Saako asuntolainaa ilman lisävakuutta/käsirahaa?
Haluaisin ostaa oman asunnon, mutta minulla ei ole käsirahaa/lisävakuutta. Onko asuntolainaa mahdollista saada?
Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ja ei. Käsiraha ei ole sinun ja pankin välinen asia vaan sinun ja myyjän. Omarahoitusosuus on erikseen.
Tarvitset:
1. omarahoitusosuuden (tästä ei tingitä)
2. vakuudet (asunto kattaa vain 70 %, voit ostaa nämä vakuudet pankista takauksena)
3. käsirahan myyjälle kaupan vakuudeksi
4. rahaa varainsiirtoveron maksamiseen
Ensiasunnon ostaja voi unohtaa tuon varainsiirtoveron. Ei koske heitä.
Ei pidä paikkaansa. Tietyt ehdot täytyy täyttyä. Minä maksoin ensiasunnosta varainsiirtoveron.
Sulla on kaikki perusasiat ihan sekaisin.
Omarahoitusosuus vaaditaan aina, oli sitten ensiasunto tai myöhempi.
Käsiraha on osa kauppahintaa, jonka voi maksaa heti "käteen" ikään kuin varausmaksuna, ja loput hinnasta, kun hallinta siirtyy.
Jos perut kaupat kesken, menetät käsirahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy suoraan pankistasi, eivät he pure.
Asunnosta pitää osa pystyä maksamaan muulla kuin sillä asuntolainalla. Se on joko omaa rahaa tai joku muu asunto vakuutena, tai joku muu menee siitä takuuseen esim asunnollaan.
En suosittele ketään henkilöä takaamaan toisen asuntoa omallaan.
Ap, miten takaat sille henkilölle, ettei seuraavakin miehesi vie erossa rahojasi, ja tämä sukulainen joutuu maksumieheksi.Osta asunto, jonka omarahoitusosuus sinulla on itsellä. Vaikka sitten vähän pienempi ja vähän kauempaa.
Juu, tietysti, ajattelin vain ensin kysäistä perustiedot täältä, kun sattui olemaan sopiva tilaisuus.
Omaa rahaa ei ole koko asuntoon tällä hetkellä, siksi laina.
Ero, muutto ja vanhan asunnon myynti ovat niin tuoreita asioita, etten ole ehtinyt ajatusta pidemmälle.Etkös sä siitä vanhan asunnon myynnistä saa jonkinlaisen omarahoitusosuuden kuitenkin? Mulla ainakin riitti talon myynnistä saatu puolikkaani uuden lainan omarahoitusosuudeksi.
Ilmeisesti ap on ostamassa niin kallista asuntoa, ettei riitä, tai he olivat muutenkin ehtineet maksaa edellistä asuntoa niin vähän pois.
Jos hänellä oli vaikka kaksioon puolet omarahoituksesta, ja nyt hän on ostamassa kaksiota yksin, se ei tietenkään riitä.
Pitää katsoa halvempi asunto tai jatkaa säästämistä.
Etkös sä siitä vanhan asunnon myynnistä saa jonkinlaisen omarahoitusosuuden kuitenkin? Mulla ainakin riitti talon myynnistä saatu puolikkaani uuden lainan omarahoitusosuudeksi.