Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jään työttömäksi tämän kuun lopussa. En ajatellut tehdä mitään työkkärin vaatimia hakemuksia, vaan etsin itse. Kauan selviän ilman karenssia?

Vierailija
24.08.2022 |

En tosiaan aio ryhtyä mihinkään 4 hakemusta viikossa-tahtiin. Enkä hae mitään työkkärin osoittamia paikkoja, vaan etsin mieleiseni itse. Virkailijan tapaamisiin voin toki mennä jne, mutta päätän itse mitä työtä haen ja miten useasti laitan hakemuksia. Kuulun liittoon. Miten pitkään kestää nykysysteemillä että karenssi napsahtaa? Olikos siinä ensin jotakin huomautuksia, sitten joku viikon karenssi jne? Työttömyys alkaa 1.9.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää myös, kun pyytää nykyisessä työssä lisää tunteja. Se on se yksi haku.

Vierailija
22/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako keikkatyö mitenkään? Tai siis katsotaanko se aktiivisuudeksi, jos tekee keikkoja silloin tällöin?

Olen ihan pihalla näistä.

Ainakin oman kokemuksen mukaan osa-aikatyöläiset jätetään kokolailla rauhaan työkkärin puolesta . Toki poikkeuksistakin olen kuullut.

Lain mukaan osa-aikatyössä pitää hakea yhtä työmahdollisuutta/3 kk eli ei tässä mitään poikkeuksia ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemus voi olla ihan vaan sähköposti missä lukee "haen työpaikkaa". Niitä laitat satunnaisiin paikkoihin sen 4 kuussa niin et saa karenssia.

No johan on. Luulin että se hakemuskin pitää lähettää virallisesti skannattuna työkkäriin todisteeksi. Mutta hyvä noin.

ap

Vierailija
24/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako keikkatyö mitenkään? Tai siis katsotaanko se aktiivisuudeksi, jos tekee keikkoja silloin tällöin?

Ainakin oman kokemuksen mukaan osa-aikatyöläiset jätetään kokolailla rauhaan työkkärin puolesta . Toki poikkeuksistakin olen kuullut.

Lain mukaan osa-aikatyössä pitää hakea yhtä työmahdollisuutta/3 kk eli ei tässä mitään poikkeuksia ole.

Keikkailu ei taida mennä osa-aikatyöstä? 

Vierailija
25/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, miten paljon suomessa on työttömiä ja osa-aikatyöläisiä? Ei työkkärillä ole aikaa vahtia, onko osa-aikaiset hakeneet kokoaikatöitä vai ei. 

Vierailija
26/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan karenssin voit saada hyvinkin ennen kuin ensimmäinen maksu on tililläsi.

Älä valehtele.

Miten niin? Ensin on alkuhaastattelu, siitä 2 vko päästä toinen keskustelu. Jos ei vastaa puhelimeen eikä ole syytä tälle, niin tulee eka muistutus ja toinen tulee siitä, että ei tee työnhakutehtävää. Aika kulunut 1 kk työnhaun alkamisesta ja tulee selvari, maksut katkeaa siihen eli mahdollisesti ei saa ensimmäistäkään etuussummaa.

No ei minulle ole mikään ongelma vastailla puhelimeen. Ainoa ongelma olisi jos minut laitettaisiin hakemaan paikkoja, joihin en halua hakea. Mutta vastausten perusteella sellaista holhoamista ei sentään ainakaan alkuun ole. Max 3 kuukautta ja tiedän olevani taas töissä.

ap

Vierailija
27/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miksi työsuhteesi loppuu. Jos ei ole työkkärin paskaläjien mukaan hyväksyttävä syy niin karenssi alkaa ensimmäisestä työttömyyspäivästä.

Vuoden määräaikainen työsopimus loppuu, eli ei ole ongelmia karenssin kanssa näin alkuun.

ap

Vierailija
28/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et hae sitä määrää paikkoja johon työnhakuvelvoitejaksosi velvoittaa JA myös raportoi hakemistasi paikoista Oma asioinnissa, niin menee tasan kahden työnhakuvelvoitejakson (=kahden kuukauden) verran aikaa ensimmäiseen karenssiin. Sitten vain arvioimaan, kumman valitset mieluummin: karenssin vai raportoinnin.

Vierailija
29/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et hae sitä määrää paikkoja johon työnhakuvelvoitejaksosi velvoittaa JA myös raportoi hakemistasi paikoista Oma asioinnissa, niin menee tasan kahden työnhakuvelvoitejakson (=kahden kuukauden) verran aikaa ensimmäiseen karenssiin. Sitten vain arvioimaan, kumman valitset mieluummin: karenssin vai raportoinnin.

Okei. No eihän tuo ole paha ollenkaan. Joudanhan minä niitä raportteja kirjoittelemaan jos haluavat. Kunhan saa hakea niitä duuneja mitä haluaa.

ap

Vierailija
30/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. No eihän tuo ole paha ollenkaan. Joudanhan minä niitä raportteja kirjoittelemaan jos haluavat. Kunhan saa hakea niitä duuneja mitä haluaa.

ap

Ilouutinen, raportti on täppä valikossa. "Raportointiin" menee alle 2 min, ilmoitin kuukauden haut kerralla.

Vierailija
31/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ilouutinen, raportti on täppä valikossa. "Raportointiin" menee alle 2 min, ilmoitin kuukauden haut kerralla.

Nyt täytyy sanoa että olen todella yllättynyt miten erilaiseksi kuvittelin koko homman. Kiitoksia vastauksista, selvensi paljon!

ap

Vierailija
32/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Saa hakea, kunhan se on paikka mihin on realistinen mahdollisuus päästä. Kaikki "peruskoulusta pormestariksi" -vitsailut kannattaa unohtaa siksi alkuunsa.

Ja siis se raporttikaan ei ole mikään A4 essee, vaan 1. riville työtehtävä, 2. riville työnantaja, ja 3. riville päivä jolloin hait. En tiedä, miksi niin moni kokee Poma-mallin pelkkänä ongelmavyyhtinä. Ei se sitä ole, jos ei sitä itse sellaiseksi tee. Se varsinainen 0-4 paikankin hakemisen luulisi olevan pala kakkua, sillä se on enimmilläänkin vain yksi haku viikossa, jonka luulisi olevan joka tapauksessa kenen tahansa itseään kunnioittavan työnhakijan itse itselleen asettama minimivaatimus.

Vierailija
33/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt täytyy sanoa että olen todella yllättynyt miten erilaiseksi kuvittelin koko homman. Kiitoksia vastauksista, selvensi paljon!

ap

Siitähän maalailtiin kaikenlaisia kauhukuvia.

Mä olen (olin) kahden alan välissä ja ihan oikeasti työnhaussa, koin mallin oikeastaan hyödylliseksi kun ei päässyt passivoitumaan. Kaipasin siis ikäänkuin potkua persuksille ja lisää itseluottamusta, työntekoa vastaan ei ole yhtään mitään. Mua ainakin kohdeltiin hyvin ja kuunneltiin, ei pahaa sanottavaa. Osallistuin jopa valmennukseenkin ihan uteliaisuudesta.

Vierailija
34/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on 4 työnhakusuoritetta kuukaudessa. Eli jos laitat hakemuksen, soitat siihen firmaan, ja käyt haastattelussa, se lasketaan kolmeksi suoritteeksi.

Vierailija
35/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan karenssin voit saada hyvinkin ennen kuin ensimmäinen maksu on tililläsi.

Älä valehtele.

Miten niin? Ensin on alkuhaastattelu, siitä 2 vko päästä toinen keskustelu. Jos ei vastaa puhelimeen eikä ole syytä tälle, niin tulee eka muistutus ja toinen tulee siitä, että ei tee työnhakutehtävää. Aika kulunut 1 kk työnhaun alkamisesta ja tulee selvari, maksut katkeaa siihen eli mahdollisesti ei saa ensimmäistäkään etuussummaa.

No ei.

Mulle ei ole soiteltu 2viikon välein ja yhden kerran on tullut selvityspyyntö koska rasti ei tallentunut ja ei todellakaan katkennut maksu.

Vierailija
36/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan vähän ammatista ja tilanteesta. Itse olin kokonaan työttömänä reilu puoli vuotta ja oisko kolmeen paikkaa pitänyt hakea, kaikki ihan oman alan työpaikkoja kyllä. Yhtä omaa alaa liippaavaa yrittivät tarjota, mutta uskoivat kun sanoin että en ole siihen ollenkaan sopiva (oli joku tyyliin tutkijan paikka, eli ei tosiaan voi mennä "vähän sinne päin" koulutuksella). Lisäksi soittivat noin kolmesti. Ja muutamassa työnhakuwebinaarissa istuin muutaman tunnin kotoa käsin. Ei hankalaa, työlästä, kyttäystä tai mitään. Lopulta sain töitä muuten kuin työkkärin kautta, kun aloin tosissaan yrittää. Tästä vajaa kolme vuotta aikaa.

Vierailija
37/38 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo hakemukset todistetaan? Moniin paikkoihin voi edelleen päästä soittelemalla, ilman virallista hakemusta. Ja jos laittaa kirjallisen hakemuksen, tulostetaanko se esim kaupungin järjestelmästä (jos kaupungille hakee)? 

Täytettävä lomake tulee sinne omille sivuille - silloin sulle tehdään uusi suunnitelma.

Itse hain vanhalla merkonomi-tutkinnolla kahteen toimistopaikkaan.

Loput kaksi hakemusta teen oman alan töihin.

Myös avoimia hakemuksia voi tehdä.

Todellisuudessa haen osa-aikatöitä.

Vierailija
38/38 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mitään osoitettuja tai tehdä edes hakemuksia. Kuittaat vain omaan asiointiin, että olet jonnekin hakenut ja asia on sillä selvä.