Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi syksyllä ilmojen viiletessä alkaa palella sisälläkin vaikka huonelämpötila on sama kuin ennenkin?

Vierailija
05.09.2022 |

Kummallista. Onko tälle jokin selitys?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankosteus? Veto?

Vierailija
2/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on outo otus. Välillä sisälle jäähdyttelemään ja välillä lämmittelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän aikana totut niihin korkeampiin lämpötiloihin, joten syksyllä alemmat lämpötilat tuntuu tosi kylmiltä. Sama ilmiö on keväällä toisin päin, silloin joku +10 astetta tuntuu oikein lämpimältä talven jälkeen.

Vierailija
4/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa mietin juuri äsken. 23 sisällä ja olen ihan jäässä. Osittain johtuu siitä että meillä ei ole lämmitys päällä eikä näinollen lattia tunnu lämpimältä. Villasukat jalassa ja takka päällä. 

Ja toki onhan sisällä 5 astetta kylmempää kun vielä 8 pv sitten. 

Vierailija
5/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankosteus muuttuu syksyllä.

Vierailija
6/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesän aikana totut niihin korkeampiin lämpötiloihin, joten syksyllä alemmat lämpötilat tuntuu tosi kylmiltä. Sama ilmiö on keväällä toisin päin, silloin joku +10 astetta tuntuu oikein lämpimältä talven jälkeen.

Lue aloitus ajatuksella ennen kuin tarjoat itsestäänselvyyksiä vastauksesksi.

Oli kyse *sisälämpötilasta* joka ei merkittävästi muutu ja silti paleltaa.

Vierailija
7/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa mietin juuri äsken. 23 sisällä ja olen ihan jäässä. Osittain johtuu siitä että meillä ei ole lämmitys päällä eikä näinollen lattia tunnu lämpimältä. Villasukat jalassa ja takka päällä. 

Ja toki onhan sisällä 5 astetta kylmempää kun vielä 8 pv sitten. 

Hieman outoa kyllä jos noin lämpimässä kovasti palelee.

Vierailija
8/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnat eivät ole lämpimiä. Suosittelen villasukkia ja lisäämään reippaasti mattoja. Myös pipo on kätevä sisällä.

Vierailija
9/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuollaista ilmiötä ollut koskaan. Talvellakaan ei ole sisällä kuin 18-19 astetta. 23 astetta, siihen jo melkein sisätiloissa tukehtuu, ei voi tehdä enää mitään tuossa kuumuudessa. 

Vierailija
10/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinnat eivät ole lämpimiä. Suosittelen villasukkia ja lisäämään reippaasti mattoja. Myös pipo on kätevä sisällä.

Villasukat 23 asteen lämmössä? 

Vierailija
11/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sisällä vähintään 25 astetta ja minulla on villasukat jalassa, pitkähihaiset päällä.

Lattialämmitys ja tarvittaessa takka. En halua palella.

Vierailija
12/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän talossa on koneellinen poisto, mutta korvausilma tulee lämmittämättä ikkunaventtiileistä. Ja syksyllä/talvella korvausilma on viileää, niin siitä syntyy inhottava vedon tunne. Kesällä sitä ei huomaa, kun ulkolämpötila ja korvausilma on n. 20 astetta.

Vierailija
13/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika harvassa kämpässä lämpötila on nyt sama kuin vaikka vielä pari viikkoa sitten helteiden aikaan.

Vierailija
14/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sisällä vähintään 25 astetta ja minulla on villasukat jalassa, pitkähihaiset päällä.

Lattialämmitys ja tarvittaessa takka. En halua palella.

*Vähintään* 25C?!

Ja edelleen paleltaa. Joko lämpömittarissa tai terveydessä on vikaa.

Vierailija
15/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla jonkun oikeasti termofysiikkaan perehtyneen vastauksen.

Minulla on tällainen mututtuntuma, että liitttyisi jotenkin lämpöympäristöön. Kaikki kappaleethan säteilevät lämpöä jatkuvasti ulospäin infrapunasäteilynä, joka lakkaa vasta sitten kun lämpötila on saavuttanut absoluuttisen nollapisteen. Käytännössä jäähtymistä hidastaa jatkuvasti se, että kun ympärillä on paljon muutakin materiaa, jokainen esine samalla vastaanottaa sitä lämpösäteilyä, jota kaikki ympärillä olevat kappaleet lähettävät.

Nyt syksyllä on tapahtunut sellainen muutos, että kaikki talon ulkopuolella on nopeasti kylmentynyt ja säteillyt oman lämpönsä kylmään avaruuteen. Kesällä, jos seisoi ikkunan edessä, ulkoa tuli jatkuvaa lämpösäteilyä ilmasta, puista ja lämpimistä ikkunankarmeista. Vaikka itsekin säteili koko ajan lämplä pois, myös vastaanotti tarpeeksi korvaamaan sen. Nyt talvella samassa paikassa sitä vain itse säteilee aurinkona, ja kaikki imeytyy ikkunan läpi kylmään ulkomaailmaan. Samalla tavalla kaikki esineet kotona vähitellen jäähtyvät, eivätkä enää lämmitä ihmisiä omalla lämpösäteilyllään.

Ilma, jonka läpi kaikki tuo säteily puikkelehtii, on ehkä saman lämpöistä, ja se on ainoa minkä lämpömittari osaa mitata.

Vierailija
16/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saunassa te jotkut oikein tykkäätte asua...

Vierailija
17/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa.

Vierailija
18/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tuollaista ilmiötä ollut koskaan. Talvellakaan ei ole sisällä kuin 18-19 astetta. 23 astetta, siihen jo melkein sisätiloissa tukehtuu, ei voi tehdä enää mitään tuossa kuumuudessa. 

Itsekin olen aika herkästi paleleva, mutta 23C on todellakin liikaa. Vanhempieni kotona on usein niin lämmintä ja tuntuu että sinne läkähtyy.

19-20C on mulle sopiva, makkarissa viileämpikin.

Suosittelisin ainakin rauta- ja kilpirauhasarvojen tutkimusta näille palelijoille.

Vierailija
19/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aika harvassa kämpässä lämpötila on nyt sama kuin vaikka vielä pari viikkoa sitten helteiden aikaan.

Jos on esim. ilmalämpöpumppu niin lämpötila pysyy pitkälti samana. Kaksi viikkoa sitten se jäähdytti, nyt lämmittää.

Vierailija
20/23 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen aika herkästi paleleva, mutta 23C on todellakin liikaa. Vanhempieni kotona on usein niin lämmintä ja tuntuu että sinne läkähtyy.

19-20C on mulle sopiva, makkarissa viileämpikin.

Suosittelisin ainakin rauta- ja kilpirauhasarvojen tutkimusta näille palelijoille.

Ei ole kilppareissa vikaa. Sen sijaan on sairaus joka "rikkoo termostaatin" eli lämmönsäätely ei toimi oikein. Kesällä etelä-Euroopassa 34-38 asteessa oli oikein mukavaa, ei  ollut edes kuuma eikä juurikaan hikoiluttanut. Sen sijaan kylmää en kestä ollenkaan, menen aivan horkkaan. Yritän jo - ties monettako vuotta - karaista itseäni avannossa ja muutenkin uimalla kylmissä luonnonvesissä monta kertaa viikossa mutta se ei saa minua  lämpenemään tai sietämään kylmää yhtään enempää. 

Sisällä 24 on ideaalein itselle, varsinkin lämmin lattia on tärkeä. Jaloista lähtee kaikki kylmyys kroppaan.