Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pientä ylipainoa

Vierailija
26.08.2022 |

Neljäs päivä painonhallintaa menossa. Olen urheillut joka päivä. Ennen painonhallinnan aloitusta urheilin vähintään 4/7 päivänä viikossa.

Syön viisi kertaa päivässä, mutta syön vasta silloin, kun nälkä antaa merkkejä ja lopetan ennen kuin olen ylensyönyt ja annokseni on loppu. Kylläisyydentunne tulee näet hieman jäljessä, joten täytyy ymmärtää lopettaa ajoissa, ettei ehdi syömään liikaa. Terveellistä ruokaa syön. Sallin itselleni 25 g suklaata tai vastaavan kalorimäärän päivässä, jos urheilen sinä päivänä.

Tahdon säästää lihakseni ja muuttaa rasvaa lihaksiksi. Pidennän yöpaastoa 12 tuntiin. Saan hyvin kuituja. Puutarhasta saa hyvin satoa tähän aikaan vuodesta ja se ilahduttaa makuhermojani. Leipää vähemmän.

Tuloksena on jo selvästi kiinteämpi vatsa. Liikuntakin tosiaan laihduttaa. Laihtuminen tapahtuu hengityksen välityksellä, joten hengitän joka päivä tietoisesti paremmin myös silloin, kun en urheile. Liikunta tuo terveyshyötyä jopa 3-4 vrk päähän, joten melkein joka päivä liikkumalla saan hyvät terveyshyödyt. Olen saanut pidettyä mielialani hyvänä, kun ajattelen terveyttäni.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoitte, että muutamassa päivässä ei saavuta tuloksia, mutta minä olen saavuttanut jo 25% tavoittelemastani ihan viime päivinä.

Tosin tätä ennen en tavoitellut painonpudotusta, mutta aloin urheilla neljä kertaa viikossa enimmäkseen kestävyystyyppisesti, aerobisesti, mutta  myös hengästyen intervalleilla. Olen jatkanut näin kolme vuotta pitäen syömiseni ennallaan tai ehkä annoskokoni  on välillä kasvanut, kun en ole seurannut nälkääni tarpeeksi hyvin. Nyt päätin lisätä liikuntaa, koska sekin on entistä kivempaa, liikkumaan lähtemisen kynnys on madaltunut ja sillä voin saada painoa vähän alemmaksi, vyötärön kuntoon.

Olen onnellisessa asemassa, kun ymmärrän pudottaa muutaman kilon nyt enkä kymmeniä myöhemmin. Uskoisin, että se on paljon helpompaakin, kun häiriötila kehossani ei ole päässyt pahaksi.

ap

Tuossa ajassa ei läski liikahda mihinkään, alussa lähtee pelkkää nestettä. Se tulee hetkessä takaisin.

Vierailija
22/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syön viisi kertaa päivässä, mutta syön vasta silloin, kun nälkä antaa merkkejä ja lopetan ennen kuin olen ylensyönyt ja annokseni on loppu. Kylläisyydentunne tulee näet hieman jäljessä, joten täytyy ymmärtää lopettaa ajoissa, ettei ehdi syömään liikaa."

Ööö siis heitätkö sä siis loppuannoksen roskiin vai mitä tarkoitat sillä, että "lopetat syömisen ennen kuin annos on loppu"? Jos näin niin järkihoihaloo. Ota sen kokoinen annos että ei mene haaskeelle. 

Minä pysyin lihavana ja lihoin lisää juuri tuolla ajattelutavalla, että ruokaa ei saa heittää roskiin. Totta kai saa! Jos otan lautaselle liikaa ruokaa, miksi ihmeessä se kaikki pitäisi syödä, jos sille ei ole tarvetta?? Arvostan kyllä itseäni enemmän kuin sitä roskiin menevää ruokamurusta. Tietenkin pyritään ottamaan vain se, mitä syödään, mutta ihan jokainen ottaa joskus liikaa. Ei ole mitään järkeä syödä yli tarpeensa. Se ylimääräinen ruoka jää kuitenkin sinne kattilan pohjalle, eikä se ikuisesti säily ja päätyy joka tapauksessa roskiin.

Kun laihdutin, opettelin tietoisesti jättämään ruokaa. Aloitin sillä, että jätin joka aterialla viimeisen suupalan syömättä ja heitin roskiin. Se oli opeteltava, koska minunkin aivoihini oli iskostettu tuo typeryys, ettei ruokaa saa jättää. Se sama typeryys sai minut syömään kaapeista vajaat pussit/rasiat tyhjiksi, ettei ne vaan mene pilalle. Nyt kun ajattelen sitä, niin naurattaa miten hölmö olen ollut. :D

Roskiin vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki taas kiusaamassa jos joku ilmaisee asiat vähän eri tavalla. "Läski muuttuu lihakseksi", okei ei ehkä kirjaimellisesti, mutta laihduttaessa on mahdollista että rasvan määrä vähenee ja lihaksen määrä kasvaa, tai ainakin pysyy ennallaan. "Laihdutus tapahtuu hengittäessä", oon kuullut ihan samaa joskus, että hengitysilman muana ihmisestä poistuu se energia. En tiedä onko tämä täysin totta, mutta on tätä muuallakin puhuttu.

Paljon hullumpiakin juttuja täällä laihduttajilta kuulee.

Vierailija
24/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon hieman vettä enemmän siltä varalta näin alkuun, jos nesteet lähtevät liikkeelle, mutta kun puristan vatsamakkaraani, se on selvästi kapeampi jo nyt.

Aloitukseeni korjaan tai-sanan ja-sanan tilalle. Syön siis annokseni loppuun, enkä jätä keskeen. En laita liikaa ruokaa lautaselle ja jos tuntuu nälkäiseltä, kun annos on loppu, niin odotan syömättä ja voi alkaa tuntua sopivalta.

Nälkä ehtii tulla ennen ruokailua. On parempi olla, syömättä, kunnes on pieni näläntunne ja sitä pientä nälkää voi aamulla hyvin kuunnella aina klo 9 asti, jolloin katkaisen yöpaastoni.

Jokaisella on omat toimivaksi havaitut tavat. Päätin pitää kiinni viidestä ruokailusta, mutta kun painonhallintani on jo rutiinia, niin saatan syödä harvemmin, ellei nälkää muuten tule. Silloin olisin palannut nuoruuteni ruokailutapoihin. Söin nuorena 3-5 kertaa päivässä, aina oli nälkä ennen ruokaa, mutta aamulla ruoka maistui vasta klo 10 jälkeen.

ap

Vierailija
25/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laihduin yli 12 kg 5kk aikana ilman mitään liikuntaa. Muutin vaan ruokavalion ja kaikki herkut jätin pois.

83kg --> n. 70kg nyt.

t. Mies

Miehet laihtuu helpommin kuin naiset. Se on fysiologinen fakta. 

Kun vaihdevuodet alkaa lähestyä ja varsinkin niiden aikana ja jälkeen laihtuminen on useimmille naiselle hyvin vaikeaa. Ensin on hoidettava hormonitasapaino kuntoon, että se olisi edes mahdollista.

Vaihdevuosissakin tutkimusten mukaan säännöllinen liikunta tai liikunnan aloittaminen / lisääminen heillä, joille ei ole aiemmin ollut elämäntapana, auttaa tähän hormonimyrskyyn ja laskee lihottavien stressihormonien tasoa, helpottaa vaihdevuosioireita ja parantaa elämänlaatua.

Ongelma on siinä, että suomalaiset keski-ikäiset ovat "keski-ikäistyneet" ja liikkuvat aivan liian vähän - sen lisäksi tai pikemminkin seurauksena, että enemmistö on jo valmiiksi ylipainoisia - niin miehet kuin naisetkin ja naisilla ylipaino ja liikkumattomuus yhdistettynä vaihdevuosien hormonimyräkkään pistää vielä lisää kierroksia kehiin. Ja vaihdevuosi-iässä naiset sitten "yhtäkkiä" heräävät huomaamaan, että kiloja kertyy. Todellisuudessa niiden kilojen kertymisen takaava elämäntapavalinta on tehty jo vuosikymmen tai pari aikaisemmin.

"Vaihdevuodet lihottavat" ei siis ole Kohtalo ja Totuus vaan huonot elämäntavat lihottavat, liian runsas ja energiatiheä ruokavalio ja liian passiivinen, liikkumaton elämäntapa lihottavat. Jos haluaa ehkäistä vaihdevuosilihomista, niin elämäntavat ja liikuntatottumukset täytyy laittaa terveelle pohjalle jo viimeistään kolmikymppisenä.

Vierailija
26/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laihduin yli 12 kg 5kk aikana ilman mitään liikuntaa. Muutin vaan ruokavalion ja kaikki herkut jätin pois.

83kg --> n. 70kg nyt.

t. Mies

Kun vaihdevuodet alkaa lähestyä ja varsinkin niiden aikana ja jälkeen laihtuminen on useimmille naiselle hyvin vaikeaa. Ensin on hoidettava hormonitasapaino kuntoon, että se olisi edes mahdollista.

Vaihdevuosissakin tutkimusten mukaan säännöllinen liikunta tai liikunnan aloittaminen / lisääminen heillä, joille ei ole aiemmin ollut elämäntapana, auttaa tähän hormonimyrskyyn ja laskee lihottavien stressihormonien tasoa, helpottaa vaihdevuosioireita ja parantaa elämänlaatua.

Ongelma on siinä, että suomalaiset keski-ikäiset ovat "keski-ikäistyneet" ja liikkuvat aivan liian vähän - sen lisäksi tai pikemminkin seurauksena, että enemmistö on jo valmiiksi ylipainoisia - niin miehet kuin naisetkin ja naisilla ylipaino ja liikkumattomuus yhdistettynä vaihdevuosien hormonimyräkkään pistää vielä lisää kierroksia kehiin. Ja vaihdevuosi-iässä naiset sitten "yhtäkkiä" heräävät huomaamaan, että kiloja kertyy. Todellisuudessa niiden kilojen kertymisen takaava elämäntapavalinta on tehty jo vuosikymmen tai pari aikaisemmin.

"Vaihdevuodet lihottavat" ei siis ole Kohtalo ja Totuus vaan huonot elämäntavat lihottavat, liian runsas ja energiatiheä ruokavalio ja liian passiivinen, liikkumaton elämäntapa lihottavat. Jos haluaa ehkäistä vaihdevuosilihomista, niin elämäntavat ja liikuntatottumukset täytyy laittaa terveelle pohjalle jo viimeistään kolmikymppisenä.

Höpsis, koskaan ei ole myöhäistä muuttaa elintapoja ja aloittaa liikkumista. Tietenkään vaihdevuosina lihominen ei ole mikään väistämätön asia. Liikunta toki vaikuttaa positiivisesti myös hormonitasapainoon, mutta ei se sitä yksinään korjaa, ei edes ruokavalion kanssa.

Vaihdevuosista puhutaan kyllä aivan liian vähän. Niistä pitäisi antaa tietoa peruskoulusta asti sekä tytöille että pojille, koska kuuluu normaaliin elämänkiertoon. Vaihdevuosissa ei ole mitään hävettävää ja niihin liittyy tosi paljon ihan ihmeellisiä myyttejä ja väärinkäsityksiä. Vaihdevuosien jälkeen voi elää ihan yhtä hyvää ja tyydyttävää elämää ja olla ulkoisesti yhtä kaunis ja haluttava kuin ennenkin.

Vierailija
27/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ihmetelly, et miks lihavia naisia ärsyyttää niin suunnattomasti, jos joku laihduttaa? Onko se siksi, että läskinä olo olisi muka parempaa, vai sekö ettei itsellä ole kanttia ja harmittaa kun joillakin muilla on? Jokanen saa olla lihava jos haluu, mut mikä se teiltä on pois jos joku muu ei halua?

Vierailija
28/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä iässä, että minun ei kannata olla aivan laiha, mutta kiinteä tahdon olla ja säilyttää tai kasvattaa lihasmassaani. Nuorena olin alipainoinen, vaikka ei ollutkaan anoreksiaa.

ap

Vierailija
29/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

83kg --> n. 70kg nyt.

t. Mies

Höpsis, koskaan ei ole myöhäistä muuttaa elintapoja ja aloittaa liikkumista. Tietenkään vaihdevuosina lihominen ei ole mikään väistämätön asia. Liikunta toki vaikuttaa positiivisesti myös hormonitasapainoon, mutta ei se sitä yksinään korjaa, ei edes ruokavalion kanssa.

Vaihdevuosista puhutaan kyllä aivan liian vähän. Niistä pitäisi antaa tietoa peruskoulusta asti sekä tytöille että pojille, koska kuuluu normaaliin elämänkiertoon. Vaihdevuosissa ei ole mitään hävettävää ja niihin liittyy tosi paljon ihan ihmeellisiä myyttejä ja väärinkäsityksiä. Vaihdevuosien jälkeen voi elää ihan yhtä hyvää ja tyydyttävää elämää ja olla ulkoisesti yhtä kaunis ja haluttava kuin ennenkin.

Yksi vaihdevuosiin liittyvistä haitallisista myyteistä on juuri tämä vaihdevuodet lihottavat -myytti. Sitä kun tarpeeksi toitotetaan, niin naisen on helppo heittää kädet pystyyn ja todeta, että peli on menetetty, vaihdevuodet lihottavat väkisinkin ja turha siis pyristellä vastaan vaan parempi vain alistua tähän naisen kohtaloon.

Paljon terveellisempää ja rehellisempää on kommunikoida, että elämäntavat lihottavat. Ruokavalio ja liikuntatottumukset määräävät lihomisen. Ja ne ovat asioita, joihin jokainen nainen missä iässä tahansa pystyy itse vaikuttamaan omilla valinnoillaan. Mielikuvaero passiiviseen ja passivoivaan "vaihdevuodet nyt vaan lihottavat" kohtalonuskoon on 180 astetta toinen.

Vierailija
30/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

83kg --> n. 70kg nyt.

t. Mies

Ihan turha hormoneja syyttää. Pitää vain muuttaa syömisiään. Enkä tarkoita kalorien osalta.

Vierailija
31/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki taas kiusaamassa jos joku ilmaisee asiat vähän eri tavalla. "Läski muuttuu lihakseksi", okei ei ehkä kirjaimellisesti, mutta laihduttaessa on mahdollista että rasvan määrä vähenee ja lihaksen määrä kasvaa, tai ainakin pysyy ennallaan. "Laihdutus tapahtuu hengittäessä", oon kuullut ihan samaa joskus, että hengitysilman muana ihmisestä poistuu se energia. En tiedä onko tämä täysin totta, mutta on tätä muuallakin puhuttu.

Paljon hullumpiakin juttuja täällä laihduttajilta kuulee.

No ei se mitään kiusaamista ole, jos korjaa virheet ap:n tekstissä.

Totta on se, että kun rasva palaa, se poistuu hengityksen mukana.

Vierailija
32/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Syön viisi kertaa päivässä, mutta syön vasta silloin, kun nälkä antaa merkkejä ja lopetan ennen kuin olen ylensyönyt ja annokseni on loppu. Kylläisyydentunne tulee näet hieman jäljessä, joten täytyy ymmärtää lopettaa ajoissa, ettei ehdi syömään liikaa."

Ööö siis heitätkö sä siis loppuannoksen roskiin vai mitä tarkoitat sillä, että "lopetat syömisen ennen kuin annos on loppu"? Jos näin niin järkihoihaloo. Ota sen kokoinen annos että ei mene haaskeelle. 

Minä pysyin lihavana ja lihoin lisää juuri tuolla ajattelutavalla, että ruokaa ei saa heittää roskiin. Totta kai saa! Jos otan lautaselle liikaa ruokaa, miksi ihmeessä se kaikki pitäisi syödä, jos sille ei ole tarvetta?? Arvostan kyllä itseäni enemmän kuin sitä roskiin menevää ruokamurusta. Tietenkin pyritään ottamaan vain se, mitä syödään, mutta ihan jokainen ottaa joskus liikaa. Ei ole mitään järkeä syödä yli tarpeensa. Se ylimääräinen ruoka jää kuitenkin sinne kattilan pohjalle, eikä se ikuisesti säily ja päätyy joka tapauksessa roskiin.

Kun laihdutin, opettelin tietoisesti jättämään ruokaa. Aloitin sillä, että jätin joka aterialla viimeisen suupalan syömättä ja heitin roskiin. Se oli opeteltava, koska minunkin aivoihini oli iskostettu tuo typeryys, ettei ruokaa saa jättää. Se sama typeryys sai minut syömään kaapeista vajaat pussit/rasiat tyhjiksi, ettei ne vaan mene pilalle. Nyt kun ajattelen sitä, niin naurattaa miten hölmö olen ollut. :D

Roskiin vaan.

Onko kovin vaikeaa ottaa ruokaa sen verran kun arvioi syövänsä, tai vähän alle? Sitä voi ottaa sitten lisää jos tahtoo, sen verran kun arvioi syövänsä. Ei luulisi olevan rakettitiedettä.

Ruokaa tehdessä kannattaa myös arvioida kuinka paljon sitä kannattaa tehdä, ettei jää jääkaappiin pilaantumaan. Onko ihmisillä ihan perusasiat hukassa?

Vierailija
33/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön seuraavalla aterialla jos en jaksa kaikkea syödä. Jos jää  vain vähän niin siihen sitten lisää. Ei se ehdi muutamassa tunnissa pilaantua. Jotenkin en kyllä kehtaa hyvää ruokaa roskiin heittää kun jotkut kärsii nälkää.

Vierailija
34/34 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl on taas juttuu "naisten vaikeempi laihduttaa" "Vaihdevuodet sitä ja tätä" ja "Hormonit sitä ja tätä"

Samat vaihdevuodet yms näillä Espanjan naisilla on, mut silti valaita on täällä harvassa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan