi rajuja. Kilppari alkoi piiputtaa, maksa-arvot nousi, oli unettomuutta ja levottomia jalkoja, niveliä ja lihaksia särki, tuli outoja ihottumia, huimasi, vatsa ei toiminut ja turposi palloksi päivittäin, oli näköhäiriöitä ja aivan järkyn kuivat silmät, muisti takkuili, en muistanut sanoja, en pystynyt keskittymään mihinkään. Listasin lääkärille kaikki oireet ranskalaisilla viivoilla, niistä tuli täysi A4. Pahimpina päivinä en jaksanut nousta sängystä ylös, niin väsynyt olin. Itkin vaan sängyn pohjalla. Olin niin väsynyt olemaan aina väsynyt. Vessaan nouseminenkin tuntui aivan ylitsepääsemättömältä ponnistukselta.

Mulla ferritiini oli alimmillaan 3. Sain sitten rautainfuusion sairaalassa kymmenen vuotta oireiltuani. Viimeiset kolme vuotta oli pahimmat. Olin käytännössä työkyvytön suurimman osan ajasta. Sairaslomalla töistä ja opinnot katkolla. Ramppasin eri lääkäreillä. Psykologin konsultaatiossa, kun olin kuulemma masentunut tai kärsin työuupumuksesta. Väitin vastaan, en koe itseäni masentuneeksi vaan olen aivan s**tanan väsynyt. Ei uskottu. Lopulta pääsin sisätautien erikoislääkärille työterveyden kautta. Tämä lääkäri oli keskussairaalassa töissä, piti sivuvastista yksityisellä. Hän onneksi ehdotti itse heti rautainfuusiota ja tyroksiinilääkitystä.

Tässä vaiheessa parin vuoden raudan syönti oli nostanut hb:n 143, mutta ferritiini oli vain 17. Oireet olivat lamaannuttavia, elämänlaatuni oli jotain karseaa. Kauppareissu vei voimat loppupäiväksi. Töitä pystyin tekemään 2 päivää viikossa. Muuta ei sitten jaksanutkaan. Nyt infuusiosta on 2,5 kk. Jotkin oireet ovat helpottaneet, mutta tyroksiinille haetaan vielä oikeaa annostusta. Olo tuntuu seilaavan yli- ja alitoiminnan välillä. Hemmetin raskasta ravata lääkärissä ja labroissa pahimmillaan joka viikko. Nyt onneksi enää kuukauden välein.

Osa oireista tuntuu poistuneen, osa on lievittynyt. Jaksan nyt kauppareissun jälkeen jopa vähän siivota, mutta entiselle tasolle jaksaminen ei ole ainakaan vielä palautunut. Ferritiini nousi infuusiolla 329, on nyt reilusti yli viitearvon, mutta todennäköisesti lähtee laskuun, sanoi lääkäri. Odotellaan siis. Taas.

Melkoista taistelua on saada itselleen hoitoa. Puolikuolleena on vaikea jaksaa tapella näistä asioista. Kannattaa käydä usealla lääkärillä, varsinkin työterveyslääkärit tuntuvat olevan pihalla näistä rautajutuista. Ei ole kukaan edes ehdottanut lähetettä julkiselle, vaikka ongelmani on ollut todella pitkään tiedossa. Vasta sisätautilääkäri tarttui ilmeisimpään syylliseen heti.

Tankkaa siis ihmeessä rautaa. Se ferritiini ei niin vaan nousekaan, joillain ei ollenkaan suun kautta otettavalla raudalla. Sinun pitöä kuitenkin hoitaa pois myös ongelman alkusyy, runsaat kuukautiset. Kipin kapin siis gynelle. Muuten se syömäsi rauta valuu samoin tein ulos.

Vierailija
13/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinin voi mittauttaa edullisesti yksityisessä labrassa. Ainakin treella voi ihan itse varata ajan ja marssia kokeeseen ilman lääkärin lähetettä. Maksaa joku 30-40 euroa. Raudanpuute voi olla ilman anemiaakin, on todennäköistä jos on runsaat kuukautiset.

Mene siis labraan ja jos arvo on alle 70, niin aloita rautakuuri. Mun lääkärin mukaan ferritiinin olisi parempi olla lähellä sataa tai sen yli. Ite söin kaks vuotta rautaa lääkärin ohjeella joka toinen päivä (apteekista maltofer), mutta vain hemppa nousi, ferritiini ei. Eikä oireet poistuneet. Oli tosi rajuja. Kilppari alkoi piiputtaa, maksa-arvot nousi, oli unettomuutta ja levottomia jalkoja, niveliä ja lihaksia särki, tuli outoja ihottumia, huimasi, vatsa ei toiminut ja turposi palloksi päivittäin, oli näköhäiriöitä ja aivan järkyn kuivat silmät, muisti takkuili, en muistanut sanoja, en pystynyt keskittymään mihinkään. Listasin lääkärille kaikki oireet ranskalaisilla viivoilla, niistä tuli täysi A4. Pahimpina päivinä en jaksanut nousta sängystä ylös, niin väsynyt olin. Itkin vaan sängyn pohjalla. Olin niin väsynyt olemaan aina väsynyt. Vessaan nouseminenkin tuntui aivan ylitsepääsemättömältä ponnistukselta.

Mulla ferritiini oli alimmillaan 3. Sain sitten rautainfuusion sairaalassa kymmenen vuotta oireiltuani. Viimeiset kolme vuotta oli pahimmat. Olin käytännössä työkyvytön suurimman osan ajasta. Sairaslomalla töistä ja opinnot katkolla. Ramppasin eri lääkäreillä. Psykologin konsultaatiossa, kun olin kuulemma masentunut tai kärsin työuupumuksesta. Väitin vastaan, en koe itseäni masentuneeksi vaan olen aivan s**tanan väsynyt. Ei uskottu. Lopulta pääsin sisätautien erikoislääkärille työterveyden kautta. Tämä lääkäri oli keskussairaalassa töissä, piti sivuvastista yksityisellä. Hän onneksi ehdotti itse heti rautainfuusiota ja tyroksiinilääkitystä.

Tässä vaiheessa parin vuoden raudan syönti oli nostanut hb:n 143, mutta ferritiini oli vain 17. Oireet olivat lamaannuttavia, elämänlaatuni oli jotain karseaa. Kauppareissu vei voimat loppupäiväksi. Töitä pystyin tekemään 2 päivää viikossa. Muuta ei sitten jaksanutkaan. Nyt infuusiosta on 2,5 kk. Jotkin oireet ovat helpottaneet, mutta tyroksiinille haetaan vielä oikeaa annostusta. Olo tuntuu seilaavan yli- ja alitoiminnan välillä. Hemmetin raskasta ravata lääkärissä ja labroissa pahimmillaan joka viikko. Nyt onneksi enää kuukauden välein.

Osa oireista tuntuu poistuneen, osa on lievittynyt. Jaksan nyt kauppareissun jälkeen jopa vähän siivota, mutta entiselle tasolle jaksaminen ei ole ainakaan vielä palautunut. Ferritiini nousi infuusiolla 329, on nyt reilusti yli viitearvon, mutta todennäköisesti lähtee laskuun, sanoi lääkäri. Odotellaan siis. Taas.

Melkoista taistelua on saada itselleen hoitoa. Puolikuolleena on vaikea jaksaa tapella näistä asioista. Kannattaa käydä usealla lääkärillä, varsinkin työterveyslääkärit tuntuvat olevan pihalla näistä rautajutuista. Ei ole kukaan edes ehdottanut lähetettä julkiselle, vaikka ongelmani on ollut todella pitkään tiedossa. Vasta sisätautilääkäri tarttui ilmeisimpään syylliseen heti.

Tankkaa siis ihmeessä rautaa. Se ferritiini ei niin vaan nousekaan, joillain ei ollenkaan suun kautta otettavalla raudalla. Sinun pitöä kuitenkin hoitaa pois myös ongelman alkusyy, runsaat kuukautiset. Kipin kapin siis gynelle. Muuten se syömäsi rauta valuu samoin tein ulos.

Millä lääkkeillä runsaita kuukautisa voi hoitaa?

Vierailija
14/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuormita typerillä, narsistisilla ongelmillasi terveydenhoitoa, joka on oikeistakin asioista hajoamispisteessä.

Vierailija
15/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kuormita typerillä, narsistisilla ongelmillasi terveydenhoitoa, joka on oikeistakin asioista hajoamispisteessä.

Koita vuotaa litra verta joka kuukausi ulos ja tule sitten selittelemään

Vierailija
16/20 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene törkyääkärille joka sanoo että kaikki on vanhenemisen tai vaihdevuosien takia, jos ikä jotenkin täsmää.

Tosiasiassa olet joutunut lääkekokeisiin, joissa on aiheutettu kyseiset vaivat ja testataan miten tuo terveydenhuolto toimii. Eräs lääkäri nimimerkillä A. K. voi kertoa enemmän.

Jos asiantuntijaa haluat älä mene.

Vierailija
17/20 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caprilon ja joku toinen samanlainen valmiste vähentää vuotoa. Joillakin toimii myös e-pillerit jos vuoto jää pois.

Vierailija
18/20 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se hormonikierukka, jota laitetaan nimenomaan runsaiden vuotojen hoitoon.

Vierailija
19/20 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut vuosia ferritiini samassa n. 15. Kuulemma viitearvossa, niin se on ok. Ei kyllä mitään oireitakaan.

Vierailija
20/20 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen ferritiini voi nostaa hemoglobiinia.

Täytyisi täyspäisen lääkärin tämä tietää. Raudanpuutoksesa ei tuijoteta hemoglobiiniarvoa.

On kyllä uskomatonta ettei tässä maassa osata terveyskeskustasolla hoitaa raudanpuutosta, kilpirauhasen vajaatoimintaa, kipua, vaihdevuosioireita, ahdistusta ym

Perusvaivoja mutta liian paljon osaamista vaativaa Suomen tk-lääkäreille.

On täyttä höpöpuhetta, että matala ferritiini muka nostaisi hemoglobiinia. Ei nosta.