Pese pyykit ja astiat ajastimella aamuyöllä !
Sähkö on halpaa aamuyöllä 02-06 välillä.
Opeteltiin ajastamaan pyykinpesukone ja astianpesukone pesemään säästöohjelmilla aamuyöllä.
Hyvin toimii. Jatkossa tehdään näin ainakin tämä talvi.
Jätän pyykeistä sitten rumpukuivauksenkin väliin ja ripustan aamullla telineelle kuivumaan.
Meillä on myös hyvät palohälyttimet ja kosteusanturit joten riski ei siinä mielessä ole suurempi.
Tuosta Fingridin kaaviosta näkee miten sähkön hinta ja saatavuus vaihtelee. Yleensä aamuyö on sitä halvinta aikaa ja jostain syystä tuulivoimaa saadaan myös yöllä paljon.
Jos kaikki toimisivat näin, saataisiin huippukulutusta tasattua ja sähkön hinta ei nousisi niin paljoa aamupäivällä ja ilta klo 17-20 välillä.
Kaikki hyötyisivät.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
Kommentit (211)
Just. Jätä pesukoneet vahtimatta ja jos vahinko tulee, vakuutusyhtiö ei maksa sen paremmin vesivahinkoa kuin konettakaan. Lue kotivakuutusehdot.
Meillä herää palvelija kello 3 aamuyöstä pesemään tiskit ja pyykit käsin. Aamulla sitten surauttaa blenderin käyntiin siinä 5:30, että herätään aamupalalle.
Vierailija kirjoitti:
Just. Jätä pesukoneet vahtimatta ja jos vahinko tulee, vakuutusyhtiö ei maksa sen paremmin vesivahinkoa kuin konettakaan. Lue kotivakuutusehdot.
Siinä ei mitään vesivahinkoa pääse syntymään kun kone on märkätiloissa jossa kaksi lattiakaivoa.
En ala naapureita häiriköimään pyykinpesukoneella yöllä, talossa on huono äänieristys niin kuuluu se koneiden jyminä päivälläkin tarpeeksi kun on muuta metakkaa, auta armias jos hiljaisessa talossa alkaisi jytisemään yöllä pyykkikone mikä meteli siitä tulisi.
Astianpesukonetta mulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei haittaisi muuten, voin itse nukkua vaikka kone käy yöllä. Usein valvonnan paljon.
Mutta jumalauta, naapurit valittaneet ennenkin pesukoneen äänistä (noin klo 13-19 välisenä aikana) eli saisin takuulla valituksia pyykin pesusta yöllä, sitten häädön.
Meillä kaikilla kun ei ole sitä omakotitaloa.....
Pyykinpesu ei ole kiellettyä yöllä, kuuluu normaalin elämisen ääniin. Taloyhtiön järjestyssäännöt eivät voi kieltää sellaista, mikä ei perustu lakiin.
Mun astiakoneessa on toiminto, jossa piippaa kovaäänisesti useita kertoja ohjelman valmistuttua. Ei saa kytkettyä pois. Mahtaisi naapurit tykätä yöäänistä. Taloyhtiössä on pyykin pesu kielletty 22-07.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei haittaisi muuten, voin itse nukkua vaikka kone käy yöllä. Usein valvonnan paljon.
Mutta jumalauta, naapurit valittaneet ennenkin pesukoneen äänistä (noin klo 13-19 välisenä aikana) eli saisin takuulla valituksia pyykin pesusta yöllä, sitten häädön.
Meillä kaikilla kun ei ole sitä omakotitaloa.....
Onneksi ei ole sitä omakotitaloa, niin saadaan nukkua yöt rauhassa. Hyvä yöuni on tärkeämpää kuin rahat. Minä maksan sähköni ja ostan hyvää ruokaa. En oikein ymmärrä työtä vöyhötystä. Aina on laskut maksettu. Lopettakaa se leipominen.
Vierailija kirjoitti:
On saatavilla ihan vastaavia kosteusvaroittimia kuin palovaroittimetkin on. Jos sinulla on sellainen niin millä perusteella voi evätä korvaukset jos palovaroitin toimii tulipalon tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Joo voi olla aika nihkeetä korvausten kanssa, jos ilmenee että tiskikone ollut tyypilliseen tapaan yöllä päällä ja joku letku poksahtanut aiheuttaen vesivahingon ja ruiskinut siellä tuntikaupalla aamuun saakka niin että keittiö tulvii.
Vierailija kirjoitti:
miten sen vahtimisen käytäännössä vakuutusyhtiö todentaa? Ihan vain kelloaikojen mukaan vai? Voin olla klo 2 yöllä viereisessä huoneessa hereillä tai unessa. Reaktioaika voi olla sama.
En, sillä sen kosahtamisen maksaa vakuutus, olin sitten hereillä tai en.