Missä asua välivuodella?
Ei vielä ajankohtainen, mutta lukion jälkeen ajattelin pitää pienen hengähdystauon, ennen kuin jatkan yliopistoon. Ovatko muut asuneet kotona vai omassa kämpässä välivuodella? Oma kämppä tietty ois paras ja mukavin, mutta toisaalta houkuttelee jäädä vielä kotiin asumaan. Tulen luultavasti käymään välivuoden aikana jonkunlaisissa töissä ja olisi mukava säästää rahaa yliopisto-opiskeluja varten. Oma kämppä tietty edellyttäisi myös toiselle paikkakunnalle muuton.
Vain asiallisia vastauksia kiitos:)
Kommentit (77)
Pokaat jonkun töissäkäyvän miehen jolla on asunto ja muutat sinne hyyryläiseksi.
Missä asua välivuoden aikana? Siinä sulle otsikko. Ei välivuodella asuta.
Kotona tietysti.
Ja myös yliopistossa opiskellessa, jos sama paikkakunta.
Suosittelisin tekemään pimeitä duuneja ihan hulluna ja sitten Uk - pubiin kaatelemaan tuoppeja 2 kk, sieltä Intiaan 6 kk. Backiin päästyäsi hommaat asunnon ja opiskelupaikan ja/tai duunin.
Kummasti mieli avartuu ja kielitaito karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Juuh sellanen trolli sieltä. Koira välivuoden ajaksi viihdyttämään, milläs maksat eläinlääkärilaskut sitten kun opiskelut painaa päälle etkä ehdi töihin tienaamaan? Moniin yksityisiin vuokra-asuntoihin tai säätiöiden soluihin ei pääse eläinten kanssa, joten saat varautua maksamaan korkeampaa vuokraa. Koiraa pitää myös lenkittää ja ruokkia silloinkin kun haluaisit juosta luennolta opiskelukaverien kanssa dokaamaan.
Juuri samaa ajattelin millä maksaa koiran eläinlääkäri kulut. Moni otta koiran tai kissan.Kumpaakin täytyy käytää eläinlääkäri ja hinta on sama kumallakin.On terveystarkistukset, hammastarkistukset,rokotuset kissalekkin,vaikka olisi sisä kissa.Sirutukset,madotukset ja ravinto.Koira tai kissa todella ei ilmainen ole pitää opiskelijankaan.Lisäksi kaikin vuokra asuntoihin ei Koiraa tai kissa saa tuoda mukana.Mutta jos vanhemmat kaiken kustantaa mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa myös tietää mitä muut ovat tehneet välivuodella? Itsellä voisi tulla välivuoden aikana jo pitkään suunniteltu koiran hankinta ajankohtaiseksi. Ja varmasti tulee tehtyä oikeiden töiden lisäksi joitakin vapaaehtoishommia esim esyllä.
ap
Koira ja sitten heti opiskelemaan...
Onko siinä jotain vikaa? Koira kyllä tulee mukaan opiskelemaan ja siitä huolehditaan. Se, että koiran hankkii elämäntilanteessa, jossa on vähän väljempää ei automaattisesti tarkoita sitä, että siitä luovutaan, kun tulee kiireisempi aikakausi elämässä.
ap
Jos saat töitä niin paljon, että siitä jää jotain säästöönkin omien ja koirasi kulujen jälkeen, se ei niin kovin väljää ole. Ei niistä hommista paljon makseta, mihin ei vaadita koulutusta. Aloituspalkka varsinkin aika pieni. Ja jos teet vähän tunteja, se ei myöskään nouse.
Itse asuin vanhempieni luona. Kävin töissä ja sain tolkuttomasti rahaa säästettyä ja aloitin silloin sijoittamisenkin. Tyrkytin kyllä vanhemmille maksua ruuasta ja asumisesta kun sain kerran ihan hyvää palkkaakin mutta eivät huolineet. Sanoivat ettei tarvitse maksaa mitään, säästä vaan koska tulet vielä rahaa tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa myös tietää mitä muut ovat tehneet välivuodella? Itsellä voisi tulla välivuoden aikana jo pitkään suunniteltu koiran hankinta ajankohtaiseksi. Ja varmasti tulee tehtyä oikeiden töiden lisäksi joitakin vapaaehtoishommia esim esyllä.
ap
Koira ja sitten heti opiskelemaan...
Onko siinä jotain vikaa? Koira kyllä tulee mukaan opiskelemaan ja siitä huolehditaan. Se, että koiran hankkii elämäntilanteessa, jossa on vähän väljempää ei automaattisesti tarkoita sitä, että siitä luovutaan, kun tulee kiireisempi aikakausi elämässä.
ap
Miten rahoitat opiskellessa koiran ylläpidon? Esim. Yllättävä 450 € eläinlääkärissä käynti? Jos käyt opintojen aikana töissä onko sinulla riittävästi aikaa koiralle?
Vierailija kirjoitti:
Oma kämppä tietty edellyttäisi myös toiselle paikkakunnalle muuton.
Miksi?
Välivuotena kannattaa varmaan asua jossain missä ei ehkä muuten tulisi asuttua. Uudet kokemukset ja ihmisenä kasvaminen ovat kai vähän se välivuoden idea. Jos kielitaito on kohtuullinen niin vaikkapa työskentely ulkomailla on kelpo vaihtoehto. Itse vietin välivuoteni työskennellen ensin puoli vuotta Irlannissa ja toisen puolen Englannissa ja olen hyvin tyytyväinen kokemuksiini.
Lueskele tuolta kokemuksia
Minä luulin otsikosta että kyse on ulkomaista, jäänkö mamman nurkkiin vai maksanko oikein itse vuokraa:D Olisin ehdottanut Portugalia, heh.
Kotona olin. Hain kyllä vapaaehtoisena, mutten päässyt.
Intissä käskettiin laittamaan kortti kotiin poislähtiessä, milloin olet perillä; olin kyllä kotona ennen korttia :)
"Tulen klo. 13 junalla, laita pottumuussia ja lihapullia" :)
Vierailija kirjoitti:
Lueskele tuolta kokemuksia
Muutama ihan mielenkiintoinen, vaikken montaa jaksanutkaan lukee
Mä olin jenkeissä au pairina välivuoden, mutta jos nyt saisin päättää niin muuttaisin omilleni. Jos sulla on kohtuulliset tulot niin ehdit sisustamaan kotia ja suunnittelemaan tulevaa rauhassa. Tietty kotona asuminen on taloudellisesti järkevää, mutta mulle olisi tehnyt hyvää itsenäistyä aikaisemmin.
Välivuonna tai välivuosi, ei ole oppi erityisen hyvin mennyt perille.
On teillä kiltit vanhemmat. Mut äiti otti rahaa asumisesta ja ruoasta heti, kun lukio oli käyty. Ei kotona säästänyt mitään kesätöistä. Syksyllä muutin heti omaan kotiin.
Mites joku kansanopiston linja? Asut siellä ja opiskelet samalla jotain, jonka saa sitten aikanaan luultavasti hyväksilukea.
Juuh sellanen trolli sieltä. Koira välivuoden ajaksi viihdyttämään, milläs maksat eläinlääkärilaskut sitten kun opiskelut painaa päälle etkä ehdi töihin tienaamaan? Moniin yksityisiin vuokra-asuntoihin tai säätiöiden soluihin ei pääse eläinten kanssa, joten saat varautua maksamaan korkeampaa vuokraa. Koiraa pitää myös lenkittää ja ruokkia silloinkin kun haluaisit juosta luennolta opiskelukaverien kanssa dokaamaan.