Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin viimeksi olit hautajaisissa?

Vierailija
26.08.2022 |

Miten on?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä tieto on sinulle merkityksellinen?

Vierailija
22/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksän vuotta sitten, isoäidin hautajaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020 isoisä

Vierailija
24/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 23 vuotta sitten. Tuon jälkeen on omat vanhempani kuolleet, mutta hautajaisia ei pidetty heidän toiveen mukaisesti.

Miten on edes mahdollista olla pitämättä minkäänlaisia hautajaisia?

Pappia tai muuta puhujaa ei toki tarvitse kutsua, mutta ruumis tai sen tuhkat on kuitenkin jotenkin loppusijoitettava.

Minä olin viimeksi hautajaisissa kuusi vuotta sitten. Hautasin oman lapseni.

Hautajaisissa on kyse kahdesta eri tilaisuudesta: varsinaisesta siunauksesta tai saattotilaisuudesta (jos ei kuulu kirkkoon) ja arkun tai uurnan maahankätkemisestä. Siunaus + arkkuhautaus ovat yleensä samassa yhteydessä, uurnanlasku tai tuhkan sirottelu vasta sitten kun vainaja on tuhkattu. Toki siunaustilaisuuden voi pitää myös uurnan äärellä. On mahdollista järjestää myös ns. suora tuhkaus, jolloin vainaja tuhkataan ja uurna tai pelkkä tuhka haudataan ilman mitään seremonioita.

Muistotilaisuuskaan ei ole pakollinen.

Näistä on hyvä sopia etukäteen, koska omaiset viime kädessä päättävät mitä järjestetään ja mistä hautapaikka hankitaan.

Vierailija
25/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole ollut koskaan mutta olisi mukava mennä."

"Ja lienet jo aikuinen? Ohhoh. Mä olin ekoissa noin kuusivuotiaana, sitten teininä oli kolmena peräkkäisenä vuonna, kaikki vanhempia sukulaisia. Tähän mennessä (56v) ehkä noin 30 hautajaiset käytynä. Sukulaisia, miehen sukulaisia, työkavereita, perhetuttuja, äidin tai tädin saattajana 3 - 4 kertaa, kyllähän sitä nyt kertyy tähän ikään. Viime vuonna taisi olla neljät hautajaiset, joista kaksia olin järjestämässä."

Du kom inte att tänka på att frågan är så idiotisk att den fick ett likadant svar?

Vierailija
26/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta sitten appiukon hautajaisissa.

Vierailija
27/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vad i helvete har du med den saken att göra?

Att svara eller inte är helt frivilligt. Jag rekommenderar att du reviderar ditt uppförande som inte är särskilt ägnat att höja det anseende som den svenskspråkiga minoriteten åtnjuter i de övrigas ögön.

- mvh någon annan än inledaren 

Vierailija
28/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 23 vuotta sitten. Tuon jälkeen on omat vanhempani kuolleet, mutta hautajaisia ei pidetty heidän toiveen mukaisesti.

Pappia tai muuta puhujaa ei toki tarvitse kutsua, mutta ruumis tai sen tuhkat on kuitenkin jotenkin loppusijoitettava.

Vanhempieni toiveen mukaisesti toteutettiin tuhkaus. Sen jälkeen hautaustoimisto kuljetti tuhkat seurakuntaan, jossa työntekijöiden toimesta tuhkien sirottelu muistolehtoon. Näin vanhempani halusivat, ja näin tehtiin. Ensin kuoli isä ja muutama vuosi myöhemmin äiti. Molemmille sama loppusijoitus.

Vierailija
29/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin neljä vuotta sitten kaverin hautajaisissa. Olen ollut huomattavasti useammin hautajaissa kuin häissä. 

Vierailija
30/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä 2020.

Ei liittynyt mitenkään koronaan.

Vierailija
31/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna kesällä.

Vierailija
32/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2019 tätini ja serkkuni hautajaisissa. Kuolivat samana päivänä ja haudattiin yhdessä.

Vierailija
33/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuussa 2018 puolisoni hautajaiset

Vierailija
34/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa sitten.

Vierailija
35/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoratuhkauksella kylmiöstä uurnaan ja sen jälkeen suntio käy sirottelemassa muistolehtoon.

Vierailija
36/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut vielä edes häissä...

Vierailija
37/37 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhea kysymys. tajusin että edellisistä on jo aikaa joten tällä logiikalla seuraavat varmaan jo ovella. yksi isovanhemmista enää elossa.