Kysymys velalla ensiasunnon ostaneille!!
Sinä/te, jotka olette tässä viimeisen 10 vuoden aikana ostaneet ensiasunnon velkarahalla, kuinka paljon lyhennätte asuntoa kuukaudessa?
Ja lisäkysymys, onko sinulla/teillä muita lainoja? Mikä on kokonaissumma mitä lyhennätte kuukaudessa?
En halua tähän ketjuun yhtään kommenttia siitä kuinka typerää on maksaa asunnosta yli 200 000e. Ne jotka ajattelevat nuin, ovat aivan ulapalla todellisuudesta nykypäivän asuntomarkkinoista.
Meillä on 10v sitten ostettu paritaloasunto. Maksoimme siitä silloin "vähän", 240 000e. (Naapuri myi vuosi sitten asuntonsa 310 000e, eli alue on noussut ja sitä myötä asunnon arvo noussut myös). Lisäksi meillä on noin 100 000e maksanut mökki. Kaikkineen lyhennämme lainoja 1300e/kk. Meillä ei ole siis muita lainoja.
Miehen mielestä lyhennämme maltillisesti, mutta omasta mielestäni aika paljon. Tuttavat tosin lyhentävät autoaan 400e ja heidän kokonaislyhennys on 1600e/kk.
Eli miten teillä?
Kommentit (9)
Meillä on asunto, mökki ja autolaina. Lainanlyhennykset yhteensä 1800 e/kk. Asunnon osuus 800 e. Se oli ennen enemmän, mutta kun ostimme mökin niin pienensimme kuukausierää.
"eli alue on noussut ja sitä myötä asunnon arvo noussut myös"
Asutte varmaan Merenkurkun lähistöllä. Muualla nousu on vaatimattomampaa. Kyllähän se alue on voinut tuossa ajassa tosiaan jo 10 cm noustakin.
Ei jessus sentään mä haluaisin nähdä sellaisen henkilön joka ostaa on se ensi tai monesko asuntomsa ilman velkarahaa. Ehkä joku lottovoittaja tuohon pystyisi. Nyt kannattaisi niitä valoja sytytellä siellä vintillä, vaikka sitä sähkön käyttöä pitäisikin rajoitella, niin joku tolkku siinäkin honnassa.
Lyhennysten määrä yksin kertoo hyvin vähän yhtään mistään. Kokonaisuus ratkaisee: tulot, velka, velan korko, muut sijoitukset ja omaisuus
Me ostettiin 14v sitten ensiasunto, vaihdettiin uudempaan pari vuotta sitten mutta pidettiin sama lainamäärä samoilla ehdoilla (maksettiin säästöistä ja sijoituksista erotus). Lyhennämme 510€/kk (lyhennys+korko), lainaa jäljellä vajaa 60t €. Muita lainoja ei ole. Välillä ollaan mietitty sijoitusasuntoa jossa lapset vois asua opiskeluaikana mutta ei vielä olla lähdetty siihen. Itse opiskelen jälleen joten ehkä valmistumisen jälkeen voisi ostaa jos töitä heti löytyisi. Teillä on mun silmään ihan normaali lyhennysmäärä.
Ostettiin kokonaan velkarahalla 200 000 maksava asunto 10v sitten. Lyhennys 900 €/kk. Ei ainakaan tuosta tahtia hidasteta.
Jaahas, Satu-Saarakin palaili taas linjoille.
Het näkee, kuka provo aloituksen on tehnyt.
Täyttä puppua koko aloitus.
Tuo ap vastailee taas itse itselleen.
Pitääpi ketjua yllä, vastamaalla omaan aloitukseensa.
Täys kaheli akka!
En lyhennä asuntoa ollenkaan. Tapanani on huolehtia omaisuudestani, eikä pätkiä sitä palasiksi.