inhottava tunne siitä, että yritetään feidata pois työpaikalta
Työpaikalla uudet työntekijät otetaan aina tosi hyvin vastaan. Itse olen alusta asti saanut tuntea itseni vvähäpätöiseksi. Minulle naureskellaan ja jätetään kertomatta asioita. Kutsumatta kokouksiin. Uudet työtekijät esitellään aina intrassa, jopa harjoittelijat. Minua ei ole esitelty koko aikana, kun olen ollut täällä yli vuoden.
Kommentit (34)
MINÄ MUN EHDOTUS kirjoitti:
varmaan jo kyllästyneet sinun jo vuoden kestäneisiin ylypieruihisi. SYY ON TIETENKIN TYÖ KAVEREIDEN. PEILI KUVASTA NÄÄT KOULUTETUN IDIOOTIN.
Mikä on ylypieru?
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut feidaamisesta, käytä suomea. Olet taatusti omahyväinen ja ällöttävä ja tehostat itseäsi heittelemällä anglismeja puheeseesi, kukaan ei vaan jaksa sua kuunnella. Mene pois kiusaamasta muita.
Työssäni en käytä anglismeja vaan ihan suomenkieltä. Ja millä perustein pidät omahyväisenä?
MINÄ MUN EHDOTUS kirjoitti:
varmaan jo kyllästyneet sinun jo vuoden kestäneisiin ylypieruihisi. SYY ON TIETENKIN TYÖ KAVEREIDEN. PEILI KUVASTA NÄÄT KOULUTETUN IDIOOTIN.
Aika lapsellista, ootko yläasteella? Mene takaisin tunnille.
Kiitä Luojaasi tuosta feidaamisesta ja lähde litomaan.
Vierailija kirjoitti:
Syö aika rankasti työmotivaatiota. Ei huvita enää panostaa, kun ei saa minkäänlaista palautetta.
Eikös se palaute ole palkka?
Rahan takia töihin mennään. Ei ihmissuhteiden vuoksi
Tuosta intrassa esittelystä voit kysyä suoraan esihenkilöltä, hyvin tod.näk. se olisi ollut hänen vastuullaan.
Kuka hoiti tehtäviäsi ennen sinua? Mahdollinen selitys muiden käytökseen voisi olla, että he olettivat jonkun muun, pidetyn henkilön saavan tehtäväsi.
Ota asia puheeksi esihenkilön kanssa, jos teillä on luottamuksellinen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta intrassa esittelystä voit kysyä suoraan esihenkilöltä, hyvin tod.näk. se olisi ollut hänen vastuullaan.
Kuka hoiti tehtäviäsi ennen sinua? Mahdollinen selitys muiden käytökseen voisi olla, että he olettivat jonkun muun, pidetyn henkilön saavan tehtäväsi.
Ota asia puheeksi esihenkilön kanssa, jos teillä on luottamuksellinen suhde.
Mulle käy aina näin, että minut otetaan jonkun muun, jolle paikkaa on pedattu, tilalle. :(
Inhottava tunne, kun joku on olevinaan niin stadilaista ja käyttää slangisanoja ymmärtämättä niiden merkitystä XDDDDDDD.
Vierailija kirjoitti:
Inhottava tunne, kun joku on olevinaan niin stadilaista ja käyttää slangisanoja ymmärtämättä niiden merkitystä XDDDDDDD.
Ai, kyllä minä ymmärsin. T. paljasjalkainen stadilainen
Kuulostaapa tutulta.
Mä olin pitkään samassa firmassa eri tehtävissä ja usean eri pomon alaisuudessa. Koin hyväksytyksi tulemisen tunnetta ja sitä että osaamiseeni ja vastuunkantokykyyni luotetiin.
Sitten tuli erittäin narsisti....ksi jo aiemmin tunnistettu esihenkilö kehiin ja koin että ensimmäisestä kokouksista alkaen hän näpäytteli minua julkisesti. Tuntui että mitä tahansa sanon (sellaisiakin positiivisia asioita joista kuka tahansa muu olisi ilahtunut) hänen napakka äänensävy ja elekieli kertoi närkästyksestä. Enkä yhtään ymmärrä miksi näin.
Hän oli hyvin dominoiva persoona ja sai hetkessä minut ja suurimman osan muistakin vaikenemaan. Olimme kuin tokaluokkalaisia 70 luvulla jossa matriarkaalinen, ankara ope puhuu luokan edessä ja antaa sitten vain suosikkioppilailleen puheenvuoron.
Tällainen käytös alaisia kohtaan ei välttämättä kumpua mitenkään alaisen ammatillisen osaamisen puutteesta vaan ihan siitä että esihenkilö ei siedä jonkun persoonaa tai hänellä on joku aiempi takauma samankaltaisesta tai näköisestä henkilöstä josta ei ole pitänyt.
Tällaisilla avoimen toksisilla ihmisillä on vain se ikävä puoli etteivät he kykene peittelemään sitä että eivät pidä jostain henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kokouksissa jaellaan puheenvuoroja ja kysytään mielipiteiltä vain tietyiltä tyypeiltä. En kuitenkaan ole mikään tyhmä vaan todella koulutettu henkilö.
Tämä on tuttua.
Meillä oli sama tilanne jopa yrityksen keskijohdossa.
Johtajatar kysyi kokouksissa kommentteja pääsääntöisesti tietyiltä joilta HÄN SAI HALUAMANSA VASTAUKSEN.
Hän ei halunnut kuulla negatiivisia, kyseenalaistavia tai omasta näkemyksestä poikkeavia kommentteja.
Ensin tämä aiheutti närkästystä, tyrmistystä, vihaisuutta ja alemmuuden tunnetta. Sitten kun asiaa märehti tarpeeksi ja jutteli muiden samassa asemassa olleiden kanssa, aloinkin ajatella että pääsen itse helpommalla kun olen hänen kanssa (ja muiden) aina samaa mieltä ja toistan samoja yleisesti firman businesskielessä käytettäviä maneereita kuin papukaija.
Turha aiheuttaa närää pomolle ja itselleenkin taistelemalla tuulimyllyjä vastaan.
Mutta tästähän seurasi muutamassa vuodessa kyynistyminen, tympääntyminen, jopa agressiiviset tunteet pomoa ja koko firmaa kohtaan, väsyminen ja työuupumus.
Lähdin lätkimään ja etsin itselleni työpaikan jossa osaamistani ja kokemustani arvostetaan edes hitusen.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4617562/tyoyhteisossa-tapahtuva-nokitte…
Tuossa ketjussa oli paljon aiheeseen liittyvää.
Zemppiä sinulle.
Jos tiedät että olet aiemmin pärjännyt ihmisten kanssa sekä sinulla aina ole ollut tuollaisia fiiliksiä työyhteisössä, niin silloin nykyisessä on jokin vialla.
Pitkää pinnaa vaan ja yritä tutkia vähän taustoja ja tarkkaile tilanteita joissa sinusta tuntuu että tulit esim sivuutetuksi. Jostain saattaa löytyä selitys.
Usein työpaikalla kiusaaminen (ainakin naisten keskuudessa) saattaa johtua ihan vaan kateellisuudesta. Ja kateellisuuden aiheita voi olla monia:
- joku halusi sinun saaman pestin
- olet koulutetumpi kuin kiusaaja
- olet pätevämpi ja kokeneempi
- joku kokee alemmuuden tunnetta sinuun nähden....missä tahansa asiassa
- oletko jonkun suosiossa ja siksi joku muu ärsyyntyy siitä ja alkaa dissata
- oletko työpaikallasi keskivertoa kauniimpi, tämäkin saattaa ärsyttää joitakin
Syitä voi olla lukemattomia.
Me koulutetutkin aikuiset ihmiset käyttäydymme joskus tiedostamattomastikin todella oudosti.
Älä jää kuitenkaan loputtomadti pohtimaan asiaa, se vaan suurenee omassa päässä ja kohta alkaa näkemään ja havainnoimaan muka jotain mitä ei ole edes tapahtunut tai joku tahaton unohdus/ moka tulkitaan tahalliseksi.
Se syö vain sinua itseäsi.
Ei tule mitään mieleen. En ole tuntenut näitä ihmisiä etukäteen.