Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut elää niin reaktiivisesti? Hätäillään, hamstrataan, stressataan, ostetaan?

Vierailija
05.09.2022 |

Tässä taas sivusta seurannut panikointia. Ihmiset menettää rahaa liialla reagoimisella ja hätiköinnillä. Puolta vuotta pidemmälle ei nähdä.

Kun tuli korona ja ei voinut matkustaa, oli pakko saada kesämökki. Kun taas pääsi matkustamaan myydään kesämökki. Sähkön hinta nousee (mutta voi myös laskea) hamstrataan polttopuuta. Sähkökatkoja voi ehkä tulla (todennäköisemmin ei) ostetaan kaikki aggregaatit. Pakko saada sähköauto, vaikka latausverkosto ei ole vielä kunnollinen. Ostaa sijoitusasunto, kun muutkin. Ja nyt myydä se paniikissa, kun korot nousee. Lehdessä lukee jotain paperista, niin hamstrataan vessapaperihyllyt tyhjäksi.

Missä järki? Missä resilienssi? Missä suunnitelmallisuus? Mää vaa kysyn.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki heti mulle, nyt. Ei osata myöskään säästää. Luotto tappiin.

Vierailija
2/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en osaa ottaa kantaa, mutta kyllähän polttopuut kannattaa hankkia ajoissa jos niitä aikoo saada talveksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuhun en osaa ottaa kantaa, mutta kyllähän polttopuut kannattaa hankkia ajoissa jos niitä aikoo saada talveksi.

Totta kai ne jotka niitä käyttää osaa tämän. Ei paniikissa lähde ostamaan paikkoja tyhjäksi, kuten nyt. Ja just ne jotka ei ehkä osaa edes taloudellisest lämmittää puilla.

Vierailija
4/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään käsitä tätä hätäilyä ja häsläystä. Koronan alkaessa en hamstrannut mitään eikä mikään silti loppunut, parasetamoliakin sai ihan normaalisti apteekista ostettua ja ilman wc-paperiakin pärjää ihan hyvin, sekään ei tosin loppunut missään vaiheessa.

Vierailija
5/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne sähkökatkot on hyvin epätodennäköisiä. Ja vaikka tulisikin, ne suunnitellaan. Ja ne kestää max tunnin pari. Ei siinä ajassa varmaan lisävirranlähdettä tarvitse. Edes talon lämpötila ei ehdi laskea. Ihan kummaa tämä joidenkin järjenjuoksu. Taskulamppu ja pattereita kantsii olla muutenkin ja kännykän akku täynnä.

Vierailija
6/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kiinnitä huomiota niihin, jotka elelevät rauhallisesti.

Vierailija
7/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitän toki. Päälle viisikymppiset on aika rauhassa. 20-49-vuotiaat tuntuu panikoivan kaikesta. Kaupunkilaiset maalaisia enemmän. Olen itse 41 ja hyvin rauhassa elelty kuitenkin.

Vierailija
8/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh. Otsikossakin lukee miksi JOTKUT, ei missään anneta ymmärtää että kaikki näin tekisivät.

Vierailija
9/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitän toki. Päälle viisikymppiset on aika rauhassa. 20-49-vuotiaat tuntuu panikoivan kaikesta. Kaupunkilaiset maalaisia enemmän. Olen itse 41 ja hyvin rauhassa elelty kuitenkin.

Logiikka ei taida olla vahvinta osaamisaluettasi.

Vierailija
10/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ovat nuoria ja elävät tunteella. Mä olen 43, kaupunkilainen, ihan samalla tavalla täälläkin elämä pyörii kuin ennenkin. Kaipa myös tuttavilla pl. sähkölämmittäjät. Pienet ympyrät, hallittu määrä maailmanmenon seurantaa, some ei kuulu elämään = hyvin rauhassa saa elellä.

Vierailija
11/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...liitytään Natoon.

Vierailija
12/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh. Otsikossakin lukee miksi JOTKUT, ei missään anneta ymmärtää että kaikki näin tekisivät.

Eivät tietenkään kaikki. Ne reaktiiviset vaan tökkäävät silmään ja korvaan niin paljon helpommin kuin muut.

Vierailija
13/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ostaa VESSAPAPERIA!!

Vierailija
14/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitiopaikalta seuraavana olen huomannut, että hamtrausvimma on nimenomaan sillä ikäpolvella, jolla on jonkinlainen kosketuspinta pula-aikaan. Yhtään alle kolmekymppistä hamsteria en ole vielä kohdannut.

Vierailija
15/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitiopaikalta seuraavana olen huomannut, että hamtrausvimma on nimenomaan sillä ikäpolvella, jolla on jonkinlainen kosketuspinta pula-aikaan. Yhtään alle kolmekymppistä hamsteria en ole vielä kohdannut.

Yli 75-vuotiaat siis? Voi olla. Mä nään nelikymppiset hamstraamassa.

Vierailija
16/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Osa ihmisistä elää kovin tempoilevaa elämää ja valittaa kuinka kaikki uuvuttaa ja kyllästyttää eikä mikään enää tunnu miltään kuin hetken.

Vierailija
17/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt, mutta joillakin ihmisillä on ensinnäkin

a) taipumus uskoa todeksi ja varmasti tapahtuvaksi kaikki mitä mediassa ENNUSTETAAN tai vasta hypoteettisesti keskustellaan.

b) oletetaan jäävän jostain paitsi jos ei toimita hyvissäajoin.

c) ei eroteta sitä että esim median vouhotus pehmopapereiden loppumisesta on taas markkinakikka jolla saadaan porukat hamstraamaan taas varastot täyteen.

Vierailija
18/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisten pelko sähkölämmityksen hinnasta on ihan aiheellinen ja siten myös säästökohteiden paniikinomainen etsiminen. Mekin asuttiin pari vuotta vuokralla sähkölämmitteisessä talossa, kun etsittiin omaa ja kirpaisi maksaa helmikuun laskut 400e - ja silloin sähkön hinta taisi mulla olla 3snt/kwh. Mietipä tuo x10 esimerkiksi.

Vierailija
19/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään en ole näin kuusikymppisenä hamstrannut, en nyt enkä pandemian alettua, paitsi silloin ihan alussa hain kolmen kk lääkkeet, ettei tarvitsisi tartuntoja lähteä hakemaan, kun silloin aluksi ei vielä oikein tiedetty, millainen tauti on kyseessä.

Vierailija
20/30 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisten pelko sähkölämmityksen hinnasta on ihan aiheellinen ja siten myös säästökohteiden paniikinomainen etsiminen. Mekin asuttiin pari vuotta vuokralla sähkölämmitteisessä talossa, kun etsittiin omaa ja kirpaisi maksaa helmikuun laskut 400e - ja silloin sähkön hinta taisi mulla olla 3snt/kwh. Mietipä tuo x10 esimerkiksi.

Juu, mutta sitten rauhassa lähdetään katsomaan kotoa mihin se sähkö menee. Eristeet kunnossa? Kodinkoneiden ikä ja kulutus? Ilmanvaihto toimiino ja miten? Termostaattien säädöt? Vedenvaraajan lämpötilat? Huonelämpötila? Viihde-elektroniinan käyttötavat? Jne. Panikointi, hamstraus ja pelottelu nyt ei ole se oikea tie.