Haluaisin oppia kokkaamaan intialaista tai nepalilaista ruokaa
Miten esim saa tehtyä sitä lisukeleipää tai butter chickenin kastiketta? Onko hyviä reseptejä?
Kommentit (20)
Kiitos avusta. Olisin kaivannut jotakin reseptejä, jotka olette itse todenneet hyviksi.
Teen toisinaan intialaista ruokaa, mutta en todellakaan muista niitä reseptejä ulkoa, kun niihin tulee niin monta maustetta kuitenkin. Joka kerta kun teen jotain, pitää hakea se resepti, että mitä tähän nyt tulikaan.
Sen olen oppinut, että pidän pakkasessa aina chiliä, inkivääriä korianderia ja currylehtiä sekä teen valmiiksi chili-inkivääri-valkosipuliseosta.
Mulla on reseptit paperilla enkä ala niitä tähän kuvaamaan, joten ei ole linkkiä antaa niihin.
Netistä löytyy tosi paljon reseptejä.
Tän blogin ohjeella olen saanut tehtyä helposti hyvää naan leipää ihan tavallisessa uunissa.
http://avaruusasema.com/blogi/2015/01/naan-leipa-helposti-ja-nopeasti.h…
Minä ostan saarioisten pitsan niinkuin aina, mutta kuvittelen sen muuksi. Tämä toimii minulla.
Currylehtiä? Eikö curry ole mausteseos? Vähän sama kuin pitäisi grillimaustelehtiä pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Currylehtiä? Eikö curry ole mausteseos? Vähän sama kuin pitäisi grillimaustelehtiä pakkasessa.
Ne on sellaisia vihreitä lehtiä, joita käytetään mausteena ruoanlaitossa.
Tällä reseptillä olen saanut parasta itse tehtyä palak-paneeria, mutta ei sekään ole niin hyvää kuin ravintoloissa.
https://www.apetina.com/fi/reseptit/palak-paneer---pinaattia-ja-apetina…
Googlaa intialainen voikana ja tulee ensimmäisenä K-Ruoan resepti, joka on tosi hyvä.
Maustaminen oleellisessa osassa. Resepteistä toki saa osviittaa mitä mausteita laittaa ja kuinka paljon, mutta hauskuus piilee kokeilemisessa.
https://www.recipetineats.com/butter-chicken/
https://www.recipetineats.com/chicken-tikka-masala/
En tiedä onko nämä täysin aitoja, mutta tosi hyviä ja helppoja tehdäkin. Samasta blogista löytyy naan-reepstikin, en ole sitä kokeillut.
Itse oikaisen monesti ja käytän esim. etnisistä ruokakaupoista löytyviä valmiita maustetahnoja pohjana, johon lisää vielä maun mukaan kuivia mausteita. Kuivamausteita kannattaa paistaa öljyssä (tai gheessä) niin niistä saa enemmän makuja irti.
“Cook until oil separates” on hyvä ohjenuora siihen kuinka pitkään curryn pohjan kannattaa kypsyä.
Kannattaa käyttää niitä valmiita tahnoja. Maut on niissä parempia kuin niissä kuivamausteissa. Esim. Rajah -merkillä on ihania tahnoja, tai Pataks
🇺🇦🇮🇱
Kannattaa sekoittaa mausteseos itse ja testailla mitä makuja haluaa korostaa. Toisena vinkkinä on käyttää riittävästi rasvaa. Kokkaan karrit öljyyn ja pannun pohjalla pitää olla kunnolla öljyä (1 cm). Kuullota sipuli ja mausteet ensin runsaassa öljyssä ja sitten muut tuotteet paistoajan mukaan. Jos haluaa ravintolatasoista, käytä gheetä eli kirkastettua voita. Lisäksi voi pyöristää maut jugurtilla. Mutta siis riittävästi mausteita, suolaa ja rasvaa, niin hyvää tulee
Kaffebulla kirjoitti:
Kannattaa käyttää niitä valmiita tahnoja. Maut on niissä parempia kuin niissä kuivamausteissa. Esim. Rajah -merkillä on ihania tahnoja, tai Pataks
Mä käytän joskus noita Patakseja nopeana vaihtoehtona, mutta mielestäni kuivamausteilla tehtynä (ja ne öljyssä kuumennettuna) tulee kyllä paljon parempaa ja monivivahteisempaa.
Olisipa jossain aivan kunnollisia kokkiohjelmia suomeksi. Tuntuu että kaikki on jotain julkkisten sekoilua, huutoa ja itkua. Olisi kiva oppia ammattilaisilta.
Olen aika paljon kokeillut reseptejä, mutta tuntuu että ne on useimmilla reseptisivustoilla jotenkin latistettu suomalaiseen makuun sopiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa jossain aivan kunnollisia kokkiohjelmia suomeksi. Tuntuu että kaikki on jotain julkkisten sekoilua, huutoa ja itkua. Olisi kiva oppia ammattilaisilta.
Olen aika paljon kokeillut reseptejä, mutta tuntuu että ne on useimmilla reseptisivustoilla jotenkin latistettu suomalaiseen makuun sopiviksi.
Entäs ulkomaalaiset ohjelmat tekstityksillä, löytyisikö sieltä jotain sopivaa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sekoittaa mausteseos itse ja testailla mitä makuja haluaa korostaa. Toisena vinkkinä on käyttää riittävästi rasvaa. Kokkaan karrit öljyyn ja pannun pohjalla pitää olla kunnolla öljyä (1 cm). Kuullota sipuli ja mausteet ensin runsaassa öljyssä ja sitten muut tuotteet paistoajan mukaan. Jos haluaa ravintolatasoista, käytä gheetä eli kirkastettua voita. Lisäksi voi pyöristää maut jugurtilla. Mutta siis riittävästi mausteita, suolaa ja rasvaa, niin hyvää tulee
Omilla seoksilla saa kyllä juuri sellaisia makuja kun haluaa jatkossa, mutta etenkin alussa nuo valmiit tahnat ja sekoitukset ovat oikein oivia makumaailman testaamiseen.
Kuivalihaa myöskään unhoittamatta, kuten monilla paimentolaiskansoilla on tapana.
Lapissa myös yksi perinneruoista ja hyvää on.
Youtubesta niitä löytyy. Kirjotat sinne nepal food recipes.