Kaupassa tarjolla iso valikoima erilaisia suolia. Mikä paras?
Jodioitua suolaa, hienoa suolaa, karkeaa merisuolaa, vuorisuolaa, yrttisuolaa. Noista pitäisi valita.
Kommentit (35)
Tarkoitat suoloja, mutta kyllähän sinä sen jo tiesitkin.
Vierailija kirjoitti:
Puola - puolia
Suola - suolia
.
Tuoli - tuoleja
Suoli - suoleja
On tää suomen kieli kätevä. Suolia ja suoloja. Eikä siinä läheskään kaikki. Muitakin todella hämääviä sanoja riittää. Tziisus jotkut kertoo menevänsä ulos teelle. Itse käyn vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Ilotalosta löytää sitten varmaan huoroja.
Mä sulle suolen näytän
Rivo Reetta
Vierailija kirjoitti:
Mä sulle suolen näytän
Rivo Reetta
Eipäs kun minä
T.goatse
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään hyviä puoloja suolo-sanan käytöstä. Sekavaa.
Onhan suola ja suoli perussanana ihan eri sanat.
Niinpä taipuvat myös suoloja - suolia, suolat - suolet, suolan siru - suolen mutka.
Tuon suola-sanan taivutus lienee muista samankaltaisista sanoista (puola, kuola) poikkeava, jotta se erottuisi sanan suoli taivutusmuodoista. Ero sanojen suoli ja tuoli taivutuksessa taas johtuu siitä, että suomen kielen vanhat ja uudemmat i-loppuiset sanat taipuvat eri tavalla. Vanhoissa sanoissa loppu-i muuttuu useissa taivutusmuodoissa e:ksi. Aika hankalaa varmasti suomea vieraana kielenä puhuville, koska eihän se useinkaan ole selvää, mikä on vanha ja mikä uusi sana.
Kaupassa tarjolla iso valikoima ERILAISTA SUOLAA. Näin olisin tämän tokaissut ulos suustani.
Muistakaa koulun äidinkieli ettei tuu tämmöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon suola-sanan taivutus lienee muista samankaltaisista sanoista (puola, kuola) poikkeava, jotta se erottuisi sanan suoli taivutusmuodoista. Ero sanojen suoli ja tuoli taivutuksessa taas johtuu siitä, että suomen kielen vanhat ja uudemmat i-loppuiset sanat taipuvat eri tavalla. Vanhoissa sanoissa loppu-i muuttuu useissa taivutusmuodoissa e:ksi. Aika hankalaa varmasti suomea vieraana kielenä puhuville, koska eihän se useinkaan ole selvää, mikä on vanha ja mikä uusi sana.
Hämmennetäänpä soppaa vielä lisää: Monikon taivutuksessa uusien i-loppuisten sanojen loppu-i muuttuukin päinvastoin e:ksi (tuoli - tuolissa - tuoleissa) ja vanhojen i-loppuisten sanojen sanavartalon viimeinen kirjain katoaa kokonaan, ja sen tilalle tulee monikon i-tunnus (suoli - suolen - suolissa). Melko hämmentävää, eikö?
Lampaan suoli missä on kunnon rasvamakkaraa sisällä. Saa olla mausteinenkin. Kypsennettynä rapsakka.
Itse kävin poimimassa hilloja peräsuolta
Vierailija kirjoitti:
On tää suomen kieli kätevä. Suolia ja suoloja. Eikä siinä läheskään kaikki. Muitakin todella hämääviä sanoja riittää. Tziisus jotkut kertoo menevänsä ulos teelle. Itse käyn vessassa.
Juot teetä vessassa?
Hyi stna. :x
Ei ne ole suoleja, ne ovat suoloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmennetäänpä soppaa vielä lisää: Monikon taivutuksessa uusien i-loppuisten sanojen loppu-i muuttuukin päinvastoin e:ksi (tuoli - tuolissa - tuoleissa) ja vanhojen i-loppuisten sanojen sanavartalon viimeinen kirjain katoaa kokonaan, ja sen tilalle tulee monikon i-tunnus (suoli - suolen - suolissa). Melko hämmentävää, eikö?
Tavaraa suolissa tuolissa.
0/5