Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fortum boikottiin - Fortum katkaisi Tonin halvan sähkösopimuksen kesken sopimuskauden nyt hinta moninkertaistui

Vierailija
25.08.2022 |

Tonilla oli voimassa oleva Fortum Vakaa -sopimus, jonka hinta päivittyi puolen vuoden välein. Loppuvuoden sähkön hinnan piti olla tiedossa, mutta toisin kävi.
Tietenkin katsoimme alkukesästä, että se on järkevän hintainen, ja kun heinä-joulukuun alle kahdeksan sentin kilowattituntihinta oli jo tullut tuolloin, niin pidimme sen, Toni sanoo.
Kun hän palasi kesälomalta kotiin, Fortumilta oli tullut kirje, jossa se kertoi Vakaa-sopimuksen päättymisestä ja tarjosi uutta sopimusta, jossa hinta päivittyisi kolmen kuukauden välein.
Yhtiö tarjosi edullisempaa siirtymähintaa elo-syyskuulle. Tämän jälkeen hinta olisi lokakuusta joulukuuhun reilut 35 senttiä kilowattitunnilta.
Todella törkeää!!!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin omasta määräaikaisesta sopimuksestani pienetkin präntit ja siellä lukee että hintaa saa nostaa ainoastaan jos sähkövero nousee tai jos tulee joku muu uusi viranomaismaksu. Eli minun pitäisi olla turvassa oman 5,2cent sopimukseni kanssa. Se tosin päättyy ensi keväänä ja sitten olen pulassa.

Oi kuinka naiivi oletkaan :)

Vierailija
22/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi samalla tavalla halvan kännykkäliittymän kanssa. Eivät ymmärtäneet, että mulla oli myös firman liittymät heidän kauttaan, joten menettivät useamman asiakkaan kerralla kun vaihdoin sitten kaikki toiselle operaattorille.

Ei kai operaattori voi ylläpitää jotain poistunutta tuotetta, vaikka sulla olis 300 liittymää niillä. 

Eipä kai sitten. Mutta joka tapauksessa heidän asiakkaakseen en enää palaa. Normaalin hinnankorotuksen perusteluineen olisin ymmärtänyt ja hyväksynyt, mutta nyt hoitivat tilanteen huonosti ja jäi ns. vahva kusetuksen maku suuhun.

Eli ensin siis huijasivat oman henk koht liittymäni kalliimpaan, vasta sen jälkeen siirsin firman toisenlaiset liittymät muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin omasta määräaikaisesta sopimuksestani pienetkin präntit ja siellä lukee että hintaa saa nostaa ainoastaan jos sähkövero nousee tai jos tulee joku muu uusi viranomaismaksu. Eli minun pitäisi olla turvassa oman 5,2cent sopimukseni kanssa. Se tosin päättyy ensi keväänä ja sitten olen pulassa.

Tuossa casessa yhtiö lopetti myytävän tuotteen. Jos ostat vaikka arjan maitoa ja arja lopettaa kyseisen tuotteen koska se on heille tappiollisista. He ei voi enää sitä myydä, etkä sinä ostaa. Näin voi käydä sille sinunkin sähköllesi.

Vierailija
24/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi kuinka naiivi oletkaan :)

Naiivi tai lukutaitoinen, joka tapauksessa olen saanut nauttia halvasta hinnasta jo kauan. Sopimus on määräaikainen eikä toistaiseksi voimassaoleva kuten se mistä tässä keskustellaan. Määräaikaista ei voi ihan heppoisin perustein katkaista, esim. se ei riitä että firma ei enää myy vastaavia uusia tuotteita. Pitää mennä konkurssiin tai joku muu force majeure.

Vierailija
25/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Helenin toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Sen hinta on koko ajan ollut korkeampi kuin määräaikaisien ja pörssisähkön hinta. Sen piti olla ok, koska on vakautta arvostaville, hintaa tarkistetaan harvakseltaa.

Nyt Helen on nostanut hintaa jo kolme kertaa tänä vuonna. On huijattu olo.

Vierailija
26/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisen tuotteen ostaneet ovat parhaassa turvassa sopimuskauden loppuun. Sitä on erittäin vaikea irtisanoa. Muiden sopimukset ovat yksipuolisesti muutettavissa yleensä 30 pv varoitusajalla, näin on omassakin sopimuksessani.

Nimimerkki Sopimuksen irtisanomista odotellessa (siinä on melko hyvä hinta, joten olen tiedostanut, että irtisanominen/korotus tulossa ennen talvea)

Vierailija
27/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla Helenin toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Sen hinta on koko ajan ollut korkeampi kuin määräaikaisien ja pörssisähkön hinta. Sen piti olla ok, koska on vakautta arvostaville, hintaa tarkistetaan harvakseltaa.

Nyt Helen on nostanut hintaa jo kolme kertaa tänä vuonna. On huijattu olo.

Paljonko hinta on nyt?

Vierailija
28/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa casessa yhtiö lopetti myytävän tuotteen. Jos ostat vaikka arjan maitoa ja arja lopettaa kyseisen tuotteen koska se on heille tappiollisista. He ei voi enää sitä myydä, etkä sinä ostaa. Näin voi käydä sille sinunkin sähköllesi.

Minun pienen präntin mukaan niin ei voi toimia. Heidän on toimitettava minulle sähköä sopimuksen loppuun saakka ehtojen mukaan paitsi jos firma menee nurin. Ja tämä tuskin ihan vielä menee, on kunnallinen sähköyhtiö eikä mikään pelkkä sähkönmyyntifirma.

Vierailija
29/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuun alusta 23 snt/kWh.

Vierailija
30/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pienen präntin mukaan niin ei voi toimia. Heidän on toimitettava minulle sähköä sopimuksen loppuun saakka ehtojen mukaan paitsi jos firma menee nurin. Ja tämä tuskin ihan vielä menee, on kunnallinen sähköyhtiö eikä mikään pelkkä sähkönmyyntifirma.

No, voi toki mennä, mutta ei nyt varmaan ihan heti. Mutta otetaan skenario, että 90 % asiakkaista on ottanut määräaikaisen sopimuksen vaikkapa 8 sentin hinnalla ja yhtiölle sen kustannus on vuoden keskiarvolla 40 senttiä niin yhtiö tekee tappiota 32 senttiä 90 % sopimuksista eikä 10 % maksamat katteet riitä kattamaan tappioita. 

Vierailija
31/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos arja on solminut sopimuksen asiakkaan kanssa siitä, että myy maitoa sinulle kesäkuun loppuun tiettyyn hintaan, pitää arjan sitä sitten myydä. Muuten sopimusrikkomus. Voi lopetaa toki myymisen ja mennä konkurssiin.

Vierailija
32/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokakuun alusta 23 snt/kWh.

Jos tää on se Helenin huijattu niin hyvä diili toi on. Ei ole huijattu. Mutta varudu, että nousee vielä lopputalveksi lisää. Jos ei nouse niin on ihan sikahyvä diili. 

Vierailija
33/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tämä se lienee edessä monella muullakin joka nyt tuulettelee kuinka oli niin fiksu ja teki halvan sopparin joka on voimassa esim marraskuulle -23..

Haastakaa nämä Fortumit ja muut oikeuteen jos rikkovat sopimuksen. 

Kukaan ei rikkonut mitään sopimuksia.

Tuote on lakkautettu sopimusehtojen mukaisesti.

Asiakasta on tietoisesti harhautettu kertomalla tälle, että hinta pysyy samana puoli vuotta. Ihan sama mitä sinne ehtoihin on pienellä kirjoitettu.

Kannattaa oikeasti lukea ne ehdot. Surullista jos joku ei tiedä onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa hintatarkastuksilla.

Vierailija
34/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti oli juuri niin, että tuo Vapaa-tuote oli lakkautettu kokonaan.

Miten mahtaa olla, jos on joku toisentyyppinen määräaikainen sopimus. Pystyykö sen lopettamaan nyt tässä tilanteessa ennen aikarajaa kun sähkönhinta nousee noin paljon.

Kuka tietää oikeasti eikä luulolla?

HOX HOX nyt arvon kommentoijat.

Kyseessä ollut sopimus oli TOISTAISEKSI voimassa ollut. Siis sellainen, jonka asiakas olisi muutenkin voinut purkaa milloin tahansa. Ainoastaan muutaman kuukauden hinnoittelujakso oli kesken Fortumin lopettaessa koko tuotteen.

Siis erilainen sopimustyyppi kyseessä, kuin nämä MÄÄRÄAIKAISET 24 kk sopimukset.

Vierailija
35/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tämä se lienee edessä monella muullakin joka nyt tuulettelee kuinka oli niin fiksu ja teki halvan sopparin joka on voimassa esim marraskuulle -23..

Haastakaa nämä Fortumit ja muut oikeuteen jos rikkovat sopimuksen. 

Kukaan ei rikkonut mitään sopimuksia.

Tuote on lakkautettu sopimusehtojen mukaisesti.

Asiakasta on tietoisesti harhautettu kertomalla tälle, että hinta pysyy samana puoli vuotta. Ihan sama mitä sinne ehtoihin on pienellä kirjoitettu.

Et sinäkään ole huijannut työnantajaasi lupaamalla tehdä duunisi toistaiseksi (puoli vuotta tai ylikin) kolmella tonnilla ja saat päähäsi irtisanoutua ja työnantaja joutuu etsimään uuden ja maksaa tälle kolme ja puoli tonnia. Samaten työnantaja ei ole huijannut sinua, jos irtisanoo sinut yt-neuvotteluissa tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Vierailija
36/36 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi toki mennä, mutta ei nyt varmaan ihan heti. Mutta otetaan skenario, että 90 % asiakkaista on ottanut määräaikaisen sopimuksen vaikkapa 8 sentin hinnalla ja yhtiölle sen kustannus on vuoden keskiarvolla 40 senttiä niin yhtiö tekee tappiota 32 senttiä 90 % sopimuksista eikä 10 % maksamat katteet riitä kattamaan tappioita. 

Aika epätodennäköistä on, että 90% asiakkaista on tehnyt samaan aikaan sopimuksen samalla hinnalla. Tilanne voi toki olla tuolainen jollainen vasta toimintansa aloittaneella pörssisähköllä keinottelevalla firmalla, mutta ei perinteisillä energiayhtiöillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän