Onko muilla keski-ikäisillä yhtä huonoa taloudellista tilannetta?
Minulla on mielestäni huono taloudellinen tilanne ikääni nähden, olen 39v. Säästössä on tilillä ainoastaan 42.000e ja on toki velaton omistusasunto mutta ei tällä arvoa paljoa ole, ehkä 60.000e. Muutakaan velkaa ei ole. mUtta koen että tilanteeni on todella huono. Onko muilla keski-ikäisillä vastaavaa tilannetta tai huonompaa?
Kommentit (83)
Eniten pelkään että miten sitä pärjää taloudellisesti sitten yksinäisenä vanhuksena jos mieheni sattuu kuolemaan ennen minua. Ei tälläisillä säästöillä pitkälle pötkitä, en saa säästöön kuukaudessa kuin 100-400e. ap
Viimeiset parikymmentä kertaa olet ollut M39, nyt olet N39.
Mitäh ehmettiä?
Minulla 1900e palkasta jää käteen verojen ja pakollisten menojen jälkeen n.500e/kk tavalliseen elämiseen.
Asuntolaina on 21000e josta maksettu 15000e
Auton arvo n. 1000e
Tilillä nyt 42e (ensiviikolla tulee siivouskeikan sivutyöpalkka 62e jeeeee)
Säästötilillä 3,50e
Auton keskikonsolissa 1,8e kolikoina
Kyllä teillä kuulkaa aika saatanan hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Eniten pelkään että miten sitä pärjää taloudellisesti sitten yksinäisenä vanhuksena jos mieheni sattuu kuolemaan ennen minua. Ei tälläisillä säästöillä pitkälle pötkitä, en saa säästöön kuukaudessa kuin 100-400e. ap
Saisit leskeneläkettä, jos noin kävisi. Meillä on vähän parempi tilanne (asunto on arvokkaampi, myös velaton, ja säästössä+sijoituksissa enemmän). Mutta, kun maailman tilanne muuttuu koko ajan niin ei tässä taloudellisesti turvassa olla.
Asunnon arvo 2M, miehen kanssa puoliksi
Omia sijoituksia n 300t
Autojen nykyarvo 55 000, josta 1/5 minun
Mökki ja vene 1M, joista 1/4 minun
Asuntolainaa 450t
Kuukausipalkka 12t, josta käteen 6t, josta pakollisten menojen jälkeen reilu tonni
Varakkuus on hyvin hyvin suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset parikymmentä kertaa olet ollut M39, nyt olet N39.
No minä ainakin olen oikeastti N39. ap
Oma asunto pk-seudulla josta lainaa jäljellä enää 15 tuhatta eli kolmisen vuotta.
Uudehko velaton auto.
Säästöjä 5000e.
Vakkarityö.
Eläkkeeseen 20v vielä.
Tiedän, olen onnenmyyrä. Täytyy toivoa että työkyky pysyy.
N46v.
Voi kuule. Oon lähes 43000 velkaa pankille remppakuntoisesta sähkölämmitteisestä mörskästä. Vanhoja velkoja muita kolme tonnia. Elasavutkin puskee maksuun. Rahaa tilillä ehkä 2 e tällä hetkellä.
Onpas poikkeuksellisen huono provo...Harvalla 39-vuotiaalla on velaton omistusasunto. Siinä vaiheessa monella on vielä asuntolainaa vuosia makseltavana. Jos on velaton omistusasunto alle nelikymppisenä, ja vielä jotain säästössäkin, niin on todella hyvin asiat. Sitähän sä kysyit...:)
Vierailija kirjoitti:
Onpas poikkeuksellisen huono provo...Harvalla 39-vuotiaalla on velaton omistusasunto. Siinä vaiheessa monella on vielä asuntolainaa vuosia makseltavana. Jos on velaton omistusasunto alle nelikymppisenä, ja vielä jotain säästössäkin, niin on todella hyvin asiat. Sitähän sä kysyit...:)
Meillä on maksettuna, otettiin asuntolaina kun oltiin alla 30. Toki vanhemmilta pesämunaa ettei kaikkea tarvinnut itse maksaa. Toki asutaan suht vaatimattomasti, jos haluttaisiin asua prameammin niin pitäisi ottaa lainaa lisää. Ei onneksi ole näyttämisen tarvetta niin ei tarvitse elää yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi asunnon arvon olevan noin 60k€. Jollain toisella paikkakunnalla tuo olisi asunnon omarahoitusosuus (30%) ja vielä pitäisi ottaa 140k€ lainaa, että saa katon päänsä päälle.
Tilisäästäminen on ihan vihoviimeistä. Ne säästöt pitää tuupata sijoituksiin, jotta niistä olisi eläkepäivinä jotain jäljellä. Tilillä seisottaminen syö säästöjen ostovoimaa.
Kuuleppa ap, mä oon sua melkein kymmenen vuotta vanhempi, yksinhuoltaja.
Asuntolainaa jäljellä 170 000, säästöjä noin 50 000. Vakkarityö. Jos asun tässä pitkään, saan asunnon just ja just ennen eläkeikää maksettua. Ja mä pidän itseäni ihan hyväosaisena.
Jos vertaat itseäsi miehiin niin tilanteesi on huono mutta jos samanikäisiin naisiin niin olet varakas.