Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muumi-piparkakkutalo?

26.10.2006 |

Eli onko kaupassa myytävä valmis muottisetti taloon hyvä? Entäs muoviset muumi-piparimuotit?

Ja te jotka olette kyseisenlaisen talon tehneet, niin kertokaapa hyvät vinkkinne ja ideanne tekoon ja ennenkaikkea koristeluun.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talomuotista ei vielä ole kokemusta, mutta nuo muoviset muumi-muotit meillä on ja kovassa käytössä ovatkin. Murotaikinapikkuleipiä niillä on meillä tehty ja tykätty. Taikinalevy saa olla kohtalaisen paksu ja murotaikina viileää ja muotit hyvin jauhotettuja, niin onnistuu. Lapset tykkäävät kovasti.

Piparitaikinasta ei olla tehty, mutta varmaankin onnistuu hyvin nekin.

Vierailija
2/12 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin myös ostoa. Mietin myös viime vuonna. Ehkä nyt tulee tilattua! =)

http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryId=313&productI…

(toivottavasti linkki toimii, mutta siis ainakin ellokselta lasten puolelta löytyy muumitalon ja 2 muumin muotit hintaan 9,99e)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta sellaisista muoteista, mutta viimevuonna etsin netistä ohjeet miten muumitalon voisi tehdä. Inhoan kaikkea näpertelyä ja meinasi todella mennä hermot taloa tehdessä!

Ensinnäkin oli itsenäisyyspäivä ja ei meinannut löytyä kauppaa josta olisin valmista taikinaa saanut. Lapsuudenkodissa joulupiparit on aina ollut tapana tehdä kyseisenä päivänä, ja vasta illalla asian muistin.

En ole koskaan tehnyt minkäänlaista piparkakkutaloa, ja tietysti sitten heti piti vähän vaikeammalla aloittaa :) Meillä lenteli melkein taikinat päin seiniä ja koko keittiö oli ihan tahmea kun yritin liimailla osia!

Eli todellakin kaikki vinkit on tervetulleita miten talon saa helpoimmin tehtyä! Jos enää samaan hommaan uskallan ryhtyä...

Vierailija
4/12 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä pipareitakaan moneen vuoteen (ei juurikaan syödä pipareita tai keksejä), mutta nyt olen vakaasti aikonut yrittää. Saas nähä mitä tulee, kun olen aika lyhyellä pinnalla varustettu tapaus.

Jostain ohjeesta luin, että talon osat voi kiinnittää myös sokerikuorrutteella, onkohan helpompaa kuin sulatetulla sokerilla? Ja käyköhän siihen sitten tosissaan sellainen kaupan valmis pursottimessa myytävä kuorrute?

Vierailija
5/12 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna tein tavallisen talon jonka seinät ja katot sun muut koristelin karkeilla ennen kokoamista. Siilloin ainakin tuntui, ettei sillä kaupan kuorrutteella saanu osia kokoon (painoa liikaa???) mutta toisaalta se kuorrute kyllä koveni myöhemmin... että kärsivällisyyttä vaan ois kai tarvinnu.

Tänä vuonna aattelin tehdä piparkakkueläitarhan,tyttö on vasta vajaa kaksi ja eläimet (+äänet) on super in. Muumitaloa voin aatella uudemman kerran taas ensi vuonna. Kertokaas vaan jos jostain toimivan mallin löydätte.

Vierailija
6/12 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiliedessä oli vuosia sitten ihana Muumipiparkakkutalo. Nyt talon tekijä, joka on muinakin vuosina tehnyt erilaisia piparkakkutaloja Kotilieden joulunumeroon, on julkaissut kirjan, jossa mm. kuva (+ ohje?) kyseiseen Muumipiparkakkutaloon. Löytynee kirjakaupoista

Vierailija
7/12 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein viime vuonna kaksi kertaa, ekalla kerralla meni hermot, kun yksin tein, katossa muistaakseni kuusi osaa, yksin vaikea saadan pysymään, kädet ei riitä, kun isi tuli toisella kertaa auttamaan onnistui helpommin, mut tänä vuonna teen ihan tavallisen talon :-)

Vierailija
8/12 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein viime vuonna elämäni ensimmäisen piparitalon ja heti piti aloittaa muumitalolla :/ Kyllä se valmiiksi tuli, mutta hermo meni useamman kerran.

Mun mielestä oli tosi vaikea saada niitä paloja pysymään yhdessä, kun osia oli kuusikin kappaletta, eli paloja ei laitettu 90 asteen kulmaan vaan hieman vinottain.

Mulla tuli kaiken lisäksi kaikista paloista vielä käyriä.. Mutta sain sen tehtyä, mutta välillä kyllä piti pitää huilipäiviä, kun olin niin raivona :D

Vierailija
9/12 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Jumbon Stockalla muumitalomuotit. Ne olivat lastenosastolla (samalla osastolla oli lasten petivaatteet ja lastenhuoneen sisustusjutut, lasten aterimet, pyyhkeet, kylpytakit...). Taisivat maksaa n. 8 euroa.

T: Ona

Vierailija
10/12 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/12 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joo muutamana jouluna tehty muumitalo ja taas on valmistus edesssä, käytössä em. Kotilieden kaavat! Täydellistä siitä ei ole tarkoistukaan tulla, tärkeintä on yhdessä puuhaaminen!

Osat kannattaa ehdottomasti liimata sulatetulla sokerilla (varo sormiasi, todella kuumaa!!!!) ja taikina pitäisi laivontavaiheessa kaulita riittävän ohueksi (liian ohut murtuu ja taipuu valmiina, liian paksu taas paisuu uunissa muodottomaksi!). Harjoittelu tekee mestarin ;-)

Vierailija
12/12 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin haastakaa mies kaveriksi talonrakennustalkoisiin! Kahdestaan tuo rakentaminen on kivaa ja paaaaaljon helpompaa. Meillä piparitalo on aina koottu illalla lasten jo nukkuessa. Minä huolehdin että sokeri on sopivan juoksevaa mutta ei pala ja mies häärää rakennusmestarina.

Vinkki nro. 1 Aina kannattaa leipoa yksi ylimääräinen pala kattoa ja 1 ylimääräinen pala seinää, niin on vähän särkymisvaraa.

Vinkki nro 2. varaa raastinrauta esiin! Jos (= meillä ainakin KUN) palat eivät ole oikein niin suoralinjaisia että sujuvasti asettuisivat toisiinsa kiinni, niin palojen reunoja voi varovasti raastinrautaa vasten hinkkaamalla suoristaa!

Vinkki nro.3 sokeri kannattaa sulattaa riittävän laakeapohjaisessa kattilassa, niin, että palat mahtuu kastamaan sinne.

Tässä nyt muutamia. Meillä on aina tosi nätti piparitalo, mutta se ei ole takuulla (pelkästään) minun ansiotani...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän