Miten saada vanhus hoitolaitokseen?
Kyseessä yksinasuva vanhus, jolla muistinheikentymää ja fyysisiäkin rajoitteita on. On yksinäinen, vaikka useita kertoja viikossa käydään (me lapset) hänen luonaan ja joka päivä käy joku (naapurit tai kotihoito). Mihin hänet pitäisi laittaa asumaan, jotta viihtyisi. Kukaan lapsista ei mielellään ottaisi häntä kotiinsa, tietenkään. Miten olette järjestäneet vanhuksenne asumisen, kun kotona pärjääminen/viihtyminen on hankalaa?
Kommentit (17)
Monen vanhuksen yksinäisyys tarkoittaa omaisten ikävöimistä. Ei siis sitä, että naapuri käy kyläilemässä tai viereisissä huoneissa olisi Pirkko ja Esko, joiden kanssa istua hoivakodin päiväsalissa katsomassa telkkarista Avaraa luontoa. Sen vuoksi moni vanhus on yksinäinen hoivakodissakin. Ma muistisairas kaipaa omaisiaan jo 5 minuuttia sen jälkeen, kun omaiset ovat lähteneet.
Fyysisten rajoitteiden suhteen kannattaa selvittää, millaisia apuvälineitä on saatavilla ja voisiko asuntoa järjestää siten, että siellä pärjäisi paremmin. Esim lattioille enemmän tilaa, jotta voi kulkea rollaattorin kanssa.
Voisitte kysyä mahdollisuutta saada vanhus mukaan päivätoimintaan. Jospa hän siellä saisi sen verran seuraa ja virikkeitä, että viihtyisi välillä yksinkin. Toinen vaihtoehto olisi SPR:n ystävätoiminta.
Muutto toiseen paikkaan yleensä pahentaa muistisairaan tilaa, ja kuten yllä jo kerrottiinkin, kunnallisen puolen hoivakotiin ei vielä tuossa vaiheessa pääse. Yksityiset palvelutalot taas ovat todella kalliita.
Sellaisestakin tapauksesta olen kuullut, että kaksi jo vähän vaivaista ystävystä muuttivat yhteen asumaan, niin heillä oli seuraa toisistaan. Toinen liikkui huonommin ja toisella oli muistiongelmia, mutta toisiaan auttaen he pärjäsivät.
Eikös se juuri hoitajamitoituksen myötä ole vaikeutunut kun suuri määrä paikkoja on kiinni koska ei ole hoitajia.
Ei sinne hoitokotiin vain mennä eikä laiteta, ihan on jono meiningillä, voi jopa 3 kuukautta jonottaa palveluasumiseen. Siellä ei ihmisen elo ja olo sen mukavampaa ole, yksin pienessä kanakopissa laitostuu, laitoksen päiväjärjestys ja säännöt, hoitajat määräävät. Viriketoimintaa ei ole ja televisio päivähuoneessa auki yötäpäivää, ei moni muistisairas halua katsoa sitä, koska ei enää ymmärrä.
Rollaattori hänellä onkin käytössä ja sillä liikkuminen sujuu sisällä ihan ok. Meillä lapsilla on omat työmme emmekä pysty joka päivä käymään, matkakin on jo esteenä. Minä soitan hänelle joka päivä ja hän soittaa minulle monta kertaa päivässä. En asu samalla paikkakunnalla hänen kanssaan, muut lapset kylläkin asuvat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne hoitokotiin vain mennä eikä laiteta, ihan on jono meiningillä, voi jopa 3 kuukautta jonottaa palveluasumiseen. --
Äitini jonotti 6 kuukautta, kun oli jo todettu, ettei hän pärjää kotona yksin. Kotihoito kävi 20 tuntia viikossa, äiti ei tunnistanut kotiaan kodikseen, ei muistanut että miehensä oli kuollut 15 vuotta sitten, ei päässyt itse ylös jos kaatui, oli jatkuvasti lähdössä lapsuudenkotiinsa 60 km päähän, ei osannut käyttää puhelinta tai turvaranneketta, riisui vaipat salaa ja piilotteli niitä eri paikkoihin...
Vierailija kirjoitti:
Rollaattori hänellä onkin käytössä ja sillä liikkuminen sujuu sisällä ihan ok. Meillä lapsilla on omat työmme emmekä pysty joka päivä käymään, matkakin on jo esteenä. Minä soitan hänelle joka päivä ja hän soittaa minulle monta kertaa päivässä. En asu samalla paikkakunnalla hänen kanssaan, muut lapset kylläkin asuvat. Ap
Tarvitsisiko hän jotain muita apuvälineit? Esim tarttumapihtejä, jos on vaikea kumartua tai kyykistyä, kun jotain tipahtaa lattialle tai jos jokin tavara on kaapissa liian korkealla? Suihkutuoli? Kaide kylpyhuoneen seinään, jotta on helpompi nousta pöntöltä? Jos kotihoito kerran käy jo, voisi kotihoidolle ehdottaa, että vanhuksen luona kävisi fysioterapeutti tekemässä arvion, millaisia apuvälineitä vanhus saattaisi tarvita. Monia niistä voi ostaa joko itse omaksi tai lainata terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta.
- nro 2 -
Ei niihin paikkoihin tahdo nykyään päästä millään ennenkuin on ihan avuton ja kykenemätön. Isä pääsi vasta kun mitenkään enää ei pärjännyt eikä äiti pystynyt hoitamaan. Nyt äiti asuu yksin ja taas pelataan kotiavulla,apuvälineillä ja kävijöillä. Yksinäisyyttä valittaa vaikka hänen luonaan käy lapset, kotihoito,tuttuja ja diakoniasta auttaja. Ei osaa yhtään olla ilman jotakuta. Fyysinen terveys on hatara ja pää ei pelaa. Ei ole riittävän huonokuntoinen vanhainkotiin tms paikkaan. Ja päivätoiminnassa käy kahdesti viikossa. Pelkään että käy kuten isälle että lopuksi kannetaan lanssiin ja viedään osastolle sänkypotilaaksi odottamaan loppua.
Vanhukset haluavat pilata lastensa elämät, koska itse kokivat saman. Laitokseen vain, yhteydet poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset haluavat pilata lastensa elämät, koska itse kokivat saman. Laitokseen vain, yhteydet poikki.
Mikä hourupää siellä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Kärräänkö ovelle yön pimeydessä kuten aviottomat lapset luostaton porteille joskus ennen ?
Ei sinne muuten pääse , jos silloinkaan.
Ainoastaan itsemaksavana pääsee tuon kuntoinen mihinkään hoitolaitokseen. Jos ei aiheuta vaaraa itselle ja muille, vanhus pidetään kotona kotihoidon turvin. Petiin hoidettavanakin joudut kotona virumaan loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisiko hän jotain muita apuvälineit? Esim tarttumapihtejä, jos on vaikea kumartua tai kyykistyä, kun jotain tipahtaa lattialle tai jos jokin tavara on kaapissa liian korkealla? Suihkutuoli? Kaide kylpyhuoneen seinään, jotta on helpompi nousta pöntöltä? Jos kotihoito kerran käy jo, voisi kotihoidolle ehdottaa, että vanhuksen luona kävisi fysioterapeutti tekemässä arvion, millaisia apuvälineitä vanhus saattaisi tarvita. Monia niistä voi ostaa joko itse omaksi tai lainata terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta.
- nro 2 -
Suihkutuoli hänellä on jo, mutta ei tahdo apua peseytymisessä, vaikka ei enää pysty itseään pesemään. Kotihoidosta sanotaan, että he eivät voi väkisin pestä ketään, joten peseytyminen on vähän retuperällä. Vaikeata, kun on hankala ihminen, on aina ollut. Ap
Yhteys palvelutarpeen arviointiin. Hoiva-asumiseen hän ei vielä pääse, mutta asunnon hankkiminen palvelutalosta on yksi vaihtoehto. Silloin asutaan ihan yhtä itsenäisesti kuin nyt, mutta halutessaan voi käydä syömässä saman rakennuksen ravintolassa (maksua vastaan, tietysti) ja on harrastusmahdollisuuksia (bingoa yms) ja seuraa. Ja siivous- ym palvelua voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- nro 2 -
Suihkutuoli hänellä on jo, mutta ei tahdo apua peseytymisessä, vaikka ei enää pysty itseään pesemään. Kotihoidosta sanotaan, että he eivät voi väkisin pestä ketään, joten peseytyminen on vähän retuperällä. Vaikeata, kun on hankala ihminen, on aina ollut. Ap
Ymmärrän ongelmallisen tilanteen, mutta ei hoivalaitoksissakaan ketään väkisin pestä. Peseytymiseen saattaisi löytyä jotain apukeinoja, jos fysioterapeutti kävisi arvioimassa tilateen.
Osaatko arvioida - peseytymisen lisäksi - mitä ovat ne arkipäivän asiat, joihin hän tarvitsisi apua tai apuvälineitä? Laittaako itse vielä ruokaa vai käykö ateriapalvelu? Kuka hoitaa hänen ostoksensa kaupasta? Te omaiset? Miten siivoaminen onnistuu? Vai siivoatteko te siellä käydessänne?
Mitä tulee sitten yksinäisyyteen ja viihtymiseen, niin tässä on vanhusten kanssa se suurin ongelma. Kuten jo kommentissani 2 kerroin, usein vanhuksen yksinäisyys on omaisten kaipuuta. Ihan sama, vaikka vanhuksen kotona ravaisi 10 ihmistä päivässä, jos nämä eivät kuitenkaan ole omaisia. Jos kuitenkin yksinäisyys on pelkästään seuranpuutetta eli ei ole väliä, kuka Pirkko tai Esko on juttukaverina, kunhan joku vaan on, niin kunnan sosiaalipuolelle yhteys ja voi kysellä, millaista toimintaa kunta järjestää vanhuksille. Myös seurakunnilla saattaa olla sopivaa toimintaa. Kyyti paikan päälle ja takaisin toki maksaa, mutta voi myös kysyä sosiaalityöntekijältä, onko vanhuksen mahdollista saada sosiaalihuoltolain mukaista liikkumisen tukea eli kuljetuspalvelua. Tämä on siis eri asia kuin Kelan maksama taksi. Kelan maksamilla kyydeillä mennään vain terveydenhuoltoon, mutta sosiaalipuolen kuljetuspalvelulla tehdään vapaa-ajan matkoja esim kauppaan tai vaikka just vanhusten virkistystoimintaan.
Omat vanhempani ovat jo yli 90v ja asuvat kahdestaan omassa kodissaan.Pärjäävät vielä kohtuullisen hyvin apuvälineiden kanssa ja kun toisesta on seuraa, ovat pääsääntöisesti ihan tyytyväisiä. Äitini on luonteeltaan sellainen, ettei viihdy vieraiden ihmisten kanssa vaan ainoastaan omaistensa sekä muutaman ystävänsä, jotka valitettavasti ovat joko kuolleet tai hoivalaitoksissa. Näin siis jo silloin, kun äitini oli keski-ikäinen. Mitään kodin ulkopuolisia harrastuksia hänellä ei ole koskaan ollut. Kun äitini joskus vuosia sitten valitti yksinäisyyttään, ehdotin hänelle vanhusten päivätoimintaa. Mutta se oli äidilleni ihan ehdoton ei. Ei hän halunnut seurakseen jotain vieraita vanhuksia vaan omaisensa. Millainen tämä sinun vanhuksesi on? Millainen hän oli ennen? Nimittäin jos hän ei ole ennenkään viihtynyt entuudestaan tuntemattomissa porukoissa, on mahdollista, ettei viihdy nytkään.
- nro 2 -
Julkiselle puolelle ei varmasti pääse hoitoon tuolla kuvauksella. Siellä kait saattaa päästä hoitoon sitten kun ei pärjää kotona enää kolmella kotihoidon päivittäisellä käynnillä.
Jos on varaa niin yksityiselle voi saada rahalla.
Joko joku lapsista ottaa kotiinsa tai sitten hoidattaa porukalla kotiinsa tai ostatte kotiin lisää hoitoa/seuraa..