Lue keskustelun säännöt.
Ketogeeninen ruokavalio
02.09.2022 |
En oikein ymmärrä onko lihalla, voilla ja rasvoilla eläminen pitemmän päälle terveellistä ja pitää elimistöä keto-tilassa?
Fanaattisemmat eivät syö viljaa ja perunoita ollenkaan, ehkä muita kasviksia vähän. Hedelmiä eivät koska niissähän on luontaista sokeria.
Itse kakkosdiabetiikkona syön monipuolista kotiruokaa, välttäen liikaa leipää, rasvaa. Syön paljon kasviksia, hedelmiä, kylässä en tee numeroa vaan otan vähän herkkuakin. Joskus kotonakin. Sokeriarvot pysyy kurissa.
Mutta jos höynähtäisin liha, pekoni, voi - kuurille kasviksia välttäen, huh sentään!
Kommentit (3)
Ap keksii nyt omasta päästään jutut. Provoilla voit, mutta luuletko kenenkään uskovan juttujasi?
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ketogeeninen ruokavalio ei ole Atkinsin dieetti. Rasvat voi itse valikoida vapaasti, kunhan hiilihydraatit pysyvät aluksi Max 20 grammassa. Ensimmäiset 3 viikkoa on hyvä pitää myös melko korkeita proteiinimääriä. Kun ketoosiin on päästy , eli siihen, että keho kunnolla valmistaa kehon rasvoista kettoaineita energiaksi, voi hiilihydraattia spa nostaa 50grammaan. Tavoitteena on joustavuus: voi siirtyä takaisin hiilihydraatin polttoon ja sieltä takaisin rasvanpolttoon ja ketoosiin. Itse en syö lainkaan punaista lihaa, enkä siis pekonia. Käytän oliiviöljyä, voita ja kookosöljyä paistamiseen. Syön vihreitä kasviksia paljon, jonkun verran kananmunaa, juustoa, kalaa, kanaa, pähkinöitä, siemeniä ja kasvisproteiineja (esim. vöneriä)..Itseäni tämä ruokavalio on piristänyt ja laihduttanut yhdistettynä pätkäpaastoiluun. Hyvä, että a.p. lle sopii oma ruokavalionsa.