Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairaalle edunvalvoja ?

Vierailija
26.08.2022 |

Jos määrätään oikeuden kautta niin millaisia kokemuksia teillä on ? Itselle oli yllätys se ,että sanottiin käyttöraha on tämä summa.Jos on tietoa niin kertokaa hyvät ja huonot asiat.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku omaisista alkaa edunvalvojaksi? Voiko hänen asioitaan hoitaa antamalla valtuutuksen pankkitilien käyttöön, jolloin omainen voi hoitaa raha-asiat hänen puolestaan. Valtuutus pitäisi tehdä jo silloin, kun on vielä oikeustoimikykyinen.

Vierailija
2/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojaksi voi ryhtyä kuka tahansa. Aiheesta on virallista tietoa netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ,että omainen voi pystyä edunvalvojaksi.Nyt olen miettinytkin jos se olisin minä sillä tuon valtion määrämä olikin yllätys mitä ladeltiin tapaamisessa.Esim eivät hoida kela asioita.No sitten kumminkin äiti joutuu antaa valtakirjan ,että minä hoidan ne.Esim asumistuki ,hoitotuki ym.

Vierailija
4/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä edesmenneellä sukulaisellani oli julkisen vallan puolesta määrätty edunvalvoja. Kyseessä oli ehkä liian suuri edunvalvonnassa olevien määrä, mutta hän ei todellakaan käyttänyt aikaa tehtäväänsä. Ei yhtään tiennyt, minkälaisesta henkilöstä oli kyse, kun soitin eräällä asialla. Joka jutussa periaatteena oli, että jos voi olla tekemättä mitään, hän ei tee.

Henkilö itse voi tehdä edunvalvontavaltuutuksen, jos lähipiirissä on luotettava henkilö. Jos muistisairaus on jo pitkällä, potilas ei enää voi valtuutusta tehdä - on liian myöhäistä.

Vierailija
5/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi ryhtyä omalla päätöksellään.

Vierailija
6/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa "käyttöraha on tämä summa". Tämä on varma tieto. Oletko sekoittanut käyttöraha-asian laitoshoidossa olevan omaan käyttöön jäävään rahaan, joka ei liity millään tavalla edunvalvontaan?

Millä ihmeen tapaamisella niitä on ladeltu? Olitko siis käräjäoikeudessa tuomarin puheilla vai missä? Oikeasti edunvalvoja hoitaa myös Kelan asiat. Kyse oli ilmeisesti kunnan välitystilistä ja/tai laitosmaksusta eikä oikeasta käräjäoikeuden määräämästä edunvalvonnasta. Valtio ei määrää yhtään mitään ja omainen voidaan nimetä edunvalvojaksi. Edunvalvonnassa oleva äiti ei itse enää mitään valtakirjaa anna vaan sen kirjoittaa edunvalvoja. Eikä tosiaan mene niin, että edunvalvojalle maksetaan palkkiota monta sataa vuodessa ja silti sinä teet työt.

Edunvalvoja maksaa laskut päämiehen rahoista ja hakee asianmukaiset avustukset, myös toimeentulotukea, jos siihen on aihetta. Jos käyttörahaa ei jää niin sitten ei jää. Harvemmin muistisairas edes itse käyttää rahojaan, eli ei ole mitään tarvetta varsinaisesti omaan käyttöön tuleville rahoille.

Tarkennus vielä: ei tässä tapauksessa ole edes haettu Digi- ja väestötietovirastosta varsinaista edunvalvontaa, tai sitten on kyseessä joku välivaihe ennen varsinaista päätöstä, jossa voi mennä kuukausia.

Vierailija
7/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muistisairas voi enää mitään valtakirjaa antaa? Taas olisi ollut helpompaa jos olisi ollut ajoissa tehty edunvalvontavaltuutus. Itsepäiset ihmiset eivät näitä halua tehdä, eivätkä tajua että joku niitä joka tapauksessa joutuu hoitamaan kun ei enää itse pysty, Vaikeaksi menee aina näiden virallisten edunvalvojien kanssa.

Vierailija
8/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi ryhtyä omalla päätöksellään.

Kuka tahansa voi ryhtyä, käräjäoikeuden päätöksellä. 

Tässä tarinassa äidillä ei kuitenkaan vielä ollut määrättynä virallista edunvalvojaa. Sen voi päätellä siitä, että äiti on vielä oikeustoimikelpoinen ja voi antaa itse valtakirjan, eikä ole Kela-asioita ym. hoitavaa edunvalvojaa. Sekin on totta, että myös julkisissa edunvalvojissa on niitä, jotka tekevät niin vähän työtä kuin vaan mahdollista.

Vierailija
9/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä DVV (entinen maistraatti) sivuilta täytät "ilmoitus edunvalvonnan tarpeesta" lomakkeen ihmisestä. DVVn on PAKKO tutkia ilmoitus, eli tarvittaessa sen kohde haetaan lääkäriin tahdonvastaisesti. DVV tekee asiassa päätöksensä, joka sitten tarvittaessa menee käräjäoikeuteen, joka voi määrätä edunvalvojan. Ihminen joutuu holhousrekisteriin, eikä ole enää oikeustoimikelpoinen.

https://dvv.fi/ilmoitus-edunvalvonnan-tarpeessa-olevasta-henkilosta

Tuossa voi ehdottaa edunvalvojaa, jolta tarvii olla kirjallinen suostumus. Muuten määrätään yleinen edunvalvoja.

Homma toimii. Noin minut saatiin dementoituneen äitini edunvalvojaksi. Isä haki, minä suostuin edunvalvojaksi. Äitini oli pitkään sairas, mutta ei ollut sairaudentuntoa, joten hän ei suostunut edes lääkäriin. Kun ekan kerran saatiin lääkäriin, MMSE oli noin 10. Tuossa kohtaa ainoa mahku oli hakea edunvalvojaa DVV kautta.

Onhan tuosta työtä, mutta ei asia onnistuisi mitenkään muuten. Alussa pitää tehdä omaisuusluettelo, eli listata edunvalvottavan omaisuus. Sitten pidetään kirjanpitoa, ja vuosittain vuositili eli käytännössä sen vuoden tilinpäätös DVVlle. Muutama kymmenen tuntia työtä vuodessa, kun tositteita on noin sata (palvelutalon vuokra, asumispalvelut, eläkkeet, kelan etuusraha yms.) kirjanpidossa. Lopulta hyvin selkeä juttu, kun ekan vuoden saa tehtyä, että kerran on tuon rämpinyt läpi. Seuraavat vuodet samalla tavalla.

Suurin yksittäinen vaikeus on, että mitään ei voi tehdä sähköisesti, kun suomi-valtuutusta ei saa annettua mitenkään edunvalvojalle. Verottaja yms. hoituvat vain paperilla. Mutta, hoituvat asiat noinkin.

Vierailija
10/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja laski äidin tulot ja menot.Äidillä käytössä ruokapalvelu.Päivätoiminta muutaman kerran viikossa sekä kotisairaanhoito käy.Äidin kanssa käyty välillä kaupassa.Nauttii kun pääsee välillä kauppaan.Kysyin miten jatkossa tapahtuu kela asiat.Vastaus oli me emme hoida niitä.Yksin ei pysty käymään kaupassa.Tosiaan mulle lähetettiin ne digi ja väestörekisterin paperit mitkä sitten täytin.Kiitos kaikille vastauksista.

Vierailija
11/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli muistisairas ja kun hän oli vielä kohtalaisen toimintakykyinen ja järkevä, hän antoi minulle tilinsä käyttöoikeudet. Isän tili liitettiin mun verkkopankkiin ja hoidin siten hänen kaikki pankkiasiansa. Tehtiin myös Suomi fi- valtuutukset, joilla hoidin esim. veroasiat. Näillä toimilla pärjättiin isän kuolemaan asti

Vierailija
12/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa "käyttöraha on tämä summa". Tämä on varma tieto. Oletko sekoittanut käyttöraha-asian laitoshoidossa olevan omaan käyttöön jäävään rahaan, joka ei liity millään tavalla edunvalvontaan?

Millä ihmeen tapaamisella niitä on ladeltu? Olitko siis käräjäoikeudessa tuomarin puheilla vai missä? Oikeasti edunvalvoja hoitaa myös Kelan asiat. Kyse oli ilmeisesti kunnan välitystilistä ja/tai laitosmaksusta eikä oikeasta käräjäoikeuden määräämästä edunvalvonnasta. Valtio ei määrää yhtään mitään ja omainen voidaan nimetä edunvalvojaksi. Edunvalvonnassa oleva äiti ei itse enää mitään valtakirjaa anna vaan sen kirjoittaa edunvalvoja. Eikä tosiaan mene niin, että edunvalvojalle maksetaan palkkiota monta sataa vuodessa ja silti sinä teet työt.

Edunvalvoja maksaa laskut päämiehen rahoista ja hakee asianmukaiset avustukset, myös toimeentulotukea, jos siihen on aihetta. Jos käyttörahaa ei jää niin sitten ei jää. Harvemmin muistisairas edes itse käyttää rahojaan, eli ei ole mitään tarvetta varsinaisesti omaan käyttöön tuleville rahoille.

Tarkennus vielä: ei tässä tapauksessa ole edes haettu Digi- ja väestötietovirastosta varsinaista edunvalvontaa, tai sitten on kyseessä joku välivaihe ennen varsinaista päätöstä, jossa voi mennä kuukausia.

Käyttörahasta: mieheni on äitinsä edeunvalvoja ja hänelle on määritelty käyttöraha tms n 60 e/kk, joka on tarkoitettu edunvalvojan kuluihin. Aivan eri asia on valvottavan käyttöön kaikkien maksujen jälkeen jäävä raha eläkkeestä, joka on muistaakseni n 140 e.

Vierailija
13/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttörahasta: mieheni on äitinsä edeunvalvoja ja hänelle on määritelty käyttöraha tms n 60 e/kk, joka on tarkoitettu edunvalvojan kuluihin. Aivan eri asia on valvottavan käyttöön kaikkien maksujen jälkeen jäävä raha eläkkeestä, joka on muistaakseni n 140 e.

Olen äitini edunvalvoja, ei ole mitään määriteltyä käyttörahaa. Käyttörahaa annetaan mitä annetaan, ja se vaan kirjataan kirjanpitoon ja lopuksi sen vuoden vuositiliin.

Käytännössä palvelutalossa asuvalle dementikolle "käyttörahat" ovat käteisenä maksettavia jalkahoitoja yms. satunnaisia kuluja varten oleva rahakasa (noin 100e), joka hoitajien takana siellä. Kun rahat käy vähiin, hoitajat kertovat ja nostan tililtä rahaa ja annan hoitajille (kuittausta vastaan tietysti) täydennystä tuohon. Toimii hyvin. Rahaa menee joku alle satanen vuodessa.

Vierailija
14/14 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvoja laski äidin tulot ja menot.Äidillä käytössä ruokapalvelu.Päivätoiminta muutaman kerran viikossa sekä kotisairaanhoito käy.Äidin kanssa käyty välillä kaupassa.Nauttii kun pääsee välillä kauppaan.Kysyin miten jatkossa tapahtuu kela asiat.Vastaus oli me emme hoida niitä.Yksin ei pysty käymään kaupassa.Tosiaan mulle lähetettiin ne digi ja väestörekisterin paperit mitkä sitten täytin.Kiitos kaikille vastauksista.

Siis nyt on vasta täytetty paperit. Siksi äiti voi vielä itse valtuuttaa sinut eikä kukaan ulkopuolinen hoida Kela-asioita. Ehdotitko itseäsi edunvalvojaksi, kun jo nyt hoidat hänen asioitaan?

12:   käyttöraha ei ole edunvalvojan kuluihin vaan nimenomaan PÄÄMIEHEN omiin kuluihin, joista ei olla tilivelvollisia kenellekään. Miehellesi määritelty "käyttöraha" on siis edunvalvontapalkkiota. Päämiehen omaan käyttöön jäävä raha riippuu siitä, mihin on varaa. Hyvin varakas voi saada satasia kuussa, jos vielä itse käyttää rahaa autoiluun, vaatteisiin, ruokaan ym. elämiseen, mutta laitoksessa vihanneksena makaavan täysin varattoman käyttöraha on 0€. Edunvalvoja perii itse oman palkkionsa erikseen päämiehen tililtä vuosittain, siis yleinen edunvalvoja ja on jotain 450€/vuosi, päämiehen rahavaroista riippuen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän