Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut rikkaat vanhemmat hyysivät mielisairaan diagnoosilla määriteltyä aikuista lastaan ilman asianmukaista hoitoa kotona?

Vierailija
30.08.2022 |

Minusta on väärin mieleltään sairasta aikuista lastaan kohtaan, joka ei itse myönnä olevansa hoidon ja terapian tarpeessa, että vanhempansa ja muut perheenjäsenet sietävät perheenjäsenen sekoiluja ja tuhoavaa käytöstään vuodesta toiseen ilman, että yrittäisivät toimittaa edes lastaan pakkohoitoon. Se on kuitenkin se ainoa oikea tapa, koska eihän mieleltään sairastunut ihminen ymmärrä itse tilaansa. Mieleltään sairas piitää itseään terveenä, vaikka hän ei käyttäydy kuten terveet ihmiset. Todellisuuden taju ja realiteetit elämässään aivan jossakin utopistisessä asennossa. Lääkkeitä ottaa miten sattuu, ja yliannostuksinakin. Jos kaiken lisäksi on osoittautunut itselleen jollakin tavalla vaaralliseksi eli vahingoittaa itseään tai uhkailee tappavansa itsensä miltei joka päivä. Itkee ja raivoilee milloin mistäkin asiasta ja asiattomasta, niin että iäkkäät vanhempansa saavat pelätä omaa väkivaltaisesti käyttäytyvää ja uhkailevaa aikuista lastaan omassa kodissaa, niin miksi eivät osaa toimittaa lastaan hoitoon.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen ihmettellyt kauan, ja joskushan aloittajan mainitsemille vanhemmille on Suomessakin käynyt huonosti, kun oma sekaisin oleva aikuinen mieslapsi on tappanut omat vanhempansa tavalla jos toisella.

Turha tulla selittämään, että yks kaks on kotona loisiva aikuinen lapsi seonnut, kyllä ne merkit ovat olleet näkyvillä jo pitkään.

Vierailija
2/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on jo saanut diagnoosin niin sitten on varmaankin jäänyt kokemus ettei psykiatrinen hoito auta. Kaikkia ei pystytä auttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistähän ei pakkohoitoon Suomessa mitenkään helposti saa. Ellei ole tosian psykoottistasoisesti mielisairas, ei saa sinne jos ihminen ei itse halua hoitoon. Eikä se vastoin tahtoa hoito yleensä juuri autakaan, akuutin itsetuhojakson yli kantaa koska siellä estetään itsetuho, mutta eipä juuri muuta. Ja itsensäkin saa kyllä tappaa, jos tosiaan tekee päätöksen riittävän todellisuustajuisena eikä esim. harhojen vallassa, ei sitä kukaan tule estämään. 

On myös niin, että läheskään kaikkien mt-ongelmiin ei mikään hoito auta. Itsekin tiedän fiksun, älykkään miehen joka joutui 35 v . eläkkeelle hoitoihin reagoimattoman masennuksen vuoksi. 

Ja joskus tuo tuollainen "hyysääminen" auttaa. Mä pääsin sillä tavalla yli vaikeuksistani ajan kanssa, enkä tiedä missä olisin jos vanhemmat ei olisi hyysänneet kun oli paniikkihäiriö ja sosiaalinen fobia ja niistä johtuvat ahdistus ja yksinäisyys ja masennus pahana. 

Vierailija
4/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko "ilman asianmukaista hoitoa kotona" vai "kotona ilman asianmukaista hoitoa"? Kaksi eri asiaa!

Vierailija
5/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, joka on yrittänyt vuosikausia kaikin keinoin saada apua aikuiselle pojalleen, joka on linnoittautunut huoneeseensa. Ei mitään mahdollisuuksia saada hoitoon, kun poika ei itse halua. Ei suostu lääkkeisiinkään eikä lääkäriin, kun ei ole välitöntä vaaraa itselle eikä muille, ei pakkohoitopäätös ole mahdollista. Vanhemmat ihan loppu, mutta ei poikaa voi kadullekaan heittää. Viisastelevia vastauksia ei tähän nyt kaivata, tietäisitte vain mitä kaikkea apua ovat hakeneet ja minne olleet yhteydessä, tästä maasta ei ole apua löytynyt kun sen tarvitsija ei sitä itse halua.

Vierailija
6/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo kokeiltu toimiiko kokkeli hoitokeinona? Toimii ainakin työelämässä raskasta ja vastuullista työtä raatavilla.

Vierailija
7/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, joka on yrittänyt vuosikausia kaikin keinoin saada apua aikuiselle pojalleen, joka on linnoittautunut huoneeseensa. Ei mitään mahdollisuuksia saada hoitoon, kun poika ei itse halua. Ei suostu lääkkeisiinkään eikä lääkäriin, kun ei ole välitöntä vaaraa itselle eikä muille, ei pakkohoitopäätös ole mahdollista. Vanhemmat ihan loppu, mutta ei poikaa voi kadullekaan heittää. Viisastelevia vastauksia ei tähän nyt kaivata, tietäisitte vain mitä kaikkea apua ovat hakeneet ja minne olleet yhteydessä, tästä maasta ei ole apua löytynyt kun sen tarvitsija ei sitä itse halua.

Näinköhän ovat vanhemmat yrittäneet edes saada poikaansa pakkohoitotoimenpitein psykiatrisen sairaalan suljetulle osastolle. Jotkut vanhemmat kun eivät haluakkaan ryhtyä niin rajuun toimenpiteeseen kuin mitä pakkohoitoon toimittaminen on. Silloin kun on pakko ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon saadakseen ambulanssin poliisivoimin hakemaan hoitoon saateltava oma sairas lapsensa. Sairauden tuntohan puuttuu psyykottisessa tilassa olevalta esim. Skitsofreniaa sairastavalta henkilöltä.

Moni sairaalaan toimitettu mieleltään sairastunut on kiitellyt omaisiaan kuitenkin toivuttuaan sairaalajaksolta kotiin ja jopa työhön tai jatkamaan opiskelujaan oikean lääkityksen saatuaan kohdalleen alan ammattilaisten hoidettua ihmisen kuntoon ja potilaan suhtautumaan myönteisesti jatkamaan avohoitopalveluiden asiakkaaksi. Pitäähän lääkitystäkin verikokein seurata säännöllisesti laboratoriokokein. Terapiakin on monesti avohoidon puolella tarpeen monenkin psyykepotilaan kohdalla.

Joissakin ko.tapauksissa perheenjäsenet ovat ne jarrut olla saamatta sairastunutta asiantuntevaan hoitoon sairaalaan, eli tavallaan se on mieleltään sairaan heitteillejättöä. Omaiset vaan selittelevät, että kun sairastunut ei itse halua hoitoon, mutta samantein valittavat, että kun sairas touhuaa kaikkea outoa, valvoo yöt, ei halua mennä mihinkään, viiltelee itseään ja on sekava, jne.

Kaikki kärsivät.

Vierailija
8/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeat rikkaat perheet sulkevat tällaiset tapaukset hoitokoteihin. Tämän ketjun kuvailu ei kuulosta rikkaan perheen toiminnalta.

Vierailija
9/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan yksinkertainen? Ei Suomessa saa ihmistä pakkohoitoon. Eikä pääse hoitoon silloinkaan, vaikka sairas itse anelisi. Mielisairaalat on lakkautettu. Psykiatrien paikkoja ei saada täytettyä. Joka paikkaan on jonot. Edes itsetuhoiset lapset eivät pääse osastolle.

Oma lapseni on ollut katoilla hyppäämässä alas, psykoosissa, ajanut tahallaan toiseen autoon pahki. Olemme rukoilleet, että hän pääsisi hoitoon. Ei ole päässyt. Säilöön on otettu pariksi päiväksi.

Se on helppo vierestä huudella, kun ei ole aavistustakaan, mitä kaikkea tuohon tilanteeseen todellisuudessa liittyy. Perheet ovat yleensä todella yksin.

Siis uskooko joku oikeasti vuonna 2022, että ihminen voidaan noin vain "toimittaa hoitoon"?

Vierailija
10/34 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suljettuja osastoja on kovin vähän ja ne ovat täynnä.

Vierailija
11/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan yksinkertainen? Ei Suomessa saa ihmistä pakkohoitoon. Eikä pääse hoitoon silloinkaan, vaikka sairas itse anelisi. Mielisairaalat on lakkautettu. Psykiatrien paikkoja ei saada täytettyä. Joka paikkaan on jonot. Edes itsetuhoiset lapset eivät pääse osastolle.

Oma lapseni on ollut katoilla hyppäämässä alas, psykoosissa, ajanut tahallaan toiseen autoon pahki. Olemme rukoilleet, että hän pääsisi hoitoon. Ei ole päässyt. Säilöön on otettu pariksi päiväksi.

Se on helppo vierestä huudella, kun ei ole aavistustakaan, mitä kaikkea tuohon tilanteeseen todellisuudessa liittyy. Perheet ovat yleensä todella yksin.

Siis uskooko joku oikeasti vuonna 2022, että ihminen voidaan noin vain "toimittaa hoitoon"?

Itse olet yksinkertainen, kun luulet tällä palstalla, että Suomessa ei otettaisi ilmiselkeästi mieleltään sairasta osastohoitoon, jos js kun mieleltään sairas ei ymmärrä itse mennä omin jaloin hoitoon, ja niissä tapauksissa fiksut lähiomaiset toimittavat esim.psykoottisen aikuisen ihmisen asianmukaiseen sairaalahoitoon pakkotoimenpitein suoritettavan.

Vierailija
12/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suljettuja osastoja on kovin vähän ja ne ovat täynnä.

Höpöhöpö, ne suljetut osastot eivät ole niin täynnä, mutta kun sinne ei itse sairas omin päin hakeudukkaan, koska esim. psykoosissa oleva ihminen ei ymmärrä itse olevan hoidon tarpeessa. Niissä tapauksissa sairaan omaisten pitää olla aktiivisia, mutta usein sairastuneen aikuisen lapsensa vanhemmat eivät esim. uskalla ryhtyä hankkimaan kuljetusta sairastuneelle kullanmurulleen, etenkin kun sairas on uhkaillut kaikella tavalla, jos ja kun hänet toimitettaisiin jopa poliisin avustamana hoitoon.

Pikemminkin psykiatriset ei-suljetut osastot ovat melko täynnä, kun sinne sairastunut menee vapaaehtoisesti, eikä häntä viedä sinne vasten tahtoaan.

Vierailija
13/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oikeat rikkaat perheet sulkevat tällaiset tapaukset hoitokoteihin. Tämän ketjun kuvailu ei kuulosta rikkaan perheen toiminnalta.

Missä Suomessa on mielisairaille omia yksityisiä hoitokoteja?

Vierailija
14/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on jo saanut diagnoosin niin sitten on varmaankin jäänyt kokemus ettei psykiatrinen hoito auta. Kaikkia ei pystytä auttamaan.

Voi hyvänen aika, jos kuten aloittajan kertomuksessa on tullut julki seikkana se, etteivät vanhempansa ole säälistä lastaan kohtaan toimittaa pakkohoitokeinoin jo aikuista ihmistä asianmukaiseen sairaalahoitoon, niin eihän sellaisessa tapauksessa edes voida tietää, että auttaisiko osastohoito suljetulla kyseistä aikuista mieleltään sairasta ihmistä pahimpien oireiden ollessa potilaan päällä. Ja mitä minä tiedän ko. suljetulla olleista pakkokeinoin hoitoon ohjattujen elämästään, niin hyvin ovat osastohoidon jälkeen toipuneet jopa työhön tai opiskelujen pariin takaisin, jos ovat vielä olleet sen ikäisiä tai ainakin sairaalassa hoitojakso on auttanut mielensä sairastuneen olotilaa, lääkitys on saatu kohdalleen jne.  Ja mieleltään sairastunut esim. psykoosiin on saatu hoitojakson jälkeen ymmärtämään, että hän tarvitsee välillä osastolla tapahtuvaa ammattitaitoista hoitoa ja terapiaa sekä ennen kaikkea lääkityksen normalisoitumista.  Jo päihteiden käytön lopettaminen mielensä sairastuneella loppuu sairaalan osastohoidossa, joten sekin vaikuttaa mielensä sairastuneen olon kohentumista kohti normaalimpaa elämän viettoaan.  Terapiatuokiot osastolla jne. ovat myös osa hoitoa.   

Monikaan sairastuneen ihmisen omainen vaan ei uskalla ryhtyä toimittamaan pakolla aikuista lastaan ammattilaisten hoidon alle.  Sehän on raju toimenpide etenkin kun mieleltään siinä tilassa oleva sairas ei ymmärrä olevansa sairas, koska joissakin tapauksissa mielensä sairastuneelta puuttuu sairauden tunto.

Vierailija
15/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se teidän omaisten rukoilu auta lastanne pääsemään asianmukaiseen hoitoon, vaan teidän täytyy toimia lapsenne puolesta eli soitto 112 ja pakkokeinoin hoitoon, kyllä se siitä lähtee, eikä siunailemalla vaan lapsenne tilanteita, mihin hänen sairastunut ja häiriintynyt mielensä johtaa.

Vierailija
16/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo kokeiltu toimiiko kokkeli hoitokeinona? Toimii ainakin työelämässä raskasta ja vastuullista työtä raatavilla.

Nim. Jauhojengi

Vierailija
17/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä aikoja kun oli latvalahoille omat laitokset, eivätkä ne saaneet kuljeskella vapaasti tavan kansan keskellä.

Vierailija
18/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kenenkään tarvitse mennä lääkäriin. Narsisteja on paljon työpaikoilla, kehuvat itseään ja mitätöivät muita.

Meillä oli töissä narsisti, en kuunnellut sitä kun se puhui, kehui itseään ja ajattelin että sairas ämmä.

Vierailija
19/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistähän ei pakkohoitoon Suomessa mitenkään helposti saa. Ellei ole tosian psykoottistasoisesti mielisairas, ei saa sinne jos ihminen ei itse halua hoitoon. Eikä se vastoin tahtoa hoito yleensä juuri autakaan, akuutin itsetuhojakson yli kantaa koska siellä estetään itsetuho, mutta eipä juuri muuta. Ja itsensäkin saa kyllä tappaa, jos tosiaan tekee päätöksen riittävän todellisuustajuisena eikä esim. harhojen vallassa, ei sitä kukaan tule estämään. 

On myös niin, että läheskään kaikkien mt-ongelmiin ei mikään hoito auta. Itsekin tiedän fiksun, älykkään miehen joka joutui 35 v . eläkkeelle hoitoihin reagoimattoman masennuksen vuoksi. 

Ja joskus tuo tuollainen "hyysääminen" auttaa. Mä pääsin sillä tavalla yli vaikeuksistani ajan kanssa, enkä tiedä missä olisin jos vanhemmat ei olisi hyysänneet kun oli paniikkihäiriö ja sosiaalinen fobia ja niistä johtuvat ahdistus ja yksinäisyys ja masennus pahana. 

"joutui eläkkeelle"....  Eläkkeelle ei jouduta, eläkettä haetaan, ja työkyvyttömyyseläkkeelle päästään, jos on aihetta.   "....paniikkihäiriö ja sosiaalinen fobia ja niistä johtuvat ahdistus ja yksinäisyys ja masennus pahana..."    ----> ei kuulosta sellaiselta mielensairastumiselta, johon tarvittaisiin edes osastohoitoa, tai sitä ei edes ehdoteta, koska lääkitys ja terapia pitäisi auttaa avohoidon puolelta edellisiin mainittuihin mielen puolen häiriöihin.     Et ilmeisesti ole ollutkaan sitten itsesi viiltelijä ja väkivaltaisesti käyttäytyvä, tai jos oletkin ollut, niin vanhempasi ovat toimineetkin väärin kohdallasi.   Ihmettelenkin, miten esim. 35 vuotiaana päästetään eläköitymään, jos on kaikenlisäksi mies on ollut muutoin fiksu ja älykäs????? Ei kyllä onnistu Suomessa eläkkeelle pääsy enää nykyaikana mielenterveyden pikkuhäiriöistä, ettei yritettäisi kuntouttaa työelämään tai opiskelujen pariin. 

Vierailija
20/34 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se teidän omaisten rukoilu auta lastanne pääsemään asianmukaiseen hoitoon, vaan teidän täytyy toimia lapsenne puolesta eli soitto 112 ja pakkokeinoin hoitoon, kyllä se siitä lähtee, eikä siunailemalla vaan lapsenne tilanteita, mihin hänen sairastunut ja häiriintynyt mielensä johtaa.

Miksi luulet, ettei noin ole jo toimittu? Ihminen otetaan pakkohoitoon vain, jos hän on vaaraksi itselleen tai muille. Täysin harhainen potilas laitetaan kotiin, kunhan vain tapa itsekään tai uhkaile naapuria. Kokemusta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi