Millaista on erityisopettajan työ?
Kommentit (21)
Työtehtävissä on eroa sen mukaan, onko erityisluokanopettaja vai laaja-alainen erityisopettaja. Erityisluokanopettajalla on luokka, max 10 oppilasta, joiden asioista hän vastaa, ja opettaa monet oppiaineet itse luokalleen. Laaja-alaisella erityisopettaja opettaa yleisen, tehostetun ja erityisen tuen oppilaita, jotka eivät opiskele erityisluokalla. Hänen opetuksessaan voi viikoittain olla lähes sata oppilasta.
Erityisopettaja on erikoinen. Samaistuu erikoisen lapsen tasolle henkisellä tasolla.
Vastaan pitää kestää kahvia. Sitä hörpitään aamusta klo 09 aina klo 14 asti, jolloin työpäivä onkin ohi. Sitten voi lähteä harrastamaan. Lomia on puolet vuodesta.
Otan osaa. Osalta menee hermo ja osalla alko ongelma. Osa rentoja, hauskoja tyyppejä ja osa todella ongelmaisia itse. Ja kyynistyminen vaanii pitkän linjan erkkoja. Osa selviää hengissä eläkkeelle. En itse ottaisi osaa.
Erityisopettajat tekevät mm. lukitestejä.
Kun on tiedossa, ketkä kaikki tarvitsevat oppimiseen tukea, erityisope ottaa näitä oppilaita opetukseen. Käydään läpi niitä vaikeita asioita.
Joskus e-ope on luokassa luokanopettajan kanssa.
Hyvät hermot pitää olla, ja kykyä tajuta, miksi jonkun mielestä 1+2=12 ja miten sille saisi opetettua, että tämä tarkoittaakin sitä, että lukuun lisätään kaksi.
Työ ei ole helppoa, mutta se on antoisaa. Työt lisääntyvät koko ajan, kun yhä useampi tarvitsee tukea.
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävissä on eroa sen mukaan, onko erityisluokanopettaja vai laaja-alainen erityisopettaja. Erityisluokanopettajalla on luokka, max 10 oppilasta, joiden asioista hän vastaa, ja opettaa monet oppiaineet itse luokalleen. Laaja-alaisella erityisopettaja opettaa yleisen, tehostetun ja erityisen tuen oppilaita, jotka eivät opiskele erityisluokalla. Hänen opetuksessaan voi viikoittain olla lähes sata oppilasta.
Erityisopettajalla ei lähtökohtaisesti ole luokanopettajan pätevyyttä.
Yksi tuttuni on yläkoulun erkkaope.
Rennoista rennoin äijä. Ei paljoa hommat puristele.
Erityisopettaja Larsson kirjoitti:
Opettaa keskittymiskyvyttömiä lapsia olemaan huutamatta, kiroilematta, lyömättä ja hieman myös suomen kieltä. koskea ei lapseen saa, mutta pitää kestää itseensä kohdistuvaa väkivaltaa ja huorittelua/homottelua. Järjestäen ongelmalapset arabeja,somaleja ja venäläisiä.
Tämä on ikävä kyllä totuus ainakin pk-seudulla. Työ on pelkkää maaamuuuperheiden ongelmien ratkomista. Erityisopettajana et juuri pääse opettamaan, sillä asiakaskunta tarvitsisi ensiksi lähinnä vaativaa psykiatrian / kriminaalihuollon palveluja. Todella epäkiitollinen työ, oppimishaluttomia ja -kyvyttömiä ei voi opettaa. Turha valmistella tunteja, kaikki menee kuitenkin p*rsiilleen.
Ne lapset, jotka hyötyisivät erityisopetuksesta on sijoitettuna tavallisiin jättiluokkiin aineenopettajien hoidettavaksi. Valtavasti resurssia menee hukkaan, oppimistulokset romahtaa ja kuormittaneet opet miettii uusia töitä.
t. Väsynyt ope
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttuni on yläkoulun erkkaope.
Rennoista rennoin äijä. Ei paljoa hommat puristele.
Edit. Tuttuni toimii pienessä koulussa, kaukaisessa maakunnassa, maaseutumaisessa ympäristössä. Asuu itse kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettaja Larsson kirjoitti:
Opettaa keskittymiskyvyttömiä lapsia olemaan huutamatta, kiroilematta, lyömättä ja hieman myös suomen kieltä. koskea ei lapseen saa, mutta pitää kestää itseensä kohdistuvaa väkivaltaa ja huorittelua/homottelua. Järjestäen ongelmalapset arabeja,somaleja ja venäläisiä.
Tämä on ikävä kyllä totuus ainakin pk-seudulla. Työ on pelkkää maaamuuuperheiden ongelmien ratkomista. Erityisopettajana et juuri pääse opettamaan, sillä asiakaskunta tarvitsisi ensiksi lähinnä vaativaa psykiatrian / kriminaalihuollon palveluja. Todella epäkiitollinen työ, oppimishaluttomia ja -kyvyttömiä ei voi opettaa. Turha valmistella tunteja, kaikki menee kuitenkin p*rsiilleen.
Ne lapset, jotka hyötyisivät erityisopetuksesta on sijoitettuna tavallisiin jättiluokkiin aineenopettajien hoidettavaksi. Valtavasti resurssia menee hukkaan, oppimistulokset romahtaa ja kuormittaneet opet miettii uusia töitä.
t. Väsynyt ope
Mä olen niiiiin kiitollinen siitä, että oma lapsi pääsi käymään peruskoulun pienluokassa. Nykyään hän opiskelee korkeakoulussa.
Eipä olisi tainnut jättiluokasta käsin onnistua. :(
En suosittele. Kohta pääsen eläkkeelle. En nykymenon vuoksi enää valitsisi tätä ammattia. Ennen oli toisin. Oppilaille neuvottiin käytöstavat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan pitää kestää kahvia. Sitä hörpitään aamusta klo 09 aina klo 14 asti, jolloin työpäivä onkin ohi. Sitten voi lähteä harrastamaan. Lomia on puolet vuodesta.
Sua ei kestä kukaan edes päivääkään vuodesta, edes mielikuvituspuolisosi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan pitää kestää kahvia. Sitä hörpitään aamusta klo 09 aina klo 14 asti, jolloin työpäivä onkin ohi. Sitten voi lähteä harrastamaan. Lomia on puolet vuodesta.
Ruokatunnilla puoliltapäivin syödään makaronilootaa ja porkkanaraastetta ja hörpitään parit maidot päälle. Sitten voikin alkaa nääs jo odottelee että kello soittaa klo 14 päivän päättyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan pitää kestää kahvia. Sitä hörpitään aamusta klo 09 aina klo 14 asti, jolloin työpäivä onkin ohi. Sitten voi lähteä harrastamaan. Lomia on puolet vuodesta.
Tuota hommaa muuten kannattaa oikeesti lähteä kokeilemaan. Tokikaan lainaamani luuseri ei ole semmosia hommia tehnyt, jos mitään muitakaa hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettaja Larsson kirjoitti:
Opettaa keskittymiskyvyttömiä lapsia olemaan huutamatta, kiroilematta, lyömättä ja hieman myös suomen kieltä. koskea ei lapseen saa, mutta pitää kestää itseensä kohdistuvaa väkivaltaa ja huorittelua/homottelua. Järjestäen ongelmalapset arabeja,somaleja ja venäläisiä.
Tämä on ikävä kyllä totuus ainakin pk-seudulla. Työ on pelkkää maaamuuuperheiden ongelmien ratkomista. Erityisopettajana et juuri pääse opettamaan, sillä asiakaskunta tarvitsisi ensiksi lähinnä vaativaa psykiatrian / kriminaalihuollon palveluja. Todella epäkiitollinen työ, oppimishaluttomia ja -kyvyttömiä ei voi opettaa. Turha valmistella tunteja, kaikki menee kuitenkin p*rsiilleen.
Ne lapset, jotka hyötyisivät erityisopetuksesta on sijoitettuna tavallisiin jättiluokkiin aineenopettajien hoidettavaksi. Valtavasti resurssia menee hukkaan, oppimistulokset romahtaa ja kuormittaneet opet miettii uusia töitä.
t. Väsynyt opeMä olen niiiiin kiitollinen siitä, että oma lapsi pääsi käymään peruskoulun pienluokassa. Nykyään hän opiskelee korkeakoulussa.
Eipä olisi tainnut jättiluokasta käsin onnistua. :(
Ikävä kyllä maaaaahaaaanmuuttopolitiikkaa ei ole mietitty loppuun asti. Vieraskielisistä suuri enemmistö on tehostetun / erityisentuen oppilaita eikä minkään kunnan rahat riitä heidän erityisopetukseen. Esim. Espoossa ihan muutamassa vuodessa on päädytty tilanteeseen, jossa 80% erityisluokkapaikoista on vieraskielisillä. Oppimistulokset on niin huonoja, ettei siitä uskalla kukaan edes puhua.
Ja suomenkielisillä erityistuen oppilailla ei ole enää tsänssejä pienryhmään. Heillä on kuitenkin kielitaito ja lukutaitoiset vanhemmat, joten isoon luokkaan vaan. Uskallan väittää, että inkluusion ainoa syy on raha. Ei ole varaa näin paljon tukea tarvitsevan porukan opettamiseen, onhan se selviö, että jos ei osaa kieltä ei voi oppia sillä kielellä opetettavia asioita. Tähän vielä jäätävät kulttuurierot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan pitää kestää kahvia. Sitä hörpitään aamusta klo 09 aina klo 14 asti, jolloin työpäivä onkin ohi. Sitten voi lähteä harrastamaan. Lomia on puolet vuodesta.
Ruokatunnilla puoliltapäivin syödään makaronilootaa ja porkkanaraastetta ja hörpitään parit maidot päälle. Sitten voikin alkaa nääs jo odottelee että kello soittaa klo 14 päivän päättyväksi.
Onko ollut mukava päivä palstalla, ootko muistanut laittaa sähkölaskun Kelaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävissä on eroa sen mukaan, onko erityisluokanopettaja vai laaja-alainen erityisopettaja. Erityisluokanopettajalla on luokka, max 10 oppilasta, joiden asioista hän vastaa, ja opettaa monet oppiaineet itse luokalleen. Laaja-alaisella erityisopettaja opettaa yleisen, tehostetun ja erityisen tuen oppilaita, jotka eivät opiskele erityisluokalla. Hänen opetuksessaan voi viikoittain olla lähes sata oppilasta.
Erityisopettajalla ei lähtökohtaisesti ole luokanopettajan pätevyyttä.
No tietenkin erityisluokanopettajalla on.
Opettaa keskittymiskyvyttömiä lapsia olemaan huutamatta, kiroilematta, lyömättä ja hieman myös suomen kieltä. koskea ei lapseen saa, mutta pitää kestää itseensä kohdistuvaa väkivaltaa ja huorittelua/homottelua. Järjestäen ongelmalapset arabeja,somaleja ja venäläisiä.