Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergialääke yliannostus??!

03.09.2022 |

Mulla alko siis oleen äsken pieniä allergisia oireita maitoon(reagtio olis varmaan ollu aika pieni) ja siinä paniikissa otin sit 4 antihistamiini tablettia jotka 0n 5mg, ja määrätty annos on 1 tabletti päivässä. Otin myös 2 prednisolonia jotka 0n 20mg (2 tablettia oli siis määrätty allergiseen reagtioon). Nyt oon sit ihan paniikissa kun tajusin heti sen jälkeen ettei varmaan ois kannattanu ottaa niitä kaikkia. Eli jos joku tietää et onks se ihan ok tai et mitä mun pitäis tehä.
Oon siin 14v tyttö joka on allerginen maidolle
Eikä kotona oo nyt muita

Käyttäjä9549

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti päivystys-apuun 116 117 niin saat tietoa ja neuvoja.

2/5 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita heti päivystys-apuun 116 117 niin saat tietoa ja neuvoja.

Kiiti neuvosta, kysyn nyt vielö et luuletko et voiko olla vaarallista?

Käyttäjä9549

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin tämä kerta-annoksena vaarallista on, saattaa ruveta väsyttämään aika lahjakkaasti kohta. Soita kuitenkin sinne ylempänä neuvottuun numeroon. Perus antihistamiineja jotkut syö 2x2 päivässä eli tuskin tällä nyt vielä myrkytysoireilua tulee. Mutta siihen alkavaan paniikkiinkin saanee sieltä terveysneuvonnasta apua.

4/5 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuskin tämä kerta-annoksena vaarallista on, saattaa ruveta väsyttämään aika lahjakkaasti kohta. Soita kuitenkin sinne ylempänä neuvottuun numeroon. Perus antihistamiineja jotkut syö 2x2 päivässä eli tuskin tällä nyt vielä myrkytysoireilua tulee. Mutta siihen alkavaan paniikkiinkin saanee sieltä terveysneuvonnasta apua.

Kiitti! Vähän enemmän vaan holettaa et noitten 4 antihistamiinin lisäks otin vielä kaks noita prednisoloneita

Käyttäjä9549

Vierailija
5/5 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan silti, jos joku muukin tarvitsee tietoa.

Prednisolon on kortisoni, ei allergialääke. Ottamasi annostus allergialääkettä voi väsyttää, voi aiheuttaa joitain muitakin oireita, mutta tuskin vakavia. Ei kannata noin montaa antihistamiinitablettia ottaa kerralla. 

Jos on vahvasti yliherkkä / allerginen jollekin aineelle ja altistuu sille, antihistamiini + kortisoni on hyvä ensiapu. Kortisonia on esim kyypakkauksessa. Olen joskus ollut siviilissä tilanteessa, jossa henkilölle tuli voimakas äkillinen allerginen reaktio. Annoin hänelle antihistamiinia + kyypakkauksen kaikki 3 tablettia ambulanssia odotellessa. 

Kovasti allergisille tarvittaessa nopeasti olisi hyvä olla saatavilla Epipen adrenaliinikynä. He, joilla on ollut vakavia oireita, heillä yleensä on Epipen resepti kirjoitettu. Jos altistustilanteessa todennäköisesti on iso mahdollisuus voimakkaille allergisille oireille, niin pitää aina ottaa yhteys päivystykseen tai vakavissa tilanteissa 112. 

-Sh 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän