Stadium etsii myyjää 10h/vk. Hakuprosessiin sisältyy persoonallisuustesti
Etsin tässä vapaita työpaikkoja Oulusta. Omalta alalta ei juuri mitään (täytyy kai muuttaa pois), mutta kaupan työt sujuisivat myöskin. Urheiluvälinekauppa sopii harrastuneisuudenkin puolesta. Mutta enpä hae tuonne, koska 10h/vk tarkoittaisi sitä, että tarvisin 2-3 muutakin työpaikkaa nuilla tuntimäärillä, että saisin viikon täyteen, enkä tarvisi olla työkkärin listoilla. Sen lisäksi, että tarjotut työtunnit ovat vain 10 viikossa, niin hakuprosessiin sisältyy persoonallisuustesti. Anteeksi, mutta miksi ihmeessä? Duunitorista löytyy tuo otsikon ilmoitus, Stadium Outlet Oulussa, 10h/vk.
Tällaisia on Oulu täynnä. Esimerkiksi videoiden pyytäminen on hyvin yleistä. En missään nimessä hae niihin enää, kun en edes tiedä kuka niitä katselee. On käynyt hyvin selväksi, että työtöntä ei haluta työllistää näillä, vaan rekryfirmaa. Näin työttömän näkökulmasta on ihan naurettavaa, että 5h/vk (joo, niitäkin on tullut vastaan) - 25h/vk työpaikkoja vastaan vaaditaan jotain ihmeellisiä temppuja. Onko tämän tarkoitus olla joku vitsi?
Kommentit (49)
Mä ainakin valehtelisin persoonallisuustestissä olevani ekstrovertimpi ja yhteistyökykyisempi kuin oikeasti olen. Kyllähän niistä kysymyksistä tajuaa miten se vaikuttaa tulokseen. Huolimattomuutta ei myöskään kannata paljastaa jos haluaa paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä , miksi esimerkiksi ravintola-alalla valitetaan työvoimapulaa ja kuitenkin melkein kaikki tuntemani nuoret alan ihmiset kiroavat vakkaripaikan puutetta ja koittavat saada täydet viikot kasaan pyörimällä useamman rekryfirman listoilla.
Ei lomia, ei työterveyshuoltoa. Ei sairausajan palkkaa. Ei työpaikan pikkujouluja. Heittopussina paikasta toiseen miten sattuu. Jos kuukauden tunnit eivät täyty, silloin soviteltu päiväraha tietysti, mutta kun maan kokonaistyövoimatilannetta miettii, eikö kuitenkin olisi paljon parempi, jos turha veivaaminen ja välistävetävät rekryfirmat lakkautettaisiin?
Tuossa on se ongelma, että useimmissa ravintoloissa on tietyt ajankohdat, joina asiakkaita käy monta kertaa enemmän kuin hiljaisina ajankohtina. Siksi ravintolat tarvitsee kokoaikaisten lisäksi osa-aikaisia ja keikkailijoita, koska kaikkien palkkaaminen 40h/vko sopimuksilla pakottaisi nostamaan hinnat niin kalliiksi, että asiakkaat siirtyisi muualle. Avuksi otetaan vuokrafirmat ihan ymmärrettävistä syistä. Niissä on omat ongelmansa, mutta pystytkö kertomaan miten tilanteen voisi ratkaista paremmin?
Nämä paikat joita tarkoitin, ovat ihan säännöllisesti työntekijöitä tarvisevia paikkoja: koulut ja laitoskeittiöt, mm. vanhainkodit ja päiväkodit ynnä muut ei-yksityiset. Kun valmistettava ruokamäärä on aina se sama, en ymmärrä , miksi käytetään rekryfirmoja.
Paikkaamaan, siellä on aina joku kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä , miksi esimerkiksi ravintola-alalla valitetaan työvoimapulaa ja kuitenkin melkein kaikki tuntemani nuoret alan ihmiset kiroavat vakkaripaikan puutetta ja koittavat saada täydet viikot kasaan pyörimällä useamman rekryfirman listoilla.
Ei lomia, ei työterveyshuoltoa. Ei sairausajan palkkaa. Ei työpaikan pikkujouluja. Heittopussina paikasta toiseen miten sattuu. Jos kuukauden tunnit eivät täyty, silloin soviteltu päiväraha tietysti, mutta kun maan kokonaistyövoimatilannetta miettii, eikö kuitenkin olisi paljon parempi, jos turha veivaaminen ja välistävetävät rekryfirmat lakkautettaisiin?
Tuossa on se ongelma, että useimmissa ravintoloissa on tietyt ajankohdat, joina asiakkaita käy monta kertaa enemmän kuin hiljaisina ajankohtina. Siksi ravintolat tarvitsee kokoaikaisten lisäksi osa-aikaisia ja keikkailijoita, koska kaikkien palkkaaminen 40h/vko sopimuksilla pakottaisi nostamaan hinnat niin kalliiksi, että asiakkaat siirtyisi muualle. Avuksi otetaan vuokrafirmat ihan ymmärrettävistä syistä. Niissä on omat ongelmansa, mutta pystytkö kertomaan miten tilanteen voisi ratkaista paremmin?
Nämä paikat joita tarkoitin, ovat ihan säännöllisesti työntekijöitä tarvisevia paikkoja: koulut ja laitoskeittiöt, mm. vanhainkodit ja päiväkodit ynnä muut ei-yksityiset. Kun valmistettava ruokamäärä on aina se sama, en ymmärrä , miksi käytetään rekryfirmoja.
Vuokrafirmoja käytetään, koska rekrytointi on kallista ja hankalaa ja sellaisiin 10 h/vko sopimuksiin on vaikea löytää sitoutunutta tekijää, joka ei lähtisi muualle heti kun jostain saa jotain vähänkin parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin valehtelisin persoonallisuustestissä olevani ekstrovertimpi ja yhteistyökykyisempi kuin oikeasti olen. Kyllähän niistä kysymyksistä tajuaa miten se vaikuttaa tulokseen. Huolimattomuutta ei myöskään kannata paljastaa jos haluaa paikan.
Sama. Myös työhaastattelussa valehtelen tästä. Olen todella introvertti, mutta pystyn esittämään enemmän ulospäin suuntautunutta ja menevää tyyppiä ainakin jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen super huolimaton ja lähimuisti on kananmuisti.
Toisaalta ei kaikilla ne negatiiviset piirteet tule töissä esiin. Voi skarpata.
Kas kun ei 3 päivän psykologiset testit. Hinta varmaan esteenä. Muuten teetättäisivät. "Ei tämä mikään paskaduuni ole"
Katselin eilen Jyväskylän avoimia työpaikkoja ja Stadium Outlet näyttää hakevan myyjiä huimalla 5h/viikko sopimuksella. Rekryprosessiin kuuluu myöskin se persoonallisuustesti. Hakijaryntäys mahtaa olla melkoinen näin hyvillä ehdoilla ;D
Siis oikeasti, jollakin viiden tunnin höpösopparilla voi pyyhkiä korkeintaan takalistonsa... Ei tuollaisesta hyödy edes opiskelijat.
Sen on tarkoitus työllistää niitä hr henkilöitä ja saada ne tuntamaan itsensä tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko niissä videoissa pitää aurinkolaseja päässä jos ei halua muiden tunnistavan itseä?
saa tietenkin ja laita vielä burkha päälle niin olet turvassa
Työaika luonnollisesti tunti aamup ja tunti illalla. Niiden välissä kivasti omaa aikaa.
Noin vähäisillä tuntimäärillä ei koskaan ehdi tai pysty "pääsemään sisälle" työpaikkaan sillä lailla kunnolla. 1-2 lyhyttä vuoroa viikossa on aika tyhjän kanssa. Eihän tuossa ehdi kehittyä ollenkaan myyjänä. Tai minä en ainakaan pystyisi, luulen.
5h/viikko sopimus eli ei ikinä tiedä kuinka paljon töitä oikeasti on. Joku sairastuu niin sinua vihjaillen painostetaan töihin lyhyellä varoitusajalla. Kesällä töitä voi olla lomien vuoksi merkattuna työlistaasi 40h/viikko. Syksyn tullessa listassa enää se yksi lyhyt iltavuoro viikossa. Ja jos pyydät kuukauden päähän yhtä lauantaita vapaaksi juhlien vuoksi niin sillä viikolla ei ole töitä sitten yhtään. Koska olet tehnyt aikaisemmin enemmän töitä mitä sopimuksessa, niin ei tarjota sille viikolle edes sitä viittä tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Pitää ymmärtää että noita paikkoja hakee myös kaiken maailman nistit, pöpit ja alkkikset, koska työkkäri käskee. Noilla videoilla karsitaan ne pahimmat pois. Eli jos olet edes suurin piirtein normaali, puhut ja silmät liikkuu, sulla ei ole mitään hätää.
Ei ulkonäkö saa vaikuttaa palkkaamiseen. Se on syrjintää.
Luettiinko me sama kommentti? Eihän tuossa puhuttu ulkonäöstä mitään.
Jos esimerkiksi Stadiumeja pyöritetään ensisijaisesti 5-10 viikkotunnin tekijöillä niin porukka joutuu varmaan esittäytymään ristiin rastiin aina työvuoron aluksi. Mahdotonta oppia tuntemaan työkavereita, kun joka kerta taitaa olla ihan eri naamat vastassa.
Tuskin niillä nisteillä ja alkkiksilla muutenkaan kaikista houkuttelevimmat hakemukset olisi. En usko hetkeäkään, että videoiden tarkoitus olisi vain karsia ne pahimmat tapaukset pois.
Pari vuotta sitten Tampereelle haettiin XXL 5 h/vko pyöräkorjaajaa, joka on "periksiantamaton taistelija, joka täyttää kaikki tulostavoitteet" :D
Oonko mä ainoa, joka näkee tuollaiset testit myös työnhakijan etuna? On työnhakijallekin parempi tietää jo ennen työn aloittamista, että sopiiko persoonallisuudeltaan kyseiseen työtehtävään. Tuollaiseen paikkaan kun ne testit eivät varmasti ole mitään psykologin suorittamia vaan ihan pelkkiä rasti ruutuun-nettitestejä.
Alkuun huomautan että en ole enää nuori enkä nätti, mutta minusta videohaastattelut on ihan ok.
Uskon että nykyisen työpaikkani (useampi vuosi sitten) haastatteluun (ja sain paikan) pitkälti videon ansiosta.
Kun pyydetään video, se voi tuntua tyhmältä 'puhua kameralle', mutta hyvää siinä on se, että tarvittaessa voi ottaa uusiksi.
Kannattaa valita neutraali tausta (esim. vaalea seinä tmv.) laittaa neutraalit siistit vaatteet (esim. musta paita ei mikään räikeä) ja hiukset/mahdollinen meikki siisti.
Sitten vaan puhuu kameralle niinkuin esittelisi itsensä 'ihmiselle'. Omassani piti kertoa muutama asia, ja sanoa jotain englanniksi/ruotsiksi, olin kirjoittanut varmuudeksi nuo lauseet paperille mihin näin 'katsomatta' (siis niin ettei huomaa että luen paperista) ja samalla lapulla oli myös ranskalaisin viivoin mitä sanon. Video sai kestää pari minuuttiaa, mikään pitkä se ei ollut.
Jos vertaa paperille kirjoitettua hakemusta vs. videota, niin esim. 'iloisuus' näkyy paremmin ihmisestä, kun jokainen voisi vain kirjoittaa "olen iloinen ihminen" vaikka ei olisikaan.
Ja rehellisesti kyllähän sitä usein näkee ihmisestä videolta paremmin millainen 'olemus' on, onko vaikka lupsakan rento vai takakireä (-kärjistäen!) ja voi sitten valita sopivimmat paikan päälle haastatteluun. Kyse ei noissa ole ULKONÄKÖ vaan se muu habitus ja olemus. Jos on ihan ns. tavallinen ihminen (ei likainen/pultsarin oloinen/epäsiisti asunto taustalla) se riittää.