Milloin viimeksi olit hautajaisissa?
Kommentit (37)
Yhdeksän vuotta sitten, isoäidin hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 23 vuotta sitten. Tuon jälkeen on omat vanhempani kuolleet, mutta hautajaisia ei pidetty heidän toiveen mukaisesti.
Miten on edes mahdollista olla pitämättä minkäänlaisia hautajaisia?
Pappia tai muuta puhujaa ei toki tarvitse kutsua, mutta ruumis tai sen tuhkat on kuitenkin jotenkin loppusijoitettava.
Minä olin viimeksi hautajaisissa kuusi vuotta sitten. Hautasin oman lapseni.
Hautajaisissa on kyse kahdesta eri tilaisuudesta: varsinaisesta siunauksesta tai saattotilaisuudesta (jos ei kuulu kirkkoon) ja arkun tai uurnan maahankätkemisestä. Siunaus + arkkuhautaus ovat yleensä samassa yhteydessä, uurnanlasku tai tuhkan sirottelu vasta sitten kun vainaja on tuhkattu. Toki siunaustilaisuuden voi pitää myös uurnan äärellä. On mahdollista järjestää myös ns. suora tuhkaus, jolloin vainaja tuhkataan ja uurna tai pelkkä tuhka haudataan ilman mitään seremonioita.
Muistotilaisuuskaan ei ole pakollinen.
Näistä on hyvä sopia etukäteen, koska omaiset viime kädessä päättävät mitä järjestetään ja mistä hautapaikka hankitaan.
"En ole ollut koskaan mutta olisi mukava mennä."
"Ja lienet jo aikuinen? Ohhoh. Mä olin ekoissa noin kuusivuotiaana, sitten teininä oli kolmena peräkkäisenä vuonna, kaikki vanhempia sukulaisia. Tähän mennessä (56v) ehkä noin 30 hautajaiset käytynä. Sukulaisia, miehen sukulaisia, työkavereita, perhetuttuja, äidin tai tädin saattajana 3 - 4 kertaa, kyllähän sitä nyt kertyy tähän ikään. Viime vuonna taisi olla neljät hautajaiset, joista kaksia olin järjestämässä."
Du kom inte att tänka på att frågan är så idiotisk att den fick ett likadant svar?
12 vuotta sitten appiukon hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vad i helvete har du med den saken att göra?
Att svara eller inte är helt frivilligt. Jag rekommenderar att du reviderar ditt uppförande som inte är särskilt ägnat att höja det anseende som den svenskspråkiga minoriteten åtnjuter i de övrigas ögön.
- mvh någon annan än inledaren
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 23 vuotta sitten. Tuon jälkeen on omat vanhempani kuolleet, mutta hautajaisia ei pidetty heidän toiveen mukaisesti.
Pappia tai muuta puhujaa ei toki tarvitse kutsua, mutta ruumis tai sen tuhkat on kuitenkin jotenkin loppusijoitettava.
Vanhempieni toiveen mukaisesti toteutettiin tuhkaus. Sen jälkeen hautaustoimisto kuljetti tuhkat seurakuntaan, jossa työntekijöiden toimesta tuhkien sirottelu muistolehtoon. Näin vanhempani halusivat, ja näin tehtiin. Ensin kuoli isä ja muutama vuosi myöhemmin äiti. Molemmille sama loppusijoitus.
Noin neljä vuotta sitten kaverin hautajaisissa. Olen ollut huomattavasti useammin hautajaissa kuin häissä.
Kesällä 2020.
Ei liittynyt mitenkään koronaan.
2019 tätini ja serkkuni hautajaisissa. Kuolivat samana päivänä ja haudattiin yhdessä.
Marraskuussa 2018 puolisoni hautajaiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoratuhkauksella kylmiöstä uurnaan ja sen jälkeen suntio käy sirottelemassa muistolehtoon.
En ole ollut vielä edes häissä...
kauhea kysymys. tajusin että edellisistä on jo aikaa joten tällä logiikalla seuraavat varmaan jo ovella. yksi isovanhemmista enää elossa.
Miksi tämä tieto on sinulle merkityksellinen?