Jään työttömäksi tämän kuun lopussa. En ajatellut tehdä mitään työkkärin vaatimia hakemuksia, vaan etsin itse. Kauan selviän ilman karenssia?
En tosiaan aio ryhtyä mihinkään 4 hakemusta viikossa-tahtiin. Enkä hae mitään työkkärin osoittamia paikkoja, vaan etsin mieleiseni itse. Virkailijan tapaamisiin voin toki mennä jne, mutta päätän itse mitä työtä haen ja miten useasti laitan hakemuksia. Kuulun liittoon. Miten pitkään kestää nykysysteemillä että karenssi napsahtaa? Olikos siinä ensin jotakin huomautuksia, sitten joku viikon karenssi jne? Työttömyys alkaa 1.9.
Kommentit (38)
4 hakemusta kuukaudessa, ei viikossa. Ei ole mikään ongelma tuo vauhti.
Virkailijaa ei tarvitse nähdä kuin alkuhaastattelussa.
Se on 4 hakemusta kuukaudessa. Tottakai saat itse päättää minne haet. Ei työkkäri mitään tyrkytä.
Olet kyllä ymmärtänyt ihan väärin koko mallin. Haet mihin haluat, mihin voit realistisesti päästä. Ei työkkäri mitään osoittele ainakaan ensimmäiseen 3 kuukauteen, sen kauempaa en ehtinyt olla työtön.
Ekan karenssin voit saada hyvinkin ennen kuin ensimmäinen maksu on tililläsi.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä ymmärtänyt ihan väärin koko mallin. Haet mihin haluat, mihin voit realistisesti päästä. Ei työkkäri mitään osoittele ainakaan ensimmäiseen 3 kuukauteen, sen kauempaa en ehtinyt olla työtön.
Olen tainnut lukea vähän liikaa tätä palstaa. Kuvittelin että 4 hakemusta viikossa laitettava ja niihin paikkoihin mihin työkkäri osoittaa.
ap
Miten nuo hakemukset todistetaan? Moniin paikkoihin voi edelleen päästä soittelemalla, ilman virallista hakemusta. Ja jos laittaa kirjallisen hakemuksen, tulostetaanko se esim kaupungin järjestelmästä (jos kaupungille hakee)?
Ole asiallinen virkailijaa kohtaan, ehkä heillä on hieman pelisilmää. Kerrot hakevasi sinua kiinnostavia paikkoja, luulisi riittävän.
Et välttämättä edes saa mitään hakuvelvoitetta, eikä kaikkien edes tarvitse käydä fyysisesti työkkärissä paikanpäällä. Ihan virkailijasta kiinni. Itse en ole työkkärissä käynyt ainakaan 5 vuoteen, sillointällöin soittelevat jos on epäselvyyksiä työkuvioissani. Olen pätkätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tainnut lukea vähän liikaa tätä palstaa. Kuvittelin että 4 hakemusta viikossa laitettava ja niihin paikkoihin mihin työkkäri osoittaa.
ap
Joo, ei se todellisuus ole ollenkaan niin paha kuin täällä esitetään. Mäkin olisin luultavasti vaan makoillut ansiosidonnaisilla, nyt tuli haettua töitäkin. Tällaiset kaikenlykkääjät ainakin hyötyvät.
Ne puhelut ovat 5 minuutin mitä kuuluu, kukkuluuruu -puheluja, ei mitään pakottamista.
Vaikuttaako keikkatyö mitenkään? Tai siis katsotaanko se aktiivisuudeksi, jos tekee keikkoja silloin tällöin?
Olen ihan pihalla näistä.
Hakemus voi olla ihan vaan sähköposti missä lukee "haen työpaikkaa". Niitä laitat satunnaisiin paikkoihin sen 4 kuussa niin et saa karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo hakemukset todistetaan? Moniin paikkoihin voi edelleen päästä soittelemalla, ilman virallista hakemusta. Ja jos laittaa kirjallisen hakemuksen, tulostetaanko se esim kaupungin järjestelmästä (jos kaupungille hakee)?
Oma ilmoitus te-palvelujen oma asioinnissa. Tehtävä, työnantaja, toteutuspäivä. Ei todisteita ainakaan toistaiseksi, voihan se olla että joskus muuttavat mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako keikkatyö mitenkään? Tai siis katsotaanko se aktiivisuudeksi, jos tekee keikkoja silloin tällöin?
Olen ihan pihalla näistä.
Ainakin oman kokemuksen mukaan osa-aikatyöläiset jätetään kokolailla rauhaan työkkärin puolesta . Toki poikkeuksistakin olen kuullut.
Jos tekee edes jotain työtä niin haetaan yleensä vain 1 kokoaikatyö /kk. Sovitaan työllistymissuunnitelmassa henkilökohtaiset tavoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Ole asiallinen virkailijaa kohtaan, ehkä heillä on hieman pelisilmää. Kerrot hakevasi sinua kiinnostavia paikkoja, luulisi riittävän.
Juu, ei minulla ole mitään antipatioita siihen suuntaan. En vaan tarvitse holhoamista, osaan hoidella itselleni työtä omatoimisesti. Olen vaan kranttu ja haluan sopivan paikan. Alallani on töitä hyvin, joten valinnanvaraa kuitenkin on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Miten niin? Ensin on alkuhaastattelu, siitä 2 vko päästä toinen keskustelu. Jos ei vastaa puhelimeen eikä ole syytä tälle, niin tulee eka muistutus ja toinen tulee siitä, että ei tee työnhakutehtävää. Aika kulunut 1 kk työnhaun alkamisesta ja tulee selvari, maksut katkeaa siihen eli mahdollisesti ei saa ensimmäistäkään etuussummaa.
Riippuu miksi työsuhteesi loppuu. Jos ei ole työkkärin paskaläjien mukaan hyväksyttävä syy niin karenssi alkaa ensimmäisestä työttömyyspäivästä.
Mulla se on 2 paikkaa kuukaudessa mutta on vaikea löytää sopivaa työtä selkäsairauden takia.
Eli ehdinkö esim saada kuukauden rahat ennen kuin sanktiot alkaa?
ap