Onko muilla keski-ikäisillä yhtä huonoa taloudellista tilannetta?
Minulla on mielestäni huono taloudellinen tilanne ikääni nähden, olen 39v. Säästössä on tilillä ainoastaan 42.000e ja on toki velaton omistusasunto mutta ei tällä arvoa paljoa ole, ehkä 60.000e. Muutakaan velkaa ei ole. mUtta koen että tilanteeni on todella huono. Onko muilla keski-ikäisillä vastaavaa tilannetta tai huonompaa?
Kommentit (83)
Paljon huonompi. Terkuin paljon vanhempi
Itellä vaan velkaa, tosin ei niin paljoa (4000e kulutusluottoa) mutta kuitenkin. Muuta varallisuutta ei ole kertynyt, ei asuntoa, ei autoa. Ikää saman verran kuin aplla.
Okei.
Mulla on tilillä vähän yli 20 000 €, omistan pienen kt-asunnon jonka arvo on noin 15 000 € sekä autoni jonka arvo lienee max 2000 €.
Ei velkaa.
Ja pidän tilannettani hyvänä, olen oikein tyytyväinen.
N41
Ja tätä pitää nyt päivästä toiseen hokea? Lähe vetämään tumut. Saat valoa, iloa ja hauskuutta.
Monettako kertaa postasit tämän humble brack aloituksen?
Aika sama tilanne. Toki minulla on kaksi sijoitusasuntoa ja oman kotini arvo on vähän enemmän. Hyvin pärjään.
Sulla on ihan hyvin asiat. Olen 33v. Säästöjä 5000€ ja opintovelkaa 15000€. En omista mitään. No auton jonka arvo n 5000€.
Ulosotto,työtön olen -nainen 49 v.Helsinki.
Ei omaa asuntoa,ei autoa ,ei kesämökkiä. Tilillä 23 e.
Mikä pilailu tämä aloitus oli???
Luulisi tuolla rahalla olevan varaa hoitaa se alapää kuntoon että lakkaa haisemasta.
Harvalla on talous noin huonossa hapessa tossa iässä, ellei ole sairas- tai muulla kyvyttömyyseläkkeellä.
Ap postaa tän saman aloituksen tänne vähintään kerran kuukaudessa. Aina joku jaksaa vastailla. Kuten näköjään minäkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on talous noin huonossa hapessa tossa iässä, ellei ole sairas- tai muulla kyvyttömyyseläkkeellä.
Näin ajattelen itsekin. :( ap
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuolla rahalla olevan varaa hoitaa se alapää kuntoon että lakkaa haisemasta.
Mikä juttu tämä nyt on? ap
On aika huono. Mulla on kotona 50 000 käteisenä ja tilillä 450k.
Ei ole noin huonosti mennyt mutta enpä ole noin vanhakaan.
Mulla on kerrostalo asunto josta myydessä jäisi yhtiövelan vähennyksen jälkeen käteen ehkä 5000€ (älkää koskaan ostako asuntoa muuttotappioalueelta olen jo hävinnyt sen mitä omiani laitoin aikoinaan, 10 000 tonni on haihtunut taivaan tuuliin, halvemmalla olisin selvinnyt kun olisin asunut vuokralla, nyt yritän vain päästä tästä käytännössä arvottamasta asunnosta eroon)
auton arvo on jos myisi varmaan 1000€, säästöjä on 9000€. Olen 44v enkä todellakaan pidä tilannettani hyvänä. Rahaa ei ole sen vertaa että jos muuttaisin isoon kaupunkiin en saisi lanaa edes yksiöön. Parikymppisenä tämä olisi tuntunut varmaan hyvältä tilanteelta mutta aikuisena voi sanoa olevansa käytännössä melkein persauki.
Tiedän itse aloittaneeni järjestelmällisemmän talouden hoidon vähän liian myöhään ja se harmittaa, tiedän nuorempia samaa polkua kulkeneita joilla jo nyt vastaava varallisuus. Ehdottomasti pitäisi olla tässä vaiheessa parempi tilanne.
Säästöt n 50 000 e
Asunto 120 000 e, josta velkaa 90 000 e
Sijoitukset 45 000 e
N 40
Vierailija kirjoitti:
Ap postaa tän saman aloituksen tänne vähintään kerran kuukaudessa. Aina joku jaksaa vastailla. Kuten näköjään minäkin nyt.
Tuo tai paljon heikompi tilanne on monella nelikymppisellä ja siitä alle todellisuus. 90-luvun laman jälkeen ei ole maksettu monilla aloilla yleisesti kuin tessin minimipalkkoja jotka olivat sitä ennen kesätyöntekijöilla. Reaalipalkat ovat romahtaneet. Nykyään maksetaan kokopäivätyöstä yleisesti 11€ tuntipalkkojakin. Ostovoima on romahtanut mikä näkyy pikavippeinä ja kulutuskysynnän sulamisena. Rakennetaan asuntoja mutta muilla kuin varakkailla eläkeläisillä ei ole varaa ostaa niitä.
Huono tilanne? Sinulla on erinomainen tilanne.