Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu AMK:ssa n.20-vuotiaana ja nyt yli 40-vuotiaana

Amk-opiskelija
03.09.2022 |

Aloitin lukion jälkeen tradenomin opinnot jotka jäi kesken kun ei vain oikein sujuneet opinnot. Ei oikein kiinnostanut. Opintopisteitä sain kasaan n.90. Lopulta jätin opinnot kesken.

Nyt 40+ ikäisenä opiskelen toista vuotta sairaanhoitajaksi. Opinnot edellä aikatauluja, tenteistä ja tehtävistä tulee hyviä numeroita. Saisin opinnot kasaan varmaan 2,5 vuodessa, mutta koulu ei tähän suostu niin menee kolme vuotta. Suoritan opintoja töiden ohessa monimuotona.

Onkohan tässä kyse iästä vai alasta, että opinnot sujuu paljon paremmin? Varmaan ehkä molemmista kyse. Nuorempana ei ehkä niin kiinnostanut opiskelu ja alakin oli väärä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin koulu on helpompaa nyt 33-vuotiaana, kuin mitä se koskaan aiemmin oli. Opiskelen myös amk:ssa. Olen huomannut että elämänkokemus auttaa opinnoissa yllättävänkin paljon (on joku oma ennakkokokemus tai -käsitys aiheesta monesti). Tietty myös se että ala on itselle oikea auttaa opiskeluun motivoitumisessa paljon.

Vierailija
2/6 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullekin koulu on helpompaa nyt 33-vuotiaana, kuin mitä se koskaan aiemmin oli. Opiskelen myös amk:ssa. Olen huomannut että elämänkokemus auttaa opinnoissa yllättävänkin paljon (on joku oma ennakkokokemus tai -käsitys aiheesta monesti). Tietty myös se että ala on itselle oikea auttaa opiskeluun motivoitumisessa paljon.

Varmasti näin. Itsellä vielä sekin, että mulla on lähihoitajan koulutus ja alalta useamman vuoden kokemus, joten ei ole kyse täysin uudesta alasta. Ensimmäisen harkan sain ahotoitua työkokemuksella ja näytöllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuh

Vierailija
4/6 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä täysin päinvastoin. Opinnot jäi myös aikanaan kesken, mutta olen ilmeisesti viettänyt jo liian monta vuotta elämää ilman älyllistä stimulaatiota, että en meinaa enää päästä opinnoista kärryille ja kaikki tuntuu todella vaikealta. Varmaan myös se kymmenen vuoden työttömyys ja masennus näkyy sillä eihän se voi olla vaikuttamatta ihmisen mielenlaatuun tai aivokemiaan. Saa nähdä miten käy opintojen, kun jo ensimmäinen vuosi on näin hankalaa.

Vierailija
5/6 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin myös uuden amk-tutkinnon hieman alle 40v. Kyllä olen sitä mieltä, että elämänkokemus auttoi paljon. Yritin samaa tutkintoa parikymppisenä, mutta olin ihan pihalla silloin, ja jäi kesken.

Aikuisempana oli tosi helppoa suorittaa opinnot. Käydä samalla töissäkin ja hoitaa pienet lapset. Ihmettelen ihan aidosti, mihin aikani käytin parikymppisenä :D

Vierailija
6/6 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan elämänkokemuksella ja työkokemuksella on myös merkitystä. Osaat suunnitella oman aikasi jne.

Hyvältä tuo kuulostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän