Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolaina ja sen vaikutus vanhempien tukiin

Stressaantunut
30.08.2022 |

Tilanteemme on siis seuraavanlainen:
Kotona asuu 17 vuotias (parin kk kuluttua 18) jolla opintotuki sekä opintolaina. Kotona asuu myös pieni lapsi (5v) ja isomman lapsen biologinen isä ja äitipuoli eli minä. Biologinen äiti ei ole kuvioissa mukana ja mies on yh.

Mies on töissä mutta uo vie ison siivun tuloista ja itse olen ainakin vielä työtön kelan rahalla elävä. Vielä meillä ei ole kauheaa hätää rahan vuoksi mutta kun vanhin täyttää 18 niin hänestä saadut tulot tippuvat.

Kysymys olisikin siis että vaikuttaako vanhimman lapsen opintolaina jos vanhemmat hakevat toimeentulotukea tai asumistukea. Ymmärtääkseni ainakin opintotuki vaikuttaa noihin tuloihin.

T. Epätietoinen ja stressaantunut

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon mitalla

Vierailija
2/7 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tuskin saat tuohon kysymykseesi asiallisia vastauksia. KELAn sivuilla voi kysyä ja sieltä saa vastauksen todella nopeasti, yleensä viimeistään seuraavana päivänä. Ne kysymykset ja vastaukset tulevat siihen julkisesti nähtäviksi, joten älä laita omia yhteystietojasi mukaan. Minuakin kiinnostaisi tietää vastaus tuohon kysymykseen, mikä ei ole vielä kohdallani ajankohtainen mutta pian on,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tt-tukeen vaikuttanee, asumistuesta en ole varma. Miksi elätte lapsen tuella, eikö hän tarvi sen opiskeluun?

Vierailija
4/7 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisen lapsen tulot eivät vaikuta toimeentulotukeen, katsotaan omaksi ruokakunnaksi.

Asumistukeen hänen tulot vaikuttavat, mutta en ole varma vaikuttaako lainaosuus.

Vierailija
5/7 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme elä lapsen tuilla, hän on saanut ne pitää itsellään. Ne rahat mitä lapsesta saamme ovat elatustuki sekä lapsikorotus. Nämä kaikki poistuvat kun lapsi täyttää 18.

Vierailija
6/7 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaantunut kirjoitti:

Emme elä lapsen tuilla, hän on saanut ne pitää itsellään. Ne rahat mitä lapsesta saamme ovat elatustuki sekä lapsikorotus. Nämä kaikki poistuvat kun lapsi täyttää 18.

Selvennys, emme siis elä opintotukirahoilla emmekä lainarahalla.

Vierailija
7/7 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina ei vaikuta asumistukeen. Olen itse kahden lapsen yh ja otin itselleni opintolainaa. Opintoraha vaikuttaa asumistukeen, mutta laina ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi