Hallitus kertoo miljardien hätärahoituksesta sähköyhtiöille seuraa Ylen suoraa lähetystä kello 16.55
Kommentit (85)
Ensin ajetaan energiayhtiöt nurkkaan järjettömillä päästömaksuilla vihreän siirtymän vuoksi. Kun mitään vihreää ei olekaan tilalle (vain vihreää venäläistä haketta ja öljyä), tuetaan yhtiöitä miljardeilla. Jos vaan otettas puu-, turve- ja kivihiilivoimalat kuitenkin käyttöön, talvikin on tulossa.
Tuppurainen sanoi 19.7 Iltasanomissa että veronmaksajille ei tule mitään ylimääräisiä kustannuksia.
Demareiden huippuneuvottelijan pohdittu analyysi tilanteesta. Ja huom. hänellä oli Marinin valtuutus.
Luvassa muhkeat bonukset johtajille. Kuluttajilta revitään hillot ja vielä yhteiskunnan kassasta tukiaiset.
Vierailija kirjoitti:
10 miljardia lisää lainaa ja rahat ryövärifirmoille. Moni pomo korkkaa tänään hieman kalliimmat shampanjapullon.
Mutta hoitajille ei vaan ole rahaa.
Demareiden arvovalintoja.
"Mää tarjoon, sää maksat!!"
T: Sanna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta mitäs sitten.
Ruotsi on jo tehnyt saman.
Pakon edessä on täytyy toimia, tai alueet pimenee kokonaan, kun pienemmät sähkölaitokset tekevät konkursseja.
Markkinat hoitaa
Markkinat on täysin sekaisin. Ne eivät pysty selvästikään hoitamaan yhtään mitään.
Nythän sähköä itse tuottavat yhtiöt tekevät valtavia voittoja ylihintaisella sähköllä. Osa myyntiyhtiöistä on kusessa.
Tosin isot myyntiyhtiöt ovat näiden tuottajien omistamia.
Nyt valtio tukee siis ketä? Eikö sähköntuottajien pitäisi ensisijaisesti tukea voitoillaan itse omistamiaan myyntiyhtiöitä? (Väre, Oomi...)
Kuvio ja sen ongelmat ovat osin itseaiheutettuja. Osin Venäjän syytä.
Saksassa on päätetty tukea kuluttajaa. Suomessa sähköfirmoja. Siinä ero.
Pörssihinnoittelu välittömästi seis. Poikkeustila päälle ja sähkön hinnoittelu tuotantokulujen perusteella.
Ehkä kaikki nykyiset sopparit olisi myös nollattava?
Saarikko näyttää siltä ettei tajua yhtään mistä se puhuu
Miten hemmetissä tällainenkin kriisi on kehittynyt ihan muutamassa päivässä
Sannan avustajatiimissä näemmä laskeskeltu paljonko rahaa pitää tuhlata ennen kuin sannan jauhobileet unohtuu sen muun mökän alle. Tai se, ettei sanna ole ottanut testiä hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta mitäs sitten.
Pakon edessä on täytyy toimia, tai alueet pimenee kokonaan, kun pienemmät sähkölaitokset tekevät konkursseja.
Markkinat hoitaa
Markkinat on täysin sekaisin. Ne eivät pysty selvästikään hoitamaan yhtään mitään.
Nythän sähköä itse tuottavat yhtiöt tekevät valtavia voittoja ylihintaisella sähköllä. Osa myyntiyhtiöistä on kusessa.
Nyt valtio tukee siis ketä? Eikö sähköntuottajien pitäisi ensisijaisesti tukea voitoillaan itse omistamiaan myyntiyhtiöitä? (Väre, Oomi...)
Nordpool kiinni. Sähkönmyyntiyhtiöt voivat puolestani mennä nurin. Palataan vähän taaksepäin, jolloin se usein alueellinen, kunnan omistama sähköntuottaja möi itse sähkönsä, asiallisella marginaalilla, ilman pörssiä ja välikäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta mitäs sitten.
Markkinat hoitaa
Saksassa päätettiin tukea kuluttajaa suomalaisten varoilla.
Siis vielä 10 miljardia lisää velkaa, joka luovutetaan sähköyhtiöille sähköpörssipeleihin. Vakuus on aina mahdollista myös menettää kokonaisuudessaan. Jos vakuus olisi riskitön, niin sitä ei edes vaadittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten hemmetissä tällainenkin kriisi on kehittynyt ihan muutamassa ppäivässä
Kaasuputki pysyy kiinni,
Kylmä sää yhtäkkiä
Talvi tuli etuajassa.
Toivotaan tuulisia, lämpimiä säitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta mitäs sitten.
Markkinat hoitaa
Nordpool kiinni. Sähkönmyyntiyhtiöt voivat puolestani mennä nurin. Palataan vähän taaksepäin, jolloin se usein alueellinen, kunnan omistama sähköntuottaja möi itse sähkönsä, asiallisella marginaalilla, ilman pörssiä ja välikäsiä.
Ahhahhaa, katso vaikka helsingin energiaa jos haluat nähdä miten tää oikeasti toimii. Eli hinnat laukkaa kiitolaukkaa ylöspäin kun noille poliitikoille ei näytä riittävän mitkään voitot ja muutenkin helsingin vihreiden mielestä on vaan sitä parempi mitä enemmän sähkö maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hemmetissä tällainenkin kriisi on kehittynyt ihan muutamassa ppäivässä
Kaasuputki pysyy kiinni,
Kylmä sää yhtäkkiä
Talvi tuli etuajassa.Toivotaan tuulisia, lämpimiä säitä!
Toivon että Merkeliä ja muita tämän katastrofin rakentajia paleltaa ensi talvena.
"Virossa ei ole vastaavaa ongelmaa", sanoi Lintilä!
No me viemme koko ajan yhden ydinvoimalan tuotannon verran sähköä Viroon. Ja paikkaamme sitä sitten tuonnilla Ruotsista.
Rahallahan se ilmastokin pelastuu. Eihän meitä vedetä nenästä, eihän?