Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pientä ylipainoa

Vierailija
26.08.2022 |

Neljäs päivä painonhallintaa menossa. Olen urheillut joka päivä. Ennen painonhallinnan aloitusta urheilin vähintään 4/7 päivänä viikossa.

Syön viisi kertaa päivässä, mutta syön vasta silloin, kun nälkä antaa merkkejä ja lopetan ennen kuin olen ylensyönyt ja annokseni on loppu. Kylläisyydentunne tulee näet hieman jäljessä, joten täytyy ymmärtää lopettaa ajoissa, ettei ehdi syömään liikaa. Terveellistä ruokaa syön. Sallin itselleni 25 g suklaata tai vastaavan kalorimäärän päivässä, jos urheilen sinä päivänä.

Tahdon säästää lihakseni ja muuttaa rasvaa lihaksiksi. Pidennän yöpaastoa 12 tuntiin. Saan hyvin kuituja. Puutarhasta saa hyvin satoa tähän aikaan vuodesta ja se ilahduttaa makuhermojani. Leipää vähemmän.

Tuloksena on jo selvästi kiinteämpi vatsa. Liikuntakin tosiaan laihduttaa. Laihtuminen tapahtuu hengityksen välityksellä, joten hengitän joka päivä tietoisesti paremmin myös silloin, kun en urheile. Liikunta tuo terveyshyötyä jopa 3-4 vrk päähän, joten melkein joka päivä liikkumalla saan hyvät terveyshyödyt. Olen saanut pidettyä mielialani hyvänä, kun ajattelen terveyttäni.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo ortoreksiaa.

Vierailija
2/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva ei muutu lihakseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat tuolla laihtuminen tapahtuu hengityksen välityksellä? Miten ehdit syödä 5 ateriaa jos paastoat 12 tuntia? Tulee tosi lyhyet ateriavälit, hampaat ovat koetuksella.

Vierailija
4/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa et saa muutettua lihakseksi, vaikka mitä tekisit.

Vierailija
5/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihduin yli 12 kg 5kk aikana ilman mitään liikuntaa. Muutin vaan ruokavalion ja kaikki herkut jätin pois.

83kg --> n. 70kg nyt.

t. Mies

Vierailija
6/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi aloitusta on alapeukutettu? Tai no oikeastaan en.. Läskit siellä on asialla. Jos eivät itse saa itseään niskasta kiinni ja aloita liikuntaa ja laihdutusta, niin tottahan se ärsyttää jos joku muu niin tekee.

Vierailija
7/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin elämäntapamuutos ja siinä samasssa laihdutus käynnissä. 186/84 oli lähtötilanne, nyt 72kg ja vielä pitäisi 6kg pudottaa optimikroppaan. Tuntuu kyllä ihan huikealta, ihan kun olisi ylimääräisen ihmisen verran lähtenyt pois. Askel on kevyt, saan happea paremmin ja fyysinen kestävyys on aivan eri tasolla. 

Vierailija
8/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ehdin syödä, vaikka olen syömättä klo 21-9 välillä. Tiheät ateriavälit pitävät verensokerin tasaisena ja nälän poissa.

En pelkää ortoreksiaa. Olen aina syönyt terveellisesti, jos se vain on ollut mahdollista. Jollain tasolla olen varmasti aistinut, mikä minun keholle on parasta, aina.  Kasvikset ja kala ovat herkkujani, mutta olen ollut nälkäisenä ja kiireessä myös liian perso makeille jälkiruuille. Olen syönyt liikaa myös sellaista ruokaa, johon minulla ei ole suurta intohimoa, joten n3 voin jättää pois.. Pakko vähentää myös mieleisiä jälkiruokia, mutta en aio lopettaa kokonaan! Suklaa on paras herkku edelleen!

Laihtuminen tapahtuu hengityksen välityksellä ja sen voi jopa haistaa hengitysilmasta. Kaasukoostumus on erilainen silloin kun keho polttaa pois rasvojaan.

En ole koskaan joutunut hallitsemaan painoani niin, että painoni olisi heitellyt. Ikä on tuonut joitakin liikakiloja ja päätin laittaa asian nyt järjestykseen, ettei paino etene ylipainon puolelle. BMI on 25-26 välillä nyt ja en tahdo saada rasvamaksaa tms. Suurella osalla suomalaisista on rasvamaksan alku ainakin!

ap

Vierailija
9/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ehdin syödä, vaikka olen syömättä klo 21-9 välillä. Tiheät ateriavälit pitävät verensokerin tasaisena ja nälän poissa.

En pelkää ortoreksiaa. Olen aina syönyt terveellisesti, jos se vain on ollut mahdollista. Jollain tasolla olen varmasti aistinut, mikä minun keholle on parasta, aina.  Kasvikset ja kala ovat herkkujani, mutta olen ollut nälkäisenä ja kiireessä myös liian perso makeille jälkiruuille. Olen syönyt liikaa myös sellaista ruokaa, johon minulla ei ole suurta intohimoa, joten n3 voin jättää pois.. Pakko vähentää myös mieleisiä jälkiruokia, mutta en aio lopettaa kokonaan! Suklaa on paras herkku edelleen!

Laihtuminen tapahtuu hengityksen välityksellä ja sen voi jopa haistaa hengitysilmasta. Kaasukoostumus on erilainen silloin kun keho polttaa pois rasvojaan.

En ole koskaan joutunut hallitsemaan painoani niin, että painoni olisi heitellyt. Ikä on tuonut joitakin liikakiloja ja päätin laittaa asian nyt järjestykseen, ettei paino etene ylipainon puolelle. BMI on 25-26 välillä nyt ja en tahdo saada rasvamaksaa tms. Suurella osalla suomalaisista on rasvamaksan alku ainakin!

ap

Sä taidat olla vähän erikoinen persoona. Noh, onnea hyvinvoinnin etsimiseen.

Vierailija
10/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Poltettu" rasva muuttuu kehossa hiilidioksidiksi ja vedeksi ja siten poistuu hengityksen kautta ja virtsassa. 

Laihtuminen ja kiinteytyminen vaatii malttia. Kannattaa muistuttaa itseään, ettei yhdessä yössä, neljässä päivässä eikä edes vielä neljässä viikossa välttämättä näe mullistavia muutoksia, varsinkaan jos ylipainoa on vain vähän. Usein kuulee mainittavan faktana, että kilon laihtuminen vaatii 7000 kcalin energiavajeen ja näin olleen esim. 350 kcalin päivittäinen energian ja kulutuksen eron laihduttaisi kilon noin 20 vuorokaudessa.

Niin tai näin, jokainen ymmärtää, ettei kiloa pysty pudottamaan päivässä eikä kahdessa vaikka olisi kokonaan syömättä. Elimistö voi kyllä kuihtua kun nesteet lähtevät, mutta se ei tietenkään ole pysyvä ratkaisu laihtumiseen. Toisaalta, jo pienikin ja siedettävä 50-100 kcalin päivittäinen vaje laihduttaa vuoden mittaan, ylläolevalla karkealla arviolla siis kilon 2,5 kk eli 4 kiloa vuodessa. Jos ylipainoa on vain kymmenisen kiloa, laihduttaminen on ihan helppoa kuin heinänteko, jos ihannepainon saavuttamiseen antaa itselleen kaksi vuotta aikaa ja miksipä ei. Ei unelmien taloakaan rakennetta kuukaudessa, kirjaa kirjoiteta viikossa eikä urheilija saavuta tulostavoitteitaan puolessa vuodessa vaan takana on vuosien määrätietoinen työ tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tsemppiä sinulle.

Vierailija
11/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on paljon valaanrasvaa, jota ei koskaan ole yritetty polttaa, eikä tulla koskaan yrittämään. Tekosyitä on monia.

Vierailija
12/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syön viisi kertaa päivässä, mutta syön vasta silloin, kun nälkä antaa merkkejä ja lopetan ennen kuin olen ylensyönyt ja annokseni on loppu. Kylläisyydentunne tulee näet hieman jäljessä, joten täytyy ymmärtää lopettaa ajoissa, ettei ehdi syömään liikaa."

Ööö siis heitätkö sä siis loppuannoksen roskiin vai mitä tarkoitat sillä, että "lopetat syömisen ennen kuin annos on loppu"? Jos näin niin järkihoihaloo. Ota sen kokoinen annos että ei mene haaskeelle. 

Vierailija
13/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet löytänyt oman tyylisi, eikä sillä oikeasti ole niin väliä, onko sen valitun tyylin takana sitten oikeat faktat, vai ties mitäk muotiuskomukset, kunhan ruokavalio ei mene liian yksipuoliseksi, eikä liikunta överiksi. Itse kuitenkin peukutin tuota aloitustasi siksi, että siihen on kyllä hienosti saatu kerättyä kaikki vähän enemmän ja vähemmän epämääräiseen mutuun perustuvat muotiuskomukset ja huuhaa yksiin kansiin, vaikka mausteeksi hitunen jopa tutkittua faktaakin löytyy. Mutta kuten sanottu, jos sinulle toimii, niin se on se pääasia, eikä muulla ole niin paljon väliä.

Vierailija
14/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua sinulta aloittaa painonhallinnassa pieni kurinpalautus jo silloin, kun ylipainoa ei vielä ole kertynyt juurikaan, mutta suunta on suurempaan päin! Yleisin virhe on sulkea silmät peilikuvalta ja herätä painavaan todellisuuteen vasta kun sitä ylipainoa on jo kertynyt niin runsaasti, ettei sen karistamiseen enää auta pienet elämäntapasäädöt vaan tarvitaan kokonainen elämäntaparemontti.  

Vierailija
15/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että olet löytänyt oman tyylisi, eikä sillä oikeasti ole niin väliä, onko sen valitun tyylin takana sitten oikeat faktat, vai ties mitäk muotiuskomukset, kunhan ruokavalio ei mene liian yksipuoliseksi, eikä liikunta överiksi. Itse kuitenkin peukutin tuota aloitustasi siksi, että siihen on kyllä hienosti saatu kerättyä kaikki vähän enemmän ja vähemmän epämääräiseen mutuun perustuvat muotiuskomukset ja huuhaa yksiin kansiin, vaikka mausteeksi hitunen jopa tutkittua faktaakin löytyy. Mutta kuten sanottu, jos sinulle toimii, niin se on se pääasia, eikä muulla ole niin paljon väliä.

siis ALApeukutin. Kun joku tuolla yllä ihmetteli, mistä nuo alapeukut tulevat. Niin varmaan osin siitä, että olihan tuossa nyt aika hauskoja "faktoja" esitettynä.

Vierailija
16/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi aloitusta on alapeukutettu? Tai no oikeastaan en.. Läskit siellä on asialla. Jos eivät itse saa itseään niskasta kiinni ja aloita liikuntaa ja laihdutusta, niin tottahan se ärsyttää jos joku muu niin tekee.

Koska rasva ei muutu lihaksiksi ja koska neljässä päivässä ei vielä ole tuloksena selvästi kiinteämpi vatsa.

Vierailija
17/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, jos on eri mieltä niin on luuseri :)

Vierailija
18/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitte, että muutamassa päivässä ei saavuta tuloksia, mutta minä olen saavuttanut jo 25% tavoittelemastani ihan viime päivinä.

Tosin tätä ennen en tavoitellut painonpudotusta, mutta aloin urheilla neljä kertaa viikossa enimmäkseen kestävyystyyppisesti, aerobisesti, mutta  myös hengästyen intervalleilla. Olen jatkanut näin kolme vuotta pitäen syömiseni ennallaan tai ehkä annoskokoni  on välillä kasvanut, kun en ole seurannut nälkääni tarpeeksi hyvin. Nyt päätin lisätä liikuntaa, koska sekin on entistä kivempaa, liikkumaan lähtemisen kynnys on madaltunut ja sillä voin saada painoa vähän alemmaksi, vyötärön kuntoon.

Olen onnellisessa asemassa, kun ymmärrän pudottaa muutaman kilon nyt enkä kymmeniä myöhemmin. Uskoisin, että se on paljon helpompaakin, kun häiriötila kehossani ei ole päässyt pahaksi.

ap

Vierailija
19/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hengitys ja tietoisesti hyvin hengittäminen on aliarvostettua. Hyvä, syvä hengitys rauhoittaa ja siten vähentää stressiä ja parantaa puolestaan yöunen laatua. Stressihormoneilla ja unenlaadulla ja -määrällä tiedetään olevan vaikutus syömiseen ja lihomiseen. Kohonnut kortisoli lihottaa ja stressaantunut himoitsee sokeri-rasva-suola lohtumättöjä.

Vierailija
20/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laihduin yli 12 kg 5kk aikana ilman mitään liikuntaa. Muutin vaan ruokavalion ja kaikki herkut jätin pois.

83kg --> n. 70kg nyt.

t. Mies

Miehet laihtuu helpommin kuin naiset. Se on fysiologinen fakta. 

Kun vaihdevuodet alkaa lähestyä ja varsinkin niiden aikana ja jälkeen laihtuminen on useimmille naiselle hyvin vaikeaa. Ensin on hoidettava hormonitasapaino kuntoon, että se olisi edes mahdollista.